Ediția: Miercuri 8 Mai 2024. Nr. 6618
Ediția: Miercuri 8 Mai 2024. Nr. 6618

Copii români veniți din Italia, Austria ori SUA pentru a studia în Vrancea; o elevă din Marea Britanie nu a rezistat decât două luni

De la 1 septembrie, când a început  anul școlar 2018-2019, reprezentanții legali a 101 elevi au solicitat ca ai lor copii să studieze în școli din Vrancea și, implicit, echivalarea studiilor făcute în străinătate. Cei mai mulți dintre ei s-au întors din Italia, Anglia, Germania, Grecia, ba chiar și din Austria, Republica Moldova, Spania ori Statele Unite ale Americii. Dintre aceștia, 56 sunt înscriși în ciclul primar, 35 în cel gimnazial și 10 elevi la liceu.

Astfel de elevi pot fi găsiți în aproape toate unitățile de învățământ din județ, cei mai mulți, 6, fiind la Școala Gimnazială ”Valeriu D. Cotea” din Vidra. Aici, în afară de elevii ce provin din familii române, plecate la muncă în străinătate, a fost înscrisă și o fetiță din Marea Britanie, provenită dintr-o familie mixtă, tată român și mamă cetățean britanic. Potrivit informațiilor furnizate de directorul școlii din Vidra, fetița nu s-a putut adapta în țara noastră și a plecat înapoi în Marea Britanie. ”Cei mai mulți dintre acești copii provin din familii care au plecat la muncă în străinătate, iar acum au revenit. Am avut o  singură situație, cu o fetiță din Marea Britanie, cu tatăl de la noi și mama cetățean britanic. A venit în clasa a IV-a, nu cunoștea limba română decât la nivel de înțelegere. I-a fost foarte greu și părinții au decis să plece din nou în Anglia. A stat numai două luni la noi la școală, nu s-a putut adapta, se simțea stingheră în clasa respectivă pentru că nu putea să comunice. Doamna învățătoarea a vorbit și în engleză cu ea, dar nu s-a putut adapta în colectivitate. Cu ceilalți copii nu avem probleme pentru că știu limba și le este mult mai ușor. Chiar și săptămâna trecută ne-a revenit o fetiță în clasa IV-a din Germania, care a plecat de la noi anul trecut, în semestrul II. Părinții vor pleca din nou la muncă, dar ea va rămâne cu bunicii, fiindcă nu s-a putut adapta. Noi am avut astfel de mișcări în fiecare an și nu au fost probleme de readaptare, chiar dacă la început s-au făcut eforturi. Am avut și copii care au învățat numai în Italia primele clase și au venit aici, în sistemul de învățământ românesc, la clasa a V-a sau chiar a VII-a. Au avut bunăvoință și au recuperat, mai ales la limba română, pe care nu o cunoșteau, netrăind în țară”, a spus, pentru Monitorul de Vrancea, profesorul Marius Pintea, directorul Școlii Gimnaziale ”Valeriu D. Cotea” Vidra.

Directorul Marius Pintea ne-a spus că la școală se derulează un program de reducere a abandonului școlar cu activități de tip ”școală după școală”, la care participă și elevii remigrați, tocmai pentru a mai reduce din lacunele pe care le au și pentru a se adapta mai ușor la programa școlară din țara noastră. Asta chiar dacă ei nu sunt în grupul țintă din proiect și nu pot beneficia de măsuri sociale, ci numai de cele educaționale, de care sunt foarte interesați.

 

Părinții trebuie să țină legătura cu profesorii

În mediul urban, cei mai mulți dintre copiii întorși în țară, cinci la număr, au fost înscriși la Școala Gimnazială ”Ion Basgan” din Focșani. Profesoara Alina Dima, directoarea unității de învățământ, spune că elevii care au venit din străinătate se adaptează la sistemul de educație românesc. ”Copiii s-au adaptat bine, după părerea noastră. Avem și la clasele primare și la gimnaziu, la clasa a VII-a o fetiță. Noi venim în întâmpinarea copiilor și a părinților și am discutat cu fiecare în parte. Colegii profesori îi ajută și în plus pe copii, acolo unde se cere, în special la română și matematică, acolo unde au cele mai multe probleme”, ne-a spus directoarea Alina Dima.

