Ediția: Marți 7 Mai 2024. Nr. 6617
Ediția: Marți 7 Mai 2024. Nr. 6617

ŞEDINŢĂ LA ISJ. Directorii de școli, atenționați în legătură cu fondul clasei și manualele auxiliare


Directorii tuturor unităților de învățământ din județ au participat, ieri, la sedința cu reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean. Ei au aflat ce trebuie să facă pentru a le asigura elevilor condiții bune de studiu, dar și ce nu trebuie să facă un profesor, respectiv să strângă fondul clasei și să achiziționeze manuale auxiliare prin intermediul școlii. La discuții au fost prezenți reprezentanți ai mai multor instituții județene, inclusiv prefectul Nicușor Halici. 

Directorii unităților de învățământ din județ au fost convocați ieri, în ședință publică la sediul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ), pentru a li se prezenta un raport asupra activităților desfășurate în anul școlar 2013-2014. De asemenea, acestora li s-au sugerat modalități de îmbunătățire a activităților manageriale în noul an școlar, fiind prezentat și planul managerial pentru anul școlar în curs.   
În mijlocul directorilor unităților de învățământ au fost prezenți prefectul județului Vrancea, Nicușor Halici, medicul Carmen Èšurcanu de la Direcția de Sănătate Publică (DSP), colonelul Jenică Lazăr din partea Inspectoratului pentru Situații de Urgență Vrancea (ISU), comisar-șef Tomiță Păvăloiu în calitate de reprezentant al Inspectoratului de Poliție Județean Vrancea, colonelul Ionel Mihăiliuc din partea Inspectoratului de Jandarmi Județean și comisarul-șef adjunct Dumitru Dilă din partea Comisariatului pentru Protecția Consumatorului Vrancea. Aceștia au prezentat rapoarte cu privire la situațiile depistate în școli, în timpul controalelor efectuate. 
În raportul privind starea învățământului vrâncean pe anul școlar 2013-2014, prezentat de Silvia Chelariu, inspector de specialitate limba română, s-au punctat aspecte despre situațiile cu care s-au confruntat unitățile școlare în anul precedent; precum și date statistice cu rezultatele obținute de elevi la examenele naționale; constatări în urma inspecțiilor realizate, fie inspecții speciale, fie pentru obținerea gradelor didactice; rezultatele la olimpiadele și concursurile desfășurate în anul școlar precedent; proiectele POSDRU derulate de ISJ Vrancea și programele sociale de care beneficiază elevii.
Planul managerial pentru anul școlar 2014-2015, prezentat de Aurora Lefter, inspector educație permanentă, a cuprins o analiză a punctelor tari, punctelor slabe, oportunităților și riscurilor cu care se confruntă unitățile de învățământ la nivel județean. Pentru cei interesați, acest plan managerial va fi disponibil și pe site-ul ISJ.
După prezentarea rapoartelor, inspectorul general Vasilica Zaharia a insistat asupra câtorva aspecte de care fiecare director va trebui să țină cont. „Trebuie să încercăm să limităm la maxim achiziția de materiale didactice auxiliare și alte caiete speciale, prin intermediul școlii. Noi nu trebuie să fim intermediari. De asemenea, strângerea de fonduri la nivelul școlii sau clasei, decât dacă părinții prin constituirea în mod legal a asociaților de părinți, vor să facă acest lucru. Nu trebuie să vină propunerea de la director sau de la diriginte. Siguranța în școli este o obligație a noastră, de aceea vă rog să vegheați la siguranța elevilor, iar acolo unde există microbuze școlare, trebuie asigurată siguranța celor mici și pe timpul transportului. De asemenea, graficul profesorului de serviciu se va afișa la loc vizibil, iar atribuțiile acestuia vor fi menționate pe fișa postului, sub semnătură”, a transmis Vasilica Zaharia directorilor prezenți în sală.
Totodată, inspectorul general a făcut apel la directori să verifice adresele de email ale școlilor, pentru a exista o comunicare mai bună între instituții și pentru a putea fi informați în timp util. „Verificați existența planurilor cadru atașate vizibil, pe prima filă a catalogului, verificați programele școlare. Verificați e-mailul oficial al școlii, pentru că trimitem informări sau adrese cu termene limită de rezolvare, și verificați site-ul oficial al Inspectoratului și ale Ministerului Educației Naționale. Faceți informări către ISJ despre programele europene tip ERASMUS + în care sunt implicate școlile, pentru a avea o evidență clară a acestora”, a adăugat inspectorul general.

