Ediția: Vineri 3 Mai 2024. Nr. 6617
Ediția: Vineri 3 Mai 2024. Nr. 6617

Regie autonomă pentru Canalul Siret Bărăgan


    Canalul Siret Bărăgan prinde tot mai mult contur după ce Guvernul a propus înființarea unei Regii autonome care să aibă ca obiectiv realizarea acestei investiții. Proiectul noii Regii autonome a fost postat pe site-ul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine și prezintă etapele și costurile pentru realizarea Canalului de irigații.
    Nu este prima inițiativă pentru reluarea lucrărilor la acest canal. Anul trecut, o delegație de oameni de afaceri americani a vizitat Vrancea la invitația președintelui Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan, pentru a vedea care sunt condițiile pentru a investi în proiectul Canalul Siret-Bărăgan, iar în acest an, cele mai mari firme de construcții din China au purtat discuții cu oficialii Ministerului Agriculturii pentru a afla condițiile în care poate fi derulată investiția.
    Regia Autonomă a Canalului Siret Bărăgan ar urma să se ocupe de realizarea celui mai mare canal de irigații al României, o investiție estimată la câteva miliarde de euro. Sediul Regiei va fi la București cu un punct de lucru la la Focșani, în clădirea ocupată acum de Sistemul de Gospodărire a Apelor. Proiectul Canalului Siret Bărăgan este considerat unul de interes național, iar noua regie va prelua toate activele legate de acesta.
    Nota de fundamentare atașată proiectului prevede și etapele de implementare, respectiv selecția unui consultant tehnic și financiar cu experiență similară în proiecte similare implementate în țări ale Uniunii Europene, actualizarea documentațiilor tehnico-economice și „alegerea structurii optime de realizare care să permită atragerea investițiilor din surse private necesare”, demararea procedurii de selecție a investitorului privat,  a procedurilor de obținere a avizelor și autorizațiilor necesare, definitivarea soluției tehnice, începerea procedurilor de expropriere a terenurilor. Ultimele etape sunt negocierea contractului cu investitorul privat și demararea implementării proiectului.
    Costurile estimate momentan sunt, doar pentru prima etapă, de 344 milioane euro. Este vorba despre primul tronson de canal, de 50 kilometri, început în 1987 până la limita de sud a județului. Doar acest tronson, „cuprins între priza din lacul Călimănești și o secțiune la circa 4 Km aval de subtraversarea râului Râmna, poate deservi o suprafață de 154.283 ha”. Din cei 50 de kilometri pe care se întinde Canalul Siret-Bărăgan pe raza județului Vrancea, se află în exploatare 5,7 kilometri de canal și sunt pregătiți pentru a fi puși în funcțiune alți 2,9 kilometri. Diferența de peste 40 de kilometri de canal se află în diverse stadii de execuție cuprinse între 50 și 90 la sută din totalul lucrărilor. 
       Lucrările la această investiție au fost tergiversate în ultimii ani de guvernanții pedeliști, care nu s-au sinchisit să aloce fonduri sau să caute investitori interesați de acest proiect care ar putea rezolva problema irigațiilor în această parte a României. Abia în 2010, la solicitarea insistentă a președintelui Consiliului Județean, Marian Oprișan, au fost alocate 8 milioane de lei, respectiv 80 miliarde lei vechi. Åžeful administrației județene sublinia importanța acestui canal atât pentru agricultura vrânceană, cât și pentru reducerea riscului producerii de inundații în lunca Siretului.
       Potrivit specialiștilor, cel mai important beneficiu va fi irigarea a aproximativ 700.000 de hectare de teren agricol din județele Vrancea, Buzău,  Brăila, Ialomița și Călărași. Canalul va reduce simțitor costurile cu energia electrică folosită la irigații și va face posibilă aducerea apei pe terenuri neirigate în prezent. Financiar, ar însemna un plus de 120 milioane de euro anual prin creșterea producțiilor la cereale, furaje, fructe, struguri.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?