Ediția: Miercuri 8 Mai 2024. Nr. 6618
Ediția: Miercuri 8 Mai 2024. Nr. 6618

CONTROALE la casele și apartamentele din Focșani folosite pentru activități comerciale


    Aproape o mie de focșăneni nu au declarat corect și nu au plătit impozitul pe clădirile în care se desfășoară activități economice, arată o evaluare realizată la nivelul Primăriei municipiului. Campania de identificare a persoanelor care plătesc impozite mai mici la bugetul local a început de anul trecut iar sumele suplimentare stabilite de plată la bugetul local sunt consistente. Este vorba despre focșănenii care folosesc apartamentele sau casele pentru desfășurarea unor activităție economice, în special activități de comerț. Unul dintre micii patroni verificat de inspectorii Primăriei ne-a spus că are de achitat peste șase mii de lei către bugetul local, adică impozitul pe apartamentul unde are magazinul. Suma este mare deoarece nu exista o valoare impozabilă stabilită de un evaluator, situație în care a fost calculat impozitul la o cotă de 2% din valoarea impozabilă și nu de 0,1%, cota folosită pentru locuințele rezidențiale.
Sunt și cazuri în care sumele ajung la peste o sută de mii lei, fiind vorba despre persoane în case și nu și-au îndeplinit toate obligațiile privind calcularea și declararea la Primărie a activităților derulate. Patronul magazinului ne-a spus că nici nu s-a gândit că trebuie să plătească un asemenea impozit către Primărie mai ales după discuțiile din urmă cu doi ani, când în mass media s-a spus că dacă firmele nu deduc aceste cheltuieli cu utilitățile iar acestea sunt plătite de persoana fizică pe numele căruia este clădirea, atunci impozitul se face ca la o locuință rezidențială. „Au venit de la primărie și ne-au spus că trebuie să plătim impozit pentru că desfășurăm aici o activitate economică. Ne-au calculat impozitul pentru doi ani și trebuie să plătim șase mii de lei, pentru că nu avem evaluare. Este o sumă enormă și nu înțeleg de ce ne-au spus acum, de ce nu ne-au anunțat când am plătit taxele și impozitele la primărie în fiecare an. Acolo se vede că în apartament este sediul firmei, puteau să ne spună și atunci plăteam. Acum ne-au spus să plătim impozit la cota de 2% din valoarea impozabil, trebuie să facem și o evaluare a apartamentului. Noi nu am plătit pentru că s-a spus în ziare că dacă nu deduci cheltuielile cu utilitățile atunci nu trebuie să mai declari la primărie și plătești impozit ca persoană fizică. Ori, noi nu am dedus nimic pe firmă pentru magazin, am plătit ca persoană fizică. Nu cred că este corect ceea ce se întâmplă, am contactat un avocată să ne judecăm cu Primăria pentru această situație”, ne-a spus proprietarul unui magazin din Focșani.
    Reprezentanții Primăriei au confirmat derularea de verificări pentru depistarea celor care nu achită corect taxele și impozitele locale. Reprezentanții municipalității au arătat că inspectorii nu fac decât să aplice Codul Fiscal. Aceștia au arătat că, dacă într-un apartament se desfășoară o activitate economică iar spațiul nu este folosit ca locuință, regulile de stabilire a impozitului pe clădiri sunt clare. Din primele estimări se pare că sunt circa o mie de cazuri la nivelul municipiului, respectiv persoane care folosesc apartamentele sau casele pentru derularea de activități economice și nu au depus declarații la Primărie.

Impozit mărit pentru locuințele fără rapoarte de evaluare

    Conform Hotărârii Consiliului Local Focșani referitoare la taxele și impozitele locale, stabilirea acestora se face în funcție de destinația clădirilor. Adică dacă un apartament este utilizat pentru locuit, pentru o activitate economică sau dacă este mixt, respectiv a fost declarat ca sediu social sau într-o cameră se desfășoară o activitate economică. În primul caz este clar modul de impozitare, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0.1 % asupra valorii impozabile a clădirii, ajustată cu un coeficient de corecție de zonă. Lucrurile sunt diferite dacă în apartament/casă este un sediu social sau se desfășoară o activitate economică. Dacă aceste locuințe sunt deținute de o firmă, atunci impozitarea este clară. Situația se complică dacă locuința e deținută de o persoană fizică.
    Dacă apartamentul sau casa, deținute de persoana fizică, sunt folosite doar pentru o activitate economică, respectiv acolo funcționează un magazin, un birou sau un ateliere de servicii, se consideră că acea clădire este nerezidențială iar impozitul se calculează prin aplicarea unei cotei de impozitare de 0.5 % asupra valorii impozabile. Conform Hotărârii de Consiliu Local, valoarea impozabilă pentru aceste clădiri se stabilește printr-un raport de de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referință. Acest raport se depune la organul fiscal până la primul termen de plată din anul de referință. În cazul clădirilor noi, construite în ultimii 5 ani anteriori anului de referință, se ia în calcul valoarea finală a lucrărilor de construcții. De asemenea, dacă este cazul unei clădiri dobândite în ultimii 5 ani este luată în calcul valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate. Dacă valoarea clădirii nu a fost stabilită printr-una dintre metodele de mai sus, atunci impozitul se calculează prin aplicarea unei cote de 2% asupra valorii impozabile
determinate pentru clădirile rezidențiale. De asemenea, Hotărârea Consiliului Local stabilește că, „pentru clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activități din domeniul agricol, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a clădirii”.

Cum se calculează impozitul pe clădirile cu destinație mixtă

    Calculularea impozitului pentru clădirile cu destinație mixtă este puțin mai complicată. Dacă în apartament/casă este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfășoară activitate economică, atunci impozitul este calculat conform regulilor de la clădirile rezidențiale. A doua situație este cea în care în clădire se desfășoară o activitatea economică iar cheltuielile cu utilitățile sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică, situație în care impozitul pe clădiri se calculează conform regulilor de la clădirile nerezidențiale. Mai există însă și situațiile în care apartamentul/casa sunt folosite atât pentru locuit dar și pentru derularea unei activități economice. În acest caz se aplică prevederile din Codul Fiscal iar impozitarea se face „pe baza declarației contribuabilului privitoare la cine deduce și cine plătește cheltuielile cu utilitățile și se va stabilii impozitarea clădirii ca rezidențială sau nerezidențială”. De asemenea, Hotărârea de Consiliu Local prevede că, „dacă în contractul de închiriere/comodat sau din orice altă sursa de proveniență a acestei informații se stabilește suprafața corespunzătoare utilizării rezidențiale și/sau
nerezidențiale, impozitarea se face în regim mixt, stabilindu-se impozit în funcție de suprafața și modul de utilizare”.

1 COMENTARIU

  1. Si noi suntem intr-o asemenea situatie. Am fost plecati in Italia de 20 de ani venind in fiecare an sa ne platim impozitele pe doua apartamente situate in Focsani. In ianuarie ne-am intors ,mergand sa platim impozitul nimic clar ca in ceilalti ani doar specificand ca avem o suma colosala 19198,11 lei. Am dori un avocat sa ne sustina cauza. Va multumim!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?