Luni 6 Mai 2024. Nr. 6617
Luni 6 Mai 2024. Nr. 6617

Avizul de legalitate, un moft pentru majoritatea PNL-USR din CL Focșani! Ultima victimă – Direcția de Dezvoltare Servicii Publice

Consiliul local Focșani a prelungit în ședința de ieri, pe un an de zile, darea în administrare către Direcția de Dezvoltare Servicii Publice Focșani a unor imobile din domeniul public și privat în vederea exploatării și întreținerii acestora. Decizia luată de consilierii locali ascunde însă problemele pe care le va genera modul în care a fost decisă darea în administrare și care au fost evidențiate atât de rapoartele serviciilor de specialitate dar și de primarul Cristi Misăilă. De aceea au fost făcute amendamente atât de către edil pentru darea în administrare pe o perioadă de un an cu prelungirea automată de către Consiliulul Local dar și de către consilierul Radu Nițu prin care această perioadă să fie de patru ani, respectiv mandatul Consiliului local. Ambele amendamente nu au trecut de consilierii PNL-USR-PLUS, fiind votate doar de consilierii PSD. În consecință a fost menținută perioada de un an de zile, cu riscurile pe care le implică asupra funcționării Direcției de Dezvoltare Servicii Publice Focșani.

În primul rând, perioada de un an de zile pentru darea în administrare, cu aprobarea lunară a investițiilor de la DDSP de către Consiliul Local, va duce practic la blocarea investițiilor. Primarul Cristi Misăilă a atras atenția asupra consecințelor pe care le va avea această formă de dare în administrare, respectiv faptul că derularea investițiilor nu poate fi realizată doar pe un an de zile deoarece sunt proceduri de durată la pregătirea și derularea achizițiilor publice.

Primarul a explicat că lucrările de reparații și întreținere sunt diferite de cele de investiții, unde procedurile legale sunt laborioase. Dacă reparațiile se pot stabili de la o lună la alta, investițiile se fac pe o perioadă lungă de timp, deoarece se întocmesc studii de fezabilitate, se fac proceduri de achiziție publică cu licitații, alocări de buget. Din cauza procedurilor legale, achizițiile publice pot dura luni de zile după care trebuie realizate lucrările efective. „Sunt contracte care pot fi pe o perioadă mai mare de un an de zile”, a precizat primarul Cristi Misăilă. Mai mult, prin aprobarea anuală și ulterior lunară a listei investițiilor se poate ajunge în situația ca o investiție să fie aprobată prin programul anual iar ulterior, după demararea procedurilor legale, să nu mai fie votată de consilierii locali.

Edilul a avertizat și asupra consecințelor asupra contractelor de muncă ale salariaților din DDSP. „Prin darea în administrare pe un an de zile planează incertitudinea asupra activității Direcției de Dezvoltare”, a subliniat primarul Misăilă, adăugând că această perioadă de un an de zile înseamnă modificarea contractelor de muncă care vor fi pe o perioadă determinată, cu posibilitatea prelungirii în funcție de decizia Consiliului Local.

Consilierii locali din majoritatea PNL-USR-PLUS nu au ținut cont nici de rapoartele serviciilor de specialitate sau de avizul negativ al secretarului municipiului. Raportul secretarului municipiului arată că dreptul de administrare se constituie prin hotărârea consiliului local al municipiului și că nu mai este nevoie de contractul de administrare. „Contractul de dare în administrare prevăzut la anexa 3 la proiectul de hotărâre inițiat excede cadrului legal. Aceste aspecte sunt reținute și în raportul serviciului administrarea domeniului public și privat, publicitate”, arată raportul.           Secretarul menționează că și alte aspecte prevăzute în anexa 3 la proiectul de hotărâre, respectiv aprobarea de către Consiliul Local, lunar, a planului de investiții pentru luna următoare de la DDSP, încalcă dispozițiile legii 273 a finanțelor publice locale. Motivul este că programul de investiții este anual, toate obiectivele de investiții și celelalte cheltuieli asimilate acestor fiind cuprinse în programele de investiții anuale, anexă la bugetul inițial și se aprobă de către consiliul local odată cu bugetul local. „Concluzionând, proiectul de hotărâre nu poate fi avizat favorabil deoarece anexa 3 la acesta excede cadrului legal, cu precizarea faptului că lipsa avizului de legalitate nu exclude posibilitatea dezbaterii și aprobării proiectului de hotărâre”, se arată în raportul secretarului general al municipiului.

