Ediția: Sâmbătă 4 mai 2024. Nr. 6617
Ediția: Sâmbătă 4 mai 2024. Nr. 6617

Relația profesor-părinte există și nu prea


Tendința actuală a sistemului de învățământ pune accentul pe stabilirea unor parteneriate puternice între școală și comunitatea locală, prin care se urmărește optimizarea și creșterea calității procesului educativ. Una dintre cele mai importante aspecte în ceea ce privește atingerea performanțelor vizate este stabilirea unor legături puternice între cadre didactice și părinți, persoanele care sunt părți active în dezvoltarea și formarea viitorului adult. Dacă cele două părți nu se implică activ în procesul educativ al copiilor, nu vom avea niciodată o școală performantă.
Se știe deja că atunci când părinții sunt implicați în activități de parteneriat cu școala, rezultatele obținute de elevi sunt mai bune, iar rata eșecului școlar este mai scăzută. Una dintre problemele pe care mulți profesori o ridică și cu care se confruntă, an de an, este lipsa de interes și de implicare a părinților pentru procesul educativ atât școlar cât și extrașcolar, mai ales atunci când elevii ajung la liceu. „Unii părinți se interesează mai mult când copiii sunt la grădiniță sau la clasele primare. Începând cu clasa a cincea, a șasea, apoi interesul scade pe măsură ce copilul crește”, ne-a spus o profesoară din Focșani.
Sunt cazuri în care părintele se interesează de activitatea copilului atunci când sunt probleme foarte mari, când dirigintele sau profesorul reușește să intre în contact cu acesta și ajunge la școală pentru a constata un „dezastru”. Ședințele cu părinții au devenit o formalitate, pentru că la acestea ajung de cele mai multe ori părinții ai căror copii nu au probleme de natură școlară sau disciplinară. Părinții înțeleg cu greu că procesul educativ și adevărata performanță se obține prin implicarea lor activă, nu doar pentru aflarea veștilor proaste despre activitatea școlară. „Foarte slab este interesul părinților. Am avut într-un an o mămică ce m-a sunat în luna august, după o lună și ceva de la finalizarea cursurilor, să mă întrebe despre situația școlară a fetei ei. Am întrebat-o și eu dacă abia acum și-a adus aminte că are un copil. Prezența la ședințele cu părinții a fost mereu slabă, aceștia motivând de cele mai multe ori absența prin faptul că au fost ocupați cu serviciul, chiar dacă mereu am fixat ședințele cu părinții după-amiaza”, a declarat o profesoară de la un liceu tehnic din Focșani.
Unii părinți așteaptă prea mult de la școală și nu fac mai nimic pentru dezvoltarea unei relații mai strânse cu școala, iar unii profesori sunt interesați să știe mai multe despre situația pe care elevul o are acasă, despre preocupările și modul de viață al acestuia. Câteva ore pe zi la școală nu sunt îndeajuns pentru a descoperi talentele și abilitățile copilului, în condițiile în care lucrează cu aproximativ 30 de elevi. De aceea informațiile pe care le oferă un părinte despre propriul copil sunt foarte utile, înlăturând multe bariere dintre profesor și elev.
Schimbul de informații privind copilul trebuie să aibă loc în ambele sensuri ale relației profesor – părinte. Este sarcina profesorilor să informeze părinții cu privire la modul în care se pot implica activ în viața și modul de lucru al copiilor. Școala dispune de specialiști și resurse necesare pentru o dezvoltare normală și armonioasă a copiilor. Consilierea școlară este una din metodele adoptate de unitățile școlare prin intermediul căreia se răspunde nevoilor specifice fiecărei vârste școlare. Obiectivul principal al consilierii școlare este acela de a asigura funcționarea optimă a individului sau grupului, trasând obiective clare, specifice fiecărei situații în parte.
Unele unități școlare au implementat programe de consiliere a părinților pentru ca aceștia să poată dezvolta la copil comportamentul dorit. De pildă, colectivul de cadre didactice al Grădiniței cu program prelungit nr. 23 din Focșani desfășoară programul „Educați așa!”, care vine în ajutorul părinților pentru rezolvarea unor probleme legate de copii lor. „Noi organizăm în grădiniță acele cursuri «Educați așa!». Îi invităm pe părinți la acele cursuri și le oferim strategii de dezvoltare a comportamentelor pe care și le doresc la copiii lor. Pentru că părinții citesc pe internet, pe diverse site-uri sau prin cărți. Nu tot ce găsim pe internet este și corect sau din ceea ce citesc nu în totdeauna înțeleg corect ceea ce este scris acolo. Și atunci, noi la aceste cursuri, pe lângă partea teoretită, desfășurăm activități practice cu dumnealor. Îi punem în situații practice de intervenție pentru cazuri de compertamente problemă. Åži așa părinții pot găsi alternative la acele situații problemă”, a spus Adrieana Soare, directoarea Grădiniței 23.
Prin metodele și tehnicile sale specifice de cunoaștere și autocunoaștere, consilierea facilitează alegerea corectă a măsurilor educative specifice care se impun și orientarea sau reorientarea socio-profesională a elevilor pentru domenii potrivite. De modul în care comunică toți factorii implicați în procesul educativ depinde prezentul și mai ales viitorul copiilor. Ei sunt beneficiarii seriozității cu care ne implicăm în toate fazele procesului educativ.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?