Cei mai mulți dintre acești copii au nevoie de răbdare și înțelegere din partea profesorilor și a colegilor, pentru că cei mai mulți dintre ei fie s-au născut în străinătate, fie au plecat de mici și nu vorbesc și nici nu înțeleg bine limba română. Ca integrarea lor să fie un succes, este nevoie ca și părinții să țină strâns legătura cu școala și să lucreze suplimentar cu ei. Dacă în oraș, părinții pot apela la sprijinul unui psiholog școlar, acest lucru este imposibil în cazul școlilor din mediul rural, unde părinții trebuie să mențină o strânsă legătură cu educatorii, învățătorii, profesorii de la clasă, diriginții, după caz. La baza integrării sănătoase a acestor copii stau mai mulți factori, dar familia și școala sunt cei mai importanți. Primul an este mai greu, dar cu sprijin din partea familiei reușesc să facă față. Acești copii nu au probleme de integrare în colectiv pentru că vin cu familiile, se cunosc unii cu alții. Dificultatea lor este legată de materii și mai ales de înțelegerea limbii române, dar cu ajutor fac față și lucrurile intră în normal după cum au constatat dascălii de-a lungul timpului.

 

Ce trebuie să conțină dosarul pentru echivalarea studiilor

Conform prevederilor OMECS nr. 5268/21.09.2015 pentru aprobarea  metodologiei privind echivalarea de către inspectoratele şcolare judeţene a perioadelor de studii efectuate în străinătate şi la organizaţiile furnizoare de educaţie, care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară, înscrise în Registrul special al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, studiile efectuate în străinătate corespunzătoare învățământului obligatoriu românesc sunt echivalate la nivelul inspectoratului școlar județean Vrancea.

Dosarul pentru echivalarea perioadelor de studii trebuie să conțină: a) cerere; b) foaie matricolă pentru clasele din România (dacă este cazul) – original; c) foile matricole eliberate de o unitate de învăţământ din străinătate sau de organizaţiile furnizoare de educaţie, care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi de învăţământ corespunzătoare unui sistem educaţional din altă ţară, din care să rezulte disciplinele studiate şi calificativele/ notele obţinute – copii şi traduceri autorizate; d) document de identificare valabil al elevului – copie. Dosarul, menționat anterior, se depune: a) la inspectoratul şcolar judeţean Vrancea; sau b) la unitatea de învăţământ la care elevul participă la cursuri în calitate de audient, în conformitate cu prevederile art. 136 din Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale și cercetării științifice nr. 5.115/2014, care îl transmite, pentru echivalare, la inspectorat.

Menționăm faptul că diplomele obținute în străinătate sunt echivalate la Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor. Pentru informații suplimentare puteți să accesați https://www.cnred.edu.ro, unde se află și Lista statelor pentru care se solicită apostilarea sau supralegalizarea documentelor. Mai trebuie știut faptul că deși la începutul anului școlar sunt cele mai multe solicitări de echivalare a studiilor din străinătate și continuarea cursurilor în școlile de la noi, părinții pot solicita oricând ca ai lor copii să meargă la școală, cu mențiunea că ei au statut de audient până la echivalarea studiilor. Cu alte cuvinte, dacă o familie se întoarce cu copiii din străinătate în mijlocul anului școlar, nu trebuie să aștepte începutul următorului an pentru înscrierea elevilor. Un alt amănunt ar fi acela că părinții sunt cei care decid în ce clasă să meargă copiii, după testarea pe care aceștia o susțin, dascălii doar le pot sugera dacă să meargă în clasa în care erau în țara din care se întorc sau, dimpotrivă, ar trebui să meargă într-o clasă inferioară, în funcție de nivelul de cunoștințe al copilului remigrat.

Datorită numărului mare de copii care s-au întors în ultimii ani, Consiliul Judeţean Vrancea a derulat un proiect privind copiii remigrați, “Cresc în Vrancea! – Copiii remigraţi în Vrancea – educaţi, sprijiniţi, consiliaţi!”, care s-a adresat celor ce au revenit din străinătate. Proiectul a fost implementat în parteneriat cu Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Vrancea, Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă “Elena Doamna” Focşani şi Intercultural Iceland, iar acum se află în perioadă de sustenabilitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?