Ediția: Sâmbătă 4 mai 2024. Nr. 6617
Ediția: Sâmbătă 4 mai 2024. Nr. 6617

Adio, Garda Financiară! Finanţele, reorganizate din temelii


   Garda Financiară va fi desființată prin reorganizarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) aprobată în ultima ședință de guvern. Funcționarii din instituțiile fiscale așteaptă acum Hotărârea de Guvern care va stabili organizarea, modul de funcționare, numărul de posturi din cadrul ANAF. La Vrancea, administrația județeană va funcționa pe scheletul Administrației Financiare Focșani, iar la Adjud și Panciu vor funcționa doar servicii fiscale. În timp ce sindicatul din Finanțe spune că nu vor avea loc disponibilizări, se pare totuși că în Vrancea vor dispărea aproximativ 60 de posturi de la administrativ, audit, contabilitate, resurse umane care ar urma să fie transferate la viitoarea direcție regională. Este greu de crezut că funcționarii din județ vor alege să facă naveta în cazul în care, de exemplu, sediul viitoarei direcții regionale ar putea fi la Galați și nu la Vrancea.

   Oamenii de afaceri au început să numere zilele până la care va fi desființată Garda Financiară deși nu ar trebui să se bucure prea mult. Reorganizarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală aprobată în ultima ședință de guvern prevede un termen de 90 de zile în care va fi abrogat actul normativ de organizare a Gărzii Financiare care înseamnă, practic, desființarea instituției. Acest termen va curge de la data la care, prin Hotărâre de Guvern, vor fi stabilite organizarea, modul de funcționare, numărul de posturi din cadrul ANAF.
    Desființarea Gărzii nu înseamnă însă că în această perioadă nu vor fi făcute controale sau că, în viitor, nu vor mai fi instituții care să îi verifice pe patroni. Deși unii patroni au fost recalcitranți și au încercat să se opună controalelor de la Garda Financiară, ar trebui să se gândească că același comisar pe care l-au înjurat acum s-ar putea întoarce să îl verifice din funcția de inspector fiscal sau de inspector antifraudă.
    Reorganizarea ANAF prevede înființarea unei Direcții de Antifraudă Fiscală. Deja există informații că în această instituție vor lucra circa 1.500 de persoane la nivel național, fiind făcute deja comandă pentru uniformele inspectorilor. Sediul noii instituții va fi în București, cu reprezentare în cele opt regiuni de dezvoltare actuale. Numirea inspectorilor antifraudă se va face pe baza unui concurs sau examen, cu respectarea mai multor condiții minime. Astfel stând lucrurile, se pare că o parte dintre actualii comisari de la Garda Financiară vor renunța la carieră și se vor îndrepta către alte funcții, poate chiar în mediul privat. Candidații la posturile de inspector antifraudă trebuie să fi absolvit studii universitare de licență cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, cu diplomă de licență sau echivalentă, să fi promovat evaluări psihologice complexe, organizate prin intermediul unităților specializate acreditate în condițiile legii. În cazul celor care vor să ocupe funcții de conducere, trebuie promovate evaluări de integritate, „inclusiv prin evaluări de tip poligraf,…, efectuate prin unități legal autorizate”.
    Inspectorii antifraudă vor purta, în timpul serviciului, uniformă, însemne distinctive, ecusoane și, după caz, armament și alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de apărare, protecție și comunicare. La orice acțiune de control vor participa minimum 2 inspectori antifraudă, iar la controalele cu grad sporit de periculozitate, echipele de control vor fi însoțite de membri ai subunităților specializate de intervenție rapidă.

60 de funcționari din Finanțe riscă pierderea postului

    Reorganizarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală va regionaliza activitatea instituției și va duce la dispariția mai multor posturi de conducere. Proiectul prezentat inițial de Ministerul Finanțelor Publice prevedea chiar reducerea cu până la 30% a funcțiilor de conducere. Reorganizarea prevede înființarea de direcții regionale ale finanțelor publice, actualele structuri din județe urmând să își piardă personalitatea juridică și să devină administrații fiscale județene. La Vrancea, administrația județeană va funcționa pe scheletul Administrației Financiare Focșani, iar la Adjud și Panciu vor funcționa doar servicii fiscale. De exemplu, doar în acest caz va dispărea o funcție de conducere pentru că nu va mai fi un șef de admi-nistrație la Focșani și un director executiv al DGFP. De asemenea, încă nu se știe care este soarta celor 20 de posturi vacante de la DGFP, dintre care patru sunt de conducere.
    În ceea ce privește eventualele disponibilizări, se pare că va fi vorba de plecări „pe cale naturală”. Liderul de sindicat din Direcția Generală a Finanțelor Publice