Ediția: Joi 16 Mai 2024. Nr. 6625
Ediția: Joi 16 Mai 2024. Nr. 6625

Platformă pentru promovarea educației incluzive


Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități (CEDCD) a lansat, zilele trecute, platforma de resurse și promovare a educației incluzive – www.educatieincluziva.info, platformă dezvoltată în cadrul Proiectului „Deschideți Åžcolile Speciale – Pași către echitate în educație”, finanțat de Open Society Foundations – Human Rights Inistiative. Platforma cuprinde și o secțiune dedicată școlilor speciale din România. Aici, părinții și cei interesați pot descoperi informații relevante despre școlile speciale rezultate din prima cercetare națională derulată de CEDCD despre sistemul de educație specială din România, în studiul „Izolați printre Noi – Dimensiuni ale participării copiilor cu cerințe educaționale speciale la sistemul național de educație”, o platformă de evaluare a școlilor speciale destinată părinților de copii cu dizabilități, testimoniale ale părinților și o rubrică destinată rapoartelor independente despre școlile speciale realizate pe baza informațiilor colectate de la părinți.
    Potrivit comunicatului dat publicității, secțiunea destinată școlilor speciale este un demers de transparentizare și de oferire și colectare de informații pe această temă cu scopul de a oferi părinților posibilitatea unei alegeri informate atunci când decid tipul de școală pe care îl aleg pentru copilul lor. „Există încă foarte puternic înrădăcinat în mintea oamenilor din România, inclusiv a celor de bună credință, ideea că o instituție specializată, respectiv o școală specială este cea mai bună soluție pentru copiii cu dizabilități. Asta pentru că marea majoritate a oamenilor își imaginează că în școlile speciale copiii beneficiază de specialiști și metode adaptate și tehnologii speciale. Realitatea însă, este cu totul alta. În marea majoritate a cazurilor, școlile speciale sunt doar locuri de depozitat copiii, fără specialiști, fără metode inovatoare, fără terapii adecvate. La acestea de multe ori se adaugă cazuri grave de abuzuri, sedări, agresiuni fizice, psihice și emoționale. Dincolo însă de absența calității și a resurselor, separarea copiilor este din principiu greșită și discriminatorie. Niciodată un copil care a stat 10 ani într-o școală specială, în care cel mult a colorat sau bricotat ceva, nu va putea trăi independent în societate. Acest lucru este dovedit în țările din Europa occidentală și Statele Unite, unde datorită educației incluzive, adulții cu dizabilități, în marea lor majoritate sunt persoane independente și contributori sociali”, a declarat Mădălina Turza, președintele CEDCD.
    Totodată, Platforma educatieincluziva.info reprezintă o portavoce a Alianței pentru Educație Incluzivă, care va reuni organizațiile nonguvernamentale și persoanele fizice care susțin și promovează educația incluzivă.

Educația incluzivă este incompatibilă cu segregarea

    Platforma educatieincluziva.info este primul instrument din România destinat promovării educației incluzive la nivel național, care cuprinde informații teoretice, juridice și practice despre educația incluzivă: Ce înseamnă educația incluzivă, care sunt principalele repere legislative care reglementează educația incluzivă, o serie de resurse utile pentru părinți și profesori pentru promovarea și implementarea unor măsuri incluzive în educație. „Educația incluzivă este un concept larg, care nu face referire strict la copiii/persoanele cu dizabilități, ci vizează toate categoriile de elevi, indiferent de condiția de dizabilitate, etnie, apartenență la un grup social sau categorie vulnerabilă. Educația incluzivă este incompatibilă cu segregarea, adică cu izolarea elevilor pe diferite criterii în școli speciale. Educația incluzivă înseamnă asigurarea condițiilor optime de învățare, adaptate nevoilor fiecărui elev într-un mediu incluziv, în condiții de echitate, respectiv în școlile de masă cu suport adecvat acolo unde situația o impune. România are obligația de a implementa educația incluzivă și de a realiza o trecere etapizată de la sistemul segregat de educație la cel incluziv prin prisma legislației internaționale la care este parte. Din perspectiva dizabilității, prin ratificarea Convenției ONU pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități (Legea 221/2010), art. 24, România și-a asumat implementarea educației incluzive”, se subliniază în comunicatul dat publicității.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?