Ediția: Miercuri 29 Mai 2024. Nr. 6636
Ediția: Miercuri 29 Mai 2024. Nr. 6636

Canalul Siret – Bărăgan, prins în pachetul de investiții strategice care urmează să fie realizate în parteneriat public-privat


    Lucrările la Canalul magistral Siret – Bărăgan ar putea fi reluate de actuala guvernare. Guvernul condus de premierul Viorica Dăncilă a aprobat în data de 28 iunie, prin Hotărâre, al doilea pachet de investiții strategice care urmează să fie pregătite și atribuite în parteneriat public-privat de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză. Printre investițiile din acest pachet se află și proiectul privind reluarea lucrărilor la canalul magistral Siret – Bărăgan. „Asigurarea surselor de apă pentru executarea unor sisteme de irigații ar crea posibilitatea irigării unor suprafețe de  475.000 ha, din care cca. 80% fără sisteme de pompare. Canalul ar trebui să aibă o lungime totală de 190 de kilometri, din care primul tronson amplasat pe teritoriul județului Vrancea, care are o lungime de 50 km și din care s-au început lucrări pe 11 km din care 5,7 km sunt deja funcționali. Al doilea tronson, cu o lungime de 140 km, traversează județele Buzău și Ialomița, până la acumularea Dridu„, se arată într-un comunicat de presă al Guvernului. Pe lista de proiecte de investiții strategice sde mai află amenajarea râurilor Argeș și Dâmbovița pentru navigație, construirea aeroportului București Sud, construcția în parteneriat public – privat a unei fabrici de mijloace de transport electrice, un nou complex  turistic pentru schi în masivul Făgăraș.
    Vă reamintim că premierul Viorica Dăncilă, ministrul Agriculturii, Petre Daea și președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan, au participat, la sfârșitul lunii mai, la punerea în funcțiune a Stației de Repompare 5 Haret care va asigura apă pentru irigații din canalul Siret-Bărăgan. Premierul Viorica Dăncilă a declarat că punerea în funcțiune a Stației de Repompare 5 Haret este o investiție foarte importantă pentru agricultura și economia românească. „Este o investiție foarte importantă, putem vorbi de agricultură ca de un domeniu strategic pentru România și cred că acest moment este un moment foarte important, un moment istoric pentru că după 1989 încoace niciun guvern nu s-a gândit să introducă irigațiile pe canalul Siret Bărăgan. Vreau să îl felicit pe ministrul Agriculturii pentru această inițiativă și pentru faptul că, potrivit programului de guvernare, încearcă să asigure irigații pe o suprafață cât mai mare. Vorbim de 1,2 milioane de hectare irigate, iar până în 2020 vrem să irigăm două milioane de hectare de terenuri agricole, așa cum am promis în programul de guvernare. Vrem ca acest proiect să devină o realitate”, a declarat Viorica Dăncilă. Aceasta a precizat că în acest moment sunt folosiți 3,5 kilometri din canalul Siret Bărăgan, urmând ca în perioada următoare să se ajungă la 7 kilometri de canal folosit.  „Vom continua investițiile la canalul Siret Bărăgan pentru că atunci când începi ceva trebuie să îl și duci la bun sfârșit. Deja două asociații de fermieri au și început irigațiile, se irigă 3000 de hectare. Este un început, un început promițător care trebuie continuat. Nu putem vorbi de eficiență în agricultură, de competitivitate fără a avea irigații”, a mai spus premierul Viorica Dăncilă.

Marian Oprișan a solicitat guvernului soluții pentru finalizarea Canalului Siret Bărăgan

    Președintele Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan, a declarat tot atunci că este o zi istorică, ziua în care pentru prima dată un sector din canalul Siret Bărăgan este folosit pentru irigații. „Este foarte important să continuăm această investiție. Mulțumim Guvernului României pentru această zi istorică. Mă bucur foarte mult că strigătele mele au fost auzite de guvern în ceea ce privește Canalul Siret Bărăgan. Aduceți-vă aminte că am cerut ca acest canal să intre la marile proiecte de investiții, din fericire atât doamna prim ministru cât și domnul ministru Daea au fost foarte receptivi și iată că am făcut primul pas istoric în ceea ce privește polul secetei din România, aflat la cotul Carpaților. Solicit prim ministrului să găsim o soluție definitivă ca să finalizăm această mare investiție care va rezolva definitiv problema irigațiilor în agricultură, în această zonă a țării, Canalul Siret Bărăgan”, a precizat președintele Marian Oprișan.

Canalul Siret-Bărăgan ar permite irigarea a 700 de mii de hectare de teren

    Lucrările pentru construcția Canalului Siret-Bărăgan au început înainte de 1989. Canalul reprezintă o investiție de mare amploare, estimată la circa 3,4 miliarde euro pentru 190 de kilometri, conform unor evaluări făcute încă din 2003 și care includ și sistemele de irigații. Doar realizarea canalului implică costuri de aproape 802 milioane de euro, iar sistemele de irigații alte 2,8 miliarde euro. Studiile realizate arată că magistrala Siret-Bărăgan va asigura fără pompare apa pentru irigarea suprafețelor amplasate pe malul stâng (aproximativ 80% din suprafață) din lacurile de acumulare existente, iar energia electrică necesară va fi de aproximativ 2-4 ori mai mică decât cea utilizată la suprafețele deja amenajate.
    Lucrările la această investiție au fost tergiversate de guvernanții pedeliști, care nu s-au sinchisit să aloce fonduri, deși canalul ar putea rezolva problema irigațiilor. Abia în 2010, la solicitarea insistentă a președintelui Consiliului Județean, Marian Oprișan, au fost alocate 8 milioane de lei, respectiv 80 miliarde lei vechi. Åžeful administrației județene sublinia importanța acestui canal atât pentru agricultura vrânceană, cât și pentru reducerea riscului producerii de inundații în lunca Siretului.
Potrivit specialiștilor, cel mai important beneficiu va fi irigarea a aproximativ 700.000 de hectare de teren agricol din județele Vrancea, Buzău, Brăila, Ialomița și Călărași. Canalul va reduce simțitor costurile cu energia electrică folosită la irigații și va face posibilă aducerea apei pe terenuri neirigate în prezent.
    În plus, proiectul Canalului Siret Bărăgan are și potențial turistic, prin cele cinci porturi ce ar putea fi construite pe canal, în orașele Mărășești, Focșani, Râmnicu Sărat, Buzău și la Dridu. Construcția primului tronson al Canalului Siret-Bărăgan a început în 1987, în lungime de 50 km. Acest tronson este amplasat pe teritoriul județului Vrancea, asigurând apa pentru irigarea unei suprafețe de 154.283 hectare. Până în prezent, au fost construiți 11 kilometri, iar pentru finalizarea a 50 de kilometri sunt necesare aproximativ 350 milioane euro.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?