Câteva firme din China, considerate cele mai mari companii de construcții din lume sunt interesate să finalizeze Canalul Siret – Bărăgan, a afirmat secretarul de stat din Ministerul Agriculturii, Achim Irimescu. Finanțarea proiectului estimat la 10-12 miliarde euro ar urma să fie realizată prin băncile din China. Anul trecut, o delegație de oameni de afaceri americani a vizitat Vrancea la invitația președintelui Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan, pentru a vedea care sunt condițiile pentru a investi în proiectul Canalul Siret-Bărăgan.
Canalul Siret – Bărăgan ar putea fi realizat de companii din China, care au început deja discuțiile cu oficialii Guvernului României. Cea mai mare investiție în infrastructura de irigații din țară, Canalul Siret – Bărăgan îi atrage pe investitorii asiatici care sunt dispuși chiar și să asigure finanțarea necesară. Secretarul de stat din Ministerul Agriculturii, Achim Irimescu, a afirmat, ieri, că proiectul Canalul Siret- Bărăgan este estimat la o valoare de 10-12 miliarde euro. Suma este imensă pentru statul român, ținând cont de condițiile economiei din această perioadă însă ar putea fi realizată cu banii băncilor din China. „Nu se găsesc bani peste noapte”, a explicat secretarul de stat Achim Irimescu motivul pentru care lucrările la această investiție bat pasul pe loc. Acesta a arătat că au fost purtate discuții cu reprezentanți ai celor mai mari firme de construcții din lume, companii din China, dispuse să realizeze Canalul Siret – Bărăgan.
„Sperăm să aducem cele mai mari companii chinezești. Am purtat deja câteva discuții cu cele mai mari firme de construcții din lume, care sunt din China, chiar numărul 1 și numărul 2 din lume despre această investiție. Ei ar putea veni și cu fondurile necesare de la bănci din China, care se știe că au cea mai mare rezervă de valută. Discutăm însă despre problema rambursării banilor, ei fiind dispuși chiar și pentru varianta acordării de produse agricole în contrapartidă. Este o variantă pentru că purtăm în continuare discuții”, a afirmat secretarul de stat din Ministerul Agriculturii, Achim Irimescu.
Acesta a adăugat că Ministerul Agriculturii caută diferite soluții pentru ca fermierii să primească apă pentru irigații la un preț cât mai bun. Una dintre variante, a explicat secretarul de stat, ar fi construcția a câteva sute de lacuri mici în care să fie acumulată apa de la ploile torențiale din perioada primăverii. Acest sistem este implementat acum în Turcia, țară care se confruntă cu fenomenul secetei. Avantajul acestei metode este dat de costurile reduse pentru distribuirea apei în infrastructura de irigații. „Am analizat ce se întâmplă în Spania, Portugalia, în Turcia. Se pot construi lacuri pe cursurile de apă din interior, după modelul din Turcia. Nu putem să rămânem la mâna naturii”, a afirmat secretarul de stat din Ministerul Agriculturii, Achim Irimescu. Secretarul de stat a discutat, ieri dimineață, problemele din agricultură cu fermierii vrânceni și șefii instituțiilor deconcentrate din subordinea Ministerului. Ulterior a urmat o întâlnire la filiala județeană a Partidului Conservator și președintele Ionel Cel Mare.
Americanii au vizitat lucrările la Siret-Bărăgan
Constructorii chinezi nu sunt singurii interesați să realizeze cel mai mare canal de irigații din România. Companii americane au venit la sfârșitul anului trecut în Vrancea pentru a vedea care este stadiul lucrărilor la acest obiectiv. Investiția și stadiul în care se află aceasta le-au fost prezentate întreprinzătorilor americani de reprezentantul Aquaproiect, firma care a proiectat această lucrare. După prezentarea proiectului, delegația americană a mers în teren pentru a vedea care este stadiul actual al investiției.
Delegația americană a fost însoțită pe durata vizitei în Vrancea de Vasile Pintilie, directorul general al Administrației Naționale „Apele Române”. Oamenii de afaceri americani s-au arătat foarte interesați de a investi în primul tronson al canalului, respectiv cei 50 de kilometri de canal de pe raza județului Vrancea. Reprezentanții Aquaproiect, firma care a proiectat această investiție, au prezentat stadiul actual al lucrărilor și costurile necesare finalizării pe cei 50 de kilometri care traversează județul Vrancea. „Delegația de investitori americani a vizitat județul Vrancea la invitația președintelui Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan, pentru a vedea care sunt condițiile în care pot investi în proiectul Canalul Siret-Bărăgan. Investitorii americani doresc să acorde un grant pentru realizarea unui studiu de fezabilitate în complex (adică pentru realizarea de lucrări de canal, potențialul agricol al zonei) pentru continuarea lucrărilor la Canalul Siret-Bărăgan și amenajărilor de irigații necesare creșterii producției agricole în zonă”, a afirmat Vasile Pintilie, directorul general al Administrației Naționale „Apele Române”.
El a precizat că nu au fost avansate sume și că acestea vor fi cunoscute după ce investitorii își vor face calcule privind fezabi-litatea acestei investiții. Din cei 50 de kilometri pe care se întinde Canalul Siret-Bărăgan pe raza județului Vrancea, se află în exploatare 5,7 kilometri de canal și sunt pregătiți pentru a fi puși în funcțiune alți 2,9 kilometri. Diferența de peste 40 de kilometri de canal se află în diverse stadii de execuție cuprinse între 50 și 90 la sută din totalul lucrărilor. Investitorii americani au mers la priza de la Călimănești, locul de plecare al Canalului Siret-Bărăgan, dar și la stația de pompare de la Haret.
Canalul, vital pentru agricultură
Lucrările pentru construcția Canalului Siret-Bărăgan au început înainte de 1989, valoarea proiectului fiind estimată inițial la aproximativ 4,3 miliarde dolari. Canalul Siret-Bărăgan face parte dintr-un proiect mai amplu care include și amenajările hidrotehnice de la râul Siret.
Lucrările la această investiție au fost tergiversate în ultimii ani de guvernanții pedeliști, care nu s-au sinchisit să aloce fonduri, deși canalul ar putea rezolva problema irigațiilor în această parte a României. Abia în 2010, la solicitarea insistentă a președintelui Consiliului Județean, Marian Oprișan, au fost alocate 8 milioane de lei, respectiv 80 miliarde lei vechi. Åžeful administrației județene sublinia importanța acestui canal atât pentru agricultura vrânceană, cât și pentru reducerea riscului producerii de inundații în lunca Siretului.
Potrivit specialiștilor, cel mai important beneficiu va fi irigarea a aproximativ 700.000 de hectare de teren agricol din județele Vrancea, Buzău, Brăila, Ialomița și Călărași. Canalul va reduce simțitor costurile cu energia electrică folosită la irigații și va face posibilă aducerea apei pe terenuri neirigate în prezent. În plus, proiectul Canalului Siret-Bărăgan are și potențial turistic, prin cele cinci porturi ce ar putea fi construite pe canal, în orașele Mărășești, Focșani, Râmnicu Sărat, Buzău și la Dridu.
Construcția primului tronson al Canalului Siret-Bărăgan a început în 1987, în lungime de 50 km. Acest tronson este amplasat pe teritoriul județului Vrancea, asi-gurând apa pentru irigarea unei suprafețe de 154.283 hectare. Până în prezent, au fost construiți 11 kilometri, iar pentru finalizarea a 50 de kilometri sunt necesare aproximativ 350 milioane euro.