În raportul Serviciului administrarea domeniului public și privat, publicitate se arată că durata propusă prin proiectul de hotărâre, de un an de zile pentru administrarea bunurilor din domeniul public și privat al municipiului de către DDSP, nu conferă acestei instituții posibilitatea organizării și funcționării eficiente în contextul desfășurării activităților multiple de administrare și exploatare a domeniului public și privat al municipiului. „în condițiile în care activitatea servicipiului public presupune derularea unor activități ce se desfășoară pe o perioadă mai mare de un an (de exemplu: achiziționarea de produse necesare realizării materialului dendricol pentru amenajarea spațiilor verzi din municipiu, achiziționarea de materiale/utilaje necesare îngrijirii/amenajării spațiului verde din cimitire, a spațiilor verzi dintre blocuri, parcuri, scuare, etc.), contractarea unor lucrări de restaurare a monumentelor și busturilor, întreținerea arborilor și arbuștilor, etc., DDSP se află în imposibilitatea încadrării demersurilor legale în termenul de un an, așa cum a fost propus prin proiect, neasigurându-se predictibilitatea continuă a acestora”, se arată în raportul șefului de serviciu de la Serviciul administrarea domeniului public și privat, publicitate.

„Activitatea DDSP Focșani limitată de consilierii PNL-USR”

Biroul de Presă al Primăriei Municipiului Focșani a transmis ieri un comunicat în care arată că:

„Prin proiectul promovat și votat miercuri, 31 martie 2021, majoritatea PNL-USR din Consiliul Local a decis să pună efectiv în conservare activitatea Direcției de Dezvoltare Servicii Publice (DDSP) Focșani. Durata de dare în administrare, diminuată de la 10 ani la un singur an, nu conferă DDSP posibilitatea organizării și funcționării eficiente în contextul desfășurării activităților multiple de administrare și exploatare a domeniului public și privat al Municipiului Focșani.

Activitatea serviciului public presupune derularea unor activități sau lucrări ce se desfășoară pe o perioadă mai mare de un an: achiziționarea de produse necesare realizării materialului dendricol pentru amenajarea spațiilor verzi din municipiu, achiziționarea de materiale/utilaje necesare îngrijirii/amenajării spațiului verde din cimitire, a spațiilor verzi dintre blocuri, parcuri, scuare, contractarea unor anumite lucrări de reparatii sau restaurare, întreținerea arborilor și arbuștilor etc. În aceste condiții, DDSP se află în imposibilitatea încadrării în termenul dispus de Consiliul Local, iar posibilitățile de prelungire invocate de consilierii PNL-USR sunt doar promisiuni fără nicio acoperire.

Începând de la 1 aprilie 2021, DDSP este obligată să se raporteze la actul administrativ adoptat de Consiliul Local și în ceea ce privește politica de personal.

Transparentizarea activității DDSP, invocată de consilierii locali PNL-USR, nu este decât un pretext pueril de a-și justifica deciziile și votul. Toți cei care fac administrație știu că instituțiile publice funcționează după proceduri și reglementări stricte.

La fel de grav este și faptul că din hotărârea adoptată de consilierii PNL-USR rezultă obligații contradictorii în sarcina administratorului DDSP Focșani, care este obligată ”să prezinte lunar Consiliului Local al Municipiului Focșani, în vederea aprobării, lista de investiții pentru luna calendaristică următoare, în scopul asigurării principiului transparenței achizițiilor publice și a modului de cheltuire a sumelor alocate de la bugetul local.” Acest lucru este imposibil, din punct de vedere legal, pentru că, așa cum se specifică în art. 45 din Legea finanțelor publice locale nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, ”(1) Obiectivele de investiţii şi celelalte cheltuieli asimilate investiţiilor se cuprind în programele de investiţii anuale, anexe la buget, numai dacă, în prealabil, documentaţiile tehnico-economice, respectiv notele de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor asimilate investiţiilor, au fost elaborate şi aprobate potrivit dispoziţiilor legale.”

Totodată, în art. 41 alin.(1) din același act normativ se stipulează: ”Cheltuielile pentru investiţii publice şi alte cheltuieli de investiţii finanţate din fonduri publice locale se cuprind în proiectele de buget, în baza programului de investiţii publice al fiecărei unităţi administrativ-teritoriale, întocmit de ordonatorii principali de credite, care se prezintă şi în secţiunea de dezvoltare, ca anexă la bugetul iniţial şi, respectiv, rectificat, şi se aprobă de autorităţile deliberative.”

În ciuda acestor prevederi legale, cât se poate de clare, consilierii PNL-USR au impus totuși  DDSP obligația de a prezenta lunar lista de investiții pentru luna calendaristică următoare, sub amenințarea că acest contract de dare în administrare VA ÎNCETA dacă se constată că timp de 3 luni consecutive, nu-și exercită obligațiile ce derivă din contract, adică inclusiv acest raport NELEGAL.

În consecință, termenul de un an este nerealist și în măsură să pună DDSP în imposibilitatea desfășurării activității de administrare a domeniului public și privat al Municipiului Focșani în acord și cu respectarea prevederilor legale în vigoare, ceea ce va aduce, în mod cert, dezavantaje multiple focșănenilor, care nu vor mai putea beneficia în mod optim de serviciile oferite de Direcția de Dezvoltare Servicii Publice”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?