Ediția: Vineri 3 Mai 2024. Nr. 6617
Ediția: Vineri 3 Mai 2024. Nr. 6617

O elevă din Bilieşti este şefă de promoţie la Colegiul Economic din Focşani


Elena Puiu este din Biliești și anul acesta a absolvit clasa a XII-a la Colegiul Economic „Mihail Kogălniceanu” din Focșani ca șefă de promoție, media celor patru ani de studiu fiind de 9,76. Cu toate astea, este o fată modestă și rezervată. În clasa a VIII-a, toată lumea o îndemna să aleagă un liceu cu notorietate, precum Colegiul „Unirea”, însă pasiunea pentru științele economice au făcut-o să aleagă Colegiul Economic, unde a învățat nu doar economie, ci a aflat și ce vrea să facă mai departe cu viața sa. A aplicat pentru o universitate cu profil economic din Essex, Marea Britanie, însă nu exclude posibilitatea de a studia și în România. Pe viitor se visează femeie de afaceri. Dorința sa este de a-și deschide un business. Acum, prioritatea sa este examenul de Bacalaureat, iar mai apoi visele Elenei pot prinde aripi…
Rep.: Îți mai aduci aminte cu ce medie ai terminat școala gimnazială?
E.P.: Clasa a VIII-a am terminat-o cu zece, cred că doar în clasa a VII-a am avut 9,98, în rest am avut numai zece.
Rep.: Èšelul tău a fost să obții doar note de zece?
E.P.: Nu a fost așa. La generală aveam competiție în clasă, o competiție acerbă. Mai erau două fete, iar noi trei eram vârfurile clasei și din acest motiv era competiție între noi. Apoi au mai fost și anumite neînțelegeri și nedreptăți și asta m-a determinat să muncesc mai mult, să învăț și să demonstrez că s-a greșit într-un anumit punct. 
Rep.: Cum de ai ales Colegiul Economic? A fost decizia ta sau a părinților?
E.P.: Sicer, am avut de ales între Unirea și Economic. Toată lumea îmi spunea să merg la Unirea, iar eu voiam să merg la Economic. De fapt, nu știam ce presupune liceul, nici unul, nici celălalt. Încă de mică am visat la o carieră în domeniul economic și atunci, cu mintea mea de clasa a VIII-a, un liceu economic m-ar ajuta mai mult decât unul teoretic. Părinții mi-au spus să aleg, ce voi alege va fi decizia mea. 
Rep.: Care au fost materiile de bază pe care le-ai studiat în liceu?
E.P.: Au fost foarte multe materii speciale pentru acest domeniu, cum este contabilitatea. În primul rând am studiat contabilitate, după care multe alte domenii. Am învățat despre agenții economici încă din clasa a IX-a, despre ce presupune o firmă, despre cum ar trebui aranjat un magazin. Multe, multe alte lucruri de genul acesta. 
Rep.: Mai târziu ai fi tentată să îți deschizi o afacere?
E.P.: Da, în domeniul finanțelor, clar.
Rep.: Ce au reprezentat anii de liceu pentru tine?
E.P.: Au reprezentat multă responsabilitate, mi-am dezvoltat multe capacități și pot spune că a fost o perioadă în care m-am regăsit pe mine ca și individ, mi-am regăsit sinele. Am aflat ce-mi place și mi-a oferit o perspectivă asupra viitorului meu. Anii de liceu m-au ajutat, a fost o perioadă în care am decis ce vreau să fac în viață. 
Rep.: Cine te-a ajutat să iei aceste decizii?
E.P.: Cred că un rol important au avut-o profesorii, unii mai mult, alții mai puțin. Foarte mulți profesori au crezut în mine și m-au sprijinit încă din clasa a IX-a, doamna dirigintă Marilena Gurgu m-a ajutat foarte mult. Este profesor de engleză și inspector școlar. 
Rep.: Èši-a plăcut să studiezi la toate materiile?
E.P.: Da, mi-a plăcut să studiez la toate materiile, în special în clasa a IX-a, după care în clasa a X-a am avut o preferință pentru matematică, iar în clasa a XI-a am diversificat totul. Am participat la o competiție de planuri de afaceri și am muncit 6 luni de zile pentru planul acela de afaceri. Liceul ne-a pus la dispoziție o firmă de exercițiu virtuală, fiecare clasă are o firmă de acest gen, și a trebuit să dezvoltăm un plan de afceri. Împreună cu o colegă, am muncit și au fost destul de multe etape, a fost destul de amplu. În clasa a XI-a m-am axat mai mult pe partea aceasta.
Rep.: Ați câștigat și premii în cadrul competițiilor?
E.P.: Am luat foarte multe premii. La târgul regional am luat marele premiu, am luat foarte multe premii I, cred că toate au fost doar premii I. Am foarte multe diplome acasă, le țin într-o mapă. Sunt premii de la competiții și olimpiade. Am participat la olimpiada de matematică în fiecare an și am ajuns la națională în clasa a X-a și pe locul III. La română am vrut să particip, dar nu aveam atât de mult timp să mă pregătesc și să citesc, deoarece toate olimpiadele erau în aceeași perioadă și, din păcate, nu am avut timp să mă pregătesc pentru toate.
Rep.: Când înveți? Cum îți organizezi timpul? 
E.P.: Am o memorie vizuală foarte bună și sincer, nu știu, dar rețin foarte repede. În privința eseurilor la limba română, le învăț mult mai bine scriindu-le. 
Rep.: Cât timp acorzi studiului?
E.P.: Depinde în ce perioadă mă aflu. În clasa a XII-a am renunțat la foarte multe, la multe ieșiri pe care, de exemplu, le aveam în clasa a XI-a, pentru că sunt conștientă că trebuie să muncesc mai mult. Anul acesta am avut un anumit program, pe zile. În fiecare zi încercam să lucrez la toate, pentru materiile de Bacalaureat, dar nu am neglijat nici materiile pentru școală. Era greu, pentru că în momentul în care ai două ore de contabilitate, una de română, una de matematică și economie și mai ai și engleza în aceeași zi, este foarte greu să te pregătești și pentru toate materiile, și pentru bacalaureat, și să mai ai și timp liber.
Rep.: Mai ai timp liber?
E.P.: Nu mai am timp liber. În clasa a XI-a am avut mai mult timp liber, în clasa a X-a nu am avut timp liber pentru că m-am ambiționat și am vrut să ajung la matematică, la națională. În clasa a IX-a am avut timp liber mai mult, dar nu l-am fructificat cum trebuie. Îmi plăcea să citesc foarte mult în timpul liber. Acum, în ultimul timp, m-am îndreptat foarte mult spre cărțile psihologice, pe acest domeniu. Am mai citit din literatură universală, din critică, din vaste domenii.
Rep.: Ai avut timp să ieși cu ai tăi colegi în ultimul an de liceu?
E.P.: Da, mi-am făcut timp. Am avut majorate în fiecare săptămână și în fiecare vineri eram 15 din clasă care mergeam la toate majoratele. Aceea era ieșirea noastră. Apoi am mai ieșit, dar nu foarte des așa cum ies alții. Am fost conștientă că trebuie să muncesc. Am mai multe opțiuni, aceea de a rămâne în țară, cât și aceea de a pleca în străinătate. Cred că voi pleca în străinătate, am aplicat pentru management în Anglia, la Universitatea „Essex”. 
Rep.: Ce perspective de viitor ai? Vei rămâne acolo?
E.P.: Deocamdată nu am o perspectivă foarte clară, dar o perioadă aș vrea să rămân acolo. Am considerat că, mie, străinătaatea îmi oferă mai mult decât îmi oferă țara.
Rep.: Cine a fost alături de tine și te-a sprijinit?
E.P.: Părinții întotdeauna au fost în țară, iar pe parcursul liceului m-au sprijinit. Sunt foarte bună prietenă cu mama. Mai am un frate, care este în clasa a IX-a, tot la Liceul Economic. A fost alegerea lui. Este la același profil, am căzut la aceeași literă a clasei și mai învățăm și în aceeași clasă. Asta a fost o coincidență.
Rep.: Cum ai descrie cadrele didactice de la Colegiul Economic?
E.P.: Nu cred că există un singur cuvând pentru a le descrie. Sunt foarte responsabile și în momentul în care există voință din partea elevului, există și dedicare din partea profesorului. Nu știu dacă în toate liceele se întâmplă așa, probabil că da. La Economic depinde foarte mult de tine. Degeaba un profesor dorește și încearcă să te introducă în spiritul acela de a învăța și a căpăta cât mai multe cunoștințe, dacă tu nu vrei… Sunt lucruri complementare, atitudinea ta, atitudinea profesorului, respectul tău, respectul profesorului.
Rep.: Au fost făcute ore suplimentare de pregătire pentru Bacalaureat?
E.P.: Da, au fost făcute la matematică și limba română, la geografie. Și acolo doamna profesor a știut să își dozeze orele și toate aceste lucruri ce țineau de materia nouă. În fiecare pauză a rămas lângă noi să ne răspundă la întrebări. În orice pauză puteam să mergem la cancelarie, a considerat că nu este un deranj dacă aveam întrebări. Iată că au venit în sprijinul nostru.
Rep.: Se știe faptul că există o mai mare disciplină la Colegiul Economic, pornind de la uniformă și terminând cu încuiatul ușii odată ce se sună de intrare…
E.P.: Într-adevăr, există. Este și percepută eronat această strictețe a liceului. Consider că liceul oferă destul de multă libertate, nu este atât de strict pe cât se spune. Toți elevii de la școlile generale văd aceste lucruri ca pe o îngrădire, dar nu este așa. În privința uniformei, mie îmi place foarte mult să mă îmbrac elegant, pentru mine nu a fost nicio problemă să port uniformă două zile pe săptămână. Nu este efectiv o uniformă. Personal, nu am putut purta uniforma școlară pe care mi-am făcut-o, pentru că nu mi-a venit. Nu este neapărat să porți uniforma aceea, atâta timp cât ai culoarea cerută. Cât privește legitimația, au fost unele zile când paznicii exagerau. „Vrem legitimație!”, „Vrem cravată!”, dar aceste lucruri sunt trecătoare și cred că și lucrurile astea individualizează liceul.
Rep.: Ai chiulit de la ore?
E.P.: Da, ca orice elev am chiulit. Doar că eu am știut cum să chiulesc. Sunt elevi care nu chiulesc cu cap. Atunci când nu mai ești în clasa a IX-a, îți cunoști profesorii, știi când îți poți permite să chiulești de la o oră.  Este vorba despre un spirit de observație. Eu am știut dacă îmi permit să chiulesc de la o oră. De obicei nu chiuleam, dacă am chiulit de câteva ori. Dar am chiulit în alte scopuri. Am lipsit pentru că mă pregăteam pentru concursuri și altele. Mulți au văzut acest luccru ca pe un chiul, dar nu mulți știau ce vreau să fac. Dacă m-am dus într-o cafenea, aveam la mine carnețelul și îmi făceam programul sau aveam anumite teme și le discutam cu două, trei colege. Erau perioade când aveam de făcut proiecte împreună și nu ne puteam aduna, eu din Biliești, altul din Focșani, ne întâlneam într-o cafenea cu laptopul și ne făcem proiectul. 
Rep.: O amintire comică din liceu îți amintești?
E.P.: A fost pe 1 aprilie, o amintire răutăcioasă. Ni s-a spus că putem pleca, dar eu chiar lipseam din alte motive, cred că mă pregăteam pentru un concurs. Dar anul trecut, li s-a spus la o anumită oră, colegilor, că pot pleca și li s-a pus absent. Din perspectiva unora a fost hazliu, din perspectiva altora nu a fost. Ulterior au fost motivate. Cred că mai mult a fost o sperietură.
Rep.: Planuri de vacanță ai?
E.P.: Cu siguranță voi pleca la mare. În fiecare an plec la mare și mai mult decât atât, am o mătușă care locuiește acolo și verișoara mea care studiază în străinătate, iar pe perioada verii stă acasă și vreau foarte mult să o revăd.
Rep.: Este prea multă materie pe care elevii trebuie să o parcurgă?
E.P.: Da, este foarte multă materie. Unele lucruri sunt chiar inutile și nu te ajută pe termen lung. Poate pe termen scurt te ajută. Există foarte multe lacune în sistemul nostru de învățământ, pentru că au fost foarte multe schimbări majore, dar nu a existat un fundament. De fapt, noi nu avem un fundament stabil ca să facem atât de multe schimbări și totuși le facem, în speranța că va fi mai bine. Ar trebui să umblăm acolo unde trebuie, la rădăcină, nu la suprafață. Consider că generația mea a fost oarecum un cobai pentru schimbările la nivel educațional.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?