    Îngrijitori fără cursuri de igienă

Conform celor prezentate de reprezentanta DSP, neregulile constatate în unele unități de învățământ se referă la existența apei potabile în afara unităților școlare, toalete fără apă curentă, încălzire necorespunzătoare, unități școlare fără frigidere în dotare pentru depozitarea laptelui. Printre alte nereguli semnalate de reprezentantul DSP s-au mai punctat: dotarea insuficientă cu materiale de curățenie, dotarea neadecvată cu substanțe de dezinfecție, dar și faptul că personalul de îngrijire nu a urmat cursuri privind însușirea noțiunilor fundamentale de igienă. Aceste persoane trebuie să urmeze o dată la trei ani cursuri în domeniul igienei.
Reprezentantul ISU, colonelul Jenică Lazăr, a punctat, la rândul său, aspectele constatate în urma verificărilor făcute de angajații instituției în unitățile școlare în decursul anului școlar precedent. Acesta a atras atenția directorilor că multe școli nu au autorizația de funcționare „Scenariu la foc”, autorizație care, după spusele acestuia, este gratuită, lucru comentat și contrazis de managerii școlilor. Printre neregulile constatate în școli, colonelul Lazăr a amintit faptul că stingătoarele nu sunt verificate, hidranții nu sunt menținuți funcționali, nu au fost întocmite planurile de intervenție în caz de incendiu, acestea trebuind întocmite de o persoană autorizată. De asemenea, unele școli nu sunt prevăzute cu sistem de alarmare în caz de incendiu, iar ușile ar trebui să se deschidă spre exterior. Directorii unităților de învățământ au precizat că schimbarea ușilor i-ar costa prea mult. 

    „Omul sfințește locul”
 
Prefectul județului, Nicușor Halici, și-a spus punctul de vedere în legătură cu resursele bugetare alocate instituțiilor de învățământ, cu modul în care acestea au fost gestionate și cu privire la modul în care se vor mai face investiții. „Mă bucur că mă aflu aici și că pot să vorbesc direct cu responsabilii instituțiilor de învățământ vrâncean. În calitate de prefect al județului Vrancea, cunosc în ansamblu problematica dumneavoastră din punctele de vedere pe care le discutăm astăzi. Eu merg pe un principiu simplu, dar care și-a dovedit eficacitatea, de mii de ani «omul sfințește locul». Toți avem probleme, toți cei care au vorbit aici sunt bugetari, ca și dumneavoastră. Toți gestionăm instituțiile din subordine cu aceleași limite. Să știți că niciodată nu ne-ajung resursele bugetare pentru a duce la o eficientizare mult mai pragmatică a administrației. Sunt foarte multe exemple văzute cu ochii mei, sau comunicate de domnii primari, pentru că, în calitate de prefect, am legătură și o colaborare directă cu domnii primari din localitățile unde aveți și dumneavoastră unitățile de învățământ. Vreau să vă spun un singur lucru: ca prefect al județului Vrancea, avem susținerea domnului președinte al Consiliului Județean, Marian Oprișan, și în totdeaunea ne-am aplecat asupra problematicii școlare. Numai că am observat că, în ultimii ani s-au făcut investiții care ulterior nu au mai fost exploatate sau utilizate. De aceea, insist foarte mult asupra spiritului dumneavoastră gospodăresc, spiritului de organizare. Am făcut, împreună cu domnișoara inspector general, o anamneză a unităților de învățământ cu probleme, dar aștept de la inspectorat o comunicare cu numărul de elevi pe fiecare unitate școlară pe următorii cinci ani, ca să știm dacă se merită sau nu investițiile”, a spus prefectul Nicușor Halici.

7 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?