Ediția: Joi 9 Mai 2024. Nr. 6619
Ediția: Joi 9 Mai 2024. Nr. 6619

Nicio bancă nu a avertizat clienţii asupra riscului la creditele în valută


Peste 220 de români cu credite în franci elvețieni au făcut plângeri la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, instituție care a constatat că nicio bancă din România nu a avertizat nici măcar un client asupra riscului la care se expune păstrând valuta creditului. După aprecierea francului elvețian, din ianuarie, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), instituție care are atribuții de a verifica respectarea prevederilor legale privind protecția consumatorilor de servicii financiare și poate aplica sancțiuni dacă se încalcă actele normative în vigoare și drepturile consumatorilor, a înregistrat 223 de reclamații referitoare la creditele acordate de bănci în această monedă.
Reclamațiile privind posibile abuzuri ale băncilor nu sunt însă o noutate. În anul 2014, ANPC a totalizat 7.658 de reclamații privind serviciile bancare. După analizarea lor, s-a stabilit că jumătate erau întemeiate și dintre acestea aproximativ 60 la sută au fost soluționate amiabil. ANPC a încheiat 407 procese verbale de constatare a contravenției, cu amenzi în valoare totală de 3.239.000 de lei. „Din totalul de 407 de procese verbale de constatare a contravenției, 100 dintre acestea au fost contestate în instanță. ANPC, în acțiunile de cercetare a reclamațiilor, a restituit consumatorilor sume în valoare de 1.250.596,13 lei, 60.238,76 euro și 23.191,99 franci elvețieni. Nu putem face o delimitare clară, până la situația din 2015, referitor la reclamațiile privind creditele în franci elvețieni, au fost reclamații, însă nu într-un număr semnificativ”, precizează Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.
Persoanele cu credite în franci elvețieni reclamă lipsa avertizării cu privire la riscurile cursului valutar și poprirea abuzivă a drepturilor salariale pentru acoperirea ratelor de credit. ANPC susține că, după aprecierea francului elvețian, principalele solicitări legate de creditele acordate în această monedă vizează lipsa avertizării cu privire la riscurile cursului valutar și verificarea prevederilor contractuale.
Aspectele reclamate de consumatori, în cazul serviciilor financiar-bancare, se referă în principal la: întârzieri nejustificate ale returnării unor sume de bani în contul consumatorilor, poprirea abuzivă a drepturilor salariale pentru acoperirea ratelor de credit, retrageri de bani neautorizate din contul consumatorilor, modificarea marjei din componenta ratei dobânzii fără acceptul consumatorilor și care, potrivit prevederilor legale (OUG 50/2010), trebuie să fie fixă, calcularea în mod eronat a penalităților (prin aplicare acestora atât la dobânzi cât și la comisioane, și nu prin aplicarea acestora la sumele restante din principal, așa cum prevede OUG 50/2010, art. 38) sau înființare de popriri pe contul consumatorilor fără ca banca în calitate de terț poprit să dețină vreo adresă în acest sens de la organele de executare.
În cazul creditelor în franci elvețieni, ANPC a dispus analizarea contractelor, în cazul fiecărei reclamații, solicitând, în același timp băncilor să vină cu soluții în sprijinul clienților aflați în această situație. Pentru că nu s-a ajuns la nicio soluție de compromis, după analizarea fiecărui contract, ANPC va dispune măsuri specifice și va înainta instanței suspiciunile de clauze abuzive, luând totodată și măsuri de sancționare a instituțiilor financiar-bancare, precum și măsuri complementare. Până în prezent, suspiciunile de clauze abuzive planează asupra a două instituții financiar-bancare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?