Elevii și profesorii Colegiului Tehnic „Gheorghe Asachi” din Focșani au marcat Ziua Elevului Antreprenor într-o manieră deosebită, printr-o activitate care a prezentat modalități de eficientizare a managementului carierei elevului VET. Întreaga activitate a fost organizată de profesorul Mirela Stoican și a presupus participarea elevilor claselor a XI-a și a XII-a la o întâlnire cu reprezentanți ai mediului de afaceri vrâncean, în sediul Firmelor de Exercițiu din cadrul colegiului. Dialogul elevi – oameni de afaceri a fost deschis de Rodica Spânu, reprezentanta unei firme de consultanță în domeniul afacerilor și managementului, care a precizat că, în acest tip de afacere, cunoștințele vaste în domeniu și seriozitatea aduc succesul.
Un alt invitat a fost Ovidiu Galat, promotor al activităților de tipul „Multi Level Management”, care și-a început discursul într-o notă optimistă. „Nu contează câte lacune ai, dacă îți propui să dezvolți o afacere și ai un plan bun, vei reuși”, a fost mesajul transmis de acesta. Ovidiu Galat le-a explicat elevilor că pentru generația actuală viteza de schimbare a locului de muncă este de unul sau cel mult doi ani, multe slujbe vor dispărea în timp și de aceea e nevoie ca oamenii să învețe pe tot parcursul vieții. Întrebat care sunt secretele reușitei în afaceri pentru un tânăr antreprenor, acesta le-a dat elevilor prezenți la discuții câteva sfaturi. „Luați-vă un job de 2 ore pentru început, studiați mult; indiferent ce faceți, faceți impecabil; adaptați-vă, primul loc de muncă nu e pentru a ieși la pensie; vreți un job mai bun, depuneți CV-uri la alte companii; dacă plecați la altă firmă, plecați pentru un program mai bun și un salariu mai bun; nu faceți nimic de mântuială”, le-a spus elevilor Ovidiu Galat.
Un alt invitat a fost Ștefan Turcu, reprezentantul unei firme de catering. Acesta i-a încurajat pe elevi să înceapă cu o afacere din care să producă ceva, pentru că aceste tipuri de afaceri au succes doar dacă există seriozitate maximă. Întrebat de elevi cum ar trebui să înceapă o afacere, acesta le-a oferit un exemplu practic. „Începeți cu o gogoașă. O produceți, o vindeți. Apoi produceți două gogoși, ulterior mai multe gogoși, având desigur scopul de a vă realiza financiar, dar și de a crea locuri de muncă. Pentru început este normal să te gândești doar la tine, ulterior te gândești și la ceilalți”, le-a spus elevilor antreprenorul. Acesta a precizat că secretele unei afaceri de succes sunt informația, investiția profitului, economia, dar și managementul eficient, pentru că rolul antreprenorului este acela de a coordona activitatea firmei și nu neapărat de a munci cot la cot cu angajații. Este bine ca fiecare lucrător să fie la locul potrivit, spune afaceristul.
Daniela Tamaș, reprezentanta unei companii din industria textilă vrânceană, le-a spus liceenilor că „lucrul bine făcut poate aduce satisfacții atât ca angajat cât și ca angajator. Afacerea trebuie să renteze pentru a rezista pe piața națională și mai ales pe cea internațională”. Daniela Tamaș i-a îndemnat pe elevi să fie cea mai bună versiune a lor. „Rezultatul muncii trebuie să devină mai mult decât un produs. Un exemplu ar fi industria textilă, care înseamnă mai mult decât a coase o haină la mașina de cusut. Firma trebuie să vadă dincolo de asta, trebuie să vadă bucuria celui care se privește dimineața în oglindă când îmbracă haina respectivă”, le-a spus reprezentanta companiei din industria textilă.
Activitatea, menită să le ofere elevilor câteva date despre ceea ce înseamnă munca de antreprenor, a fost încheiată de Carmen Oprea, reprezentanta Inspectoratului Școlar Județean Vrancea, care a precizat că există avantaje și dezavantaje în ambele situații, adică angajat și angajator. În opinia sa, a fi antreprenor este cu certitudine mai dificil. Carmen Oprea le-a spus elevilor patru cuvinte cheie pentru o carieră de succes: cunoștințe, muncă, seriozitate și inspirație.
La activitate a participat și directorul Colegiului Tehnic „Gheorghe Asachi”, profesorul Marilena Răvaș, precum și alți profesori din cadrul instituției de învățământ.