Scuzele inutile, care nu au legătură cu situația în care se află un anumit individ, îl fac pe acesta să pară o persoană de încredere în fața celorlalți, se arată într-un studiu realizat de cercetătorii de la Harvard Business School. Într-o serie de experimente s-a demonstrat că subiecții erau mai dispuși să împrumute unei persoane străine un telefon, dacă aceasta își cerea scuze în legătură cu un eveniment care nu s-a petrecut din vina sa, cum ar fi ploaia torențială, informează dailymail.co.uk.
Într-unul din experimente, realizat în colaborare cu Universitatea din Pennsylvania, un actor a rugat 65 de persoane, într-o zi ploioasă, să îi împrumute telefonul mobil. Jumătate dintre subiecți i-au împrumutat telefonul dacă actorul și-a cerut scuze pentru condițiile meteorologice, față de numai 9% în cazul în care l-a cerut pur și simplu. În alt experiment, 178 de studenți au fost informați că urmau să joace un joc cu tematică financiară pe calculator, cu un partener aflat în altă încăpere și li s-a spus că, uneori, calculatorul s-ar putea să le ignore deciziile.
Ori de câte ori se întâmpla acest lucru și partenerul de joc își cerea scuze, studenții aveau tendința să-l considere pe acesta o persoană demnă de încredere și să aibă o atitudine mai îngăduitoare față de el. „Scuzele inutile reprezintă un instrument eficient și ușor de folosit atunci când vine vorba despre influența socială”, a declarat Alison Wood Brooks, profesor asistent de administrarea afacerilor și coordonator al studiului.