Părinții, puși de autorități în prima linie a luptei cu infecțiile respiratorii. Materia de la școală, recuperată „din mers”

0
689

Sărbătorile de iarnă au trecut, școala a început și multe cazuri de infecții respiratorii au apărut. Săptămâna trecută, în cadrul unei conferițe de presă, Alexandru Rafila, ministrul Sănătății, a precizat că România se află în stare de alertă epidemiologică, fiind necesare câteva recomandări. „Sunt măsuri recomandate, le cunoaşteţi deja din pandemie, nu sunt diferite pentru că discutăm tot de o viroză respiratorie: evitarea aglomeraţiilor şi, eventual, purtarea măştii de protecţie în spaţiile închise aglomerate, menţinerea igienei adecvate, cu grijă atunci când strănutăm (…)”, a transmis Rafila, citat de Agerpres.

Totodată, ministrul a recomandat și efectuarea triajului în şcoli, utilizarea măştii de protecţie, informarea părinţilor şi aparţinătorilor legali privind semne şi simptome de infecţii respiratorii, asigurarea materialelor necesare dezinfecţiei periodice a mâinilor şi a suprafeţelor, aerisirea periodică. În cadrul aceleiași conferințe, Ligia Deca, ministrul Educației a spus că triajul „obversațional‟ trebuie făcut zilnic atât acasă, cât şi la intrarea în şcoală sau grădiniţă. „Orice cadru didactic, la începutul orelor de curs, poate observa dacă există simptome specifice virozelor respiratorii şi Direcţiile de Sănătate Publică vor ajuta prin informări atât inspectoratele, cât şi şcolile cu toate informaţiile necesare, în aşa fel încât acest triaj să fie unul eficient”, afirma, potrivit Agerpres, ministrul Deca înainte de reluarea cursurilor. Mai mult decât atât, ministrul Educației susținea că este responsabilitatea noastră, a tuturor – atât părinţi, cât şi profesori şi management şcolar -, să prevenim răspândirea virusului gripal”, fiind „convinsă că toţi cei implicaţi în procesul educaţional vor face tot ce le stă în putinţă ca lucrurile să continue normal în şcoli”.

Ce se întâmplă în unitățile de învățământ din Vrancea

În teorie e simplu, în practică, mai complicat. O singură asistentă la o școală întreagă nu prea are cum să facă triajul efectiv, adică să vadă fiecare elev în parte. Mulți profesori spun că nu intră în atribuțiile lor. Cât despre părinți, situația se complică. Să spunem că observă la copil/copii simptome de răceală. Normal ar fi să-l/i țină acasă, dar aici intervin întrebările: Cum va face cu lecțiile pierdute?, pentru că multe cadre didactice nu intră online pentru un elev sau doi; Va avea de la cine să ia notițele de la clasă? Pentru că nu găsești mereu colegi dispuși să ajute; Cu cine va sta acasă, dacă ambii părinți sunt la serviciu?

Pe de altă parte, odată ce sunt depistați cu simptome la școală sau la grădiniță, ce se întâmplă cu elevii sau preșcolarii? Cei mari pot merge singuri acasă, dar cei mici? Nu orice părinte se poate învoi de la serviciu oricând ca să vină să ia copilul. Luni, în prima zi de școală, ISJ Vrancea a transmis că „în urma triajului observațional până la ora 11, au fost declarați 51 de elevi cu simptome”.

Am luat legătura cu purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Vrancea pentru a afla dacă există vreo metodă prin care elevii trimiși acasă își pot recupera lecțiile. Am aflat că… nu. „Așteptăm precizări de la Ministerul Educației și, în funcție de acestea, vedem ce se întâmplă‟, spune purtătorul de cuvânt al IȘJ Vrancea. Însă, nu se știe când vor veni aceste precizări. Cât despre părinții elevilor al căror loc de muncă nu le permite să vină la școală să-și ia copilul acasă… „întotdeauna a fost o problemă‟. Cert este că „părinții sunt responsabili‟.

Ore suplimentare cu elevii care lipsesc din motive medicale

Am fost și eu elevă și știu ce înseamnă să lipsești din motive medicale de la școală și să fie nevoie să-ți recuperezi lecțiile de la colegi. Unii nu au timp să-ți trimită, alții n-au notat tot, alții nu au un scris lizibil. E greu. Nu înțelegi mare lucru din lecție și rămâi în urmă.

La Colegiul Național „Alexandru Ioan Cuza‟ Focșani există totuși o strategie astfel încât elevii să-și recupereze eficient lecțiile. „Aici trebuie să intervină profesorul de la clasă și eventual să facă ore suplimentare cu acești copii (n.r. care lipsesc de la școală din cauza răcelii/gripe), în cazul în care absentează foarte mult. Mai există și posibilitatea ca ei, de acasă, să se conecteze în online. Noi avem această posibilitate pentru că la toate clasele există laptopuri și conexiune la internet, așadar, elevii se pot conecta de acasă să-și ia notițe. Așa am procedat și în perioada COVID. La nivelul colegiului mai dispunem de tablete și le putem da elevilor care nu au dispozitive de pe care să se conecteze de acasă‟, spune prof. Andreea Săndulescu, directoarea Colegiului „Al. I. Cuza‟ Focșani.

La Colegiul „Cuza‟ Focșani, triajul epidemiologic este efectuat de două asistente care, atunci când identifică cazuri de infecții respiratorii, anunță diriginții de la clasă, iar aceștia iau legătura cu părinții. „De regulă, vine părintele înaintea copilului sau merg copiii singuri acasă. Ulterior, părintele este cel care merge cu elevul la medic, iar elevul trebuie să aducă o scutire‟, mai spune prof. Andreea Săndulescu.

Materie recuperată „din mers”

Colegiul Pedagogic „Spiru Haret‟ Focșani nu se confruntă momentat cu probleme din cauza răcelii sau a gripei. Însă, în cazul în care sunt identificați elevi răciți, aceștia „recuperează din mers materia, ajutați de profesor și colegi‟, spune prof. Natașa Simion, directoarea Colegiului. În cazul în care părintele nu poate veni imediat la școală ca să-și ia copilul acasă, copilul merge la cabinetul școlii unde primește medicamentația necesară și, dacă situația o impune, este chemat și medicul.

La Școala Gimnazială nr. 10 „Duiliu Zamfirescu‟ Focșani elevii își recuperează materia „din mers‟. Profesoara Gabriela Oloeriu, directoarea școlii, ne-a spus că în momentul de față nu a fost stabilită o metodă anume prin care elevii care absentează din cauza răcelii să-și recupereze materia, așteptându-se „directive la nivel județean sau din partea Ministerului Educației‟.

Prin urmare, atât IȘJ Vrancea, cât și unitățile școlare din județ așteaptă lămuriri din partea Ministerului Educației. În toată această mare de întrebări, un lucru este sigur: „părintele este responsabil‟.

Profesorii și, eventual, elevii, sfătuiți să poarte mască

Direcția de Sănătate Publică Vrancea a transmis duminica trecută „precizări scurte legate de măsurile de prevenție odată cu reînceperea cursurilor în unitățile de învățământ din județ. Totodată, aduce la cunoștința vrâncenilor noutățile din acest an:

Prima nouate este faptul că la nivelul Spitalului Județean de Urgență s-a înființat „Centrul de evaluare a infecțiilor respiratorii pentru pacienții pediatrici“ care va funcționa de luni până vineri, între orele 10.00-16.00. După ora 15.00, există un „Centru de Permanență“ în cartierul Sud înființat de către Primăria Municipiului Focșani, unde copiii pot fi consultați de către medici de familie.

Triajul școlar se va desfașura în două etape :

Prima etapă, foarte importantă, este triajul la domiciliu, făcut de părinți. Aici, avem recomandarea de a nu aduce copiii în comunitate dacă prezintă simptome specifice de gripă sau viroze respiratorii.

A doua etapă o reprezintă triajul realizat de cadrele medicale sau cadrele didactice la nivelul unităților de învățământ, la începutul cursurilor.

Unitățile de învățământ trebuie să asigure materialele necesare dezinfecției mâinilor și suprafețelor, asigura aerisirea periodică a încăperilor și alte activități specifice cu scopul de a realiza un mediu sigur pentru desfășurarea cursurilor. Recomandăm folosirea măștii de protecție de către cadrul didactic și, eventual, de către elevi și studenți”.

Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila, a declarat săptămâna trecută că vârful sezonului gripal ar putea fi în perioada 15 ianuarie – 10 februarie: „Sezonul gripal în acest an este decalat cu câteva săptămâni. (…) Este posibil ca vârful să fie în perioada 15 ianuarie – 10 februarie, după care va urma o scădere a cazurilor de viroză respiratorie, inclusiv de gripă”.

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a încurajat vineri, în cadrul unei videoconferinţe, inspectorii şcolari generali să sprijine şcolile pentru a continua procesul educaţional în condiţii normale, să pună accent pe prevenţie şi să se consulte cu Ministerul Educaţiei în „situaţia excepţională” în care o unitate de învăţământ solicită suspendarea temporară a cursurilor.

Sursa foto: pixabay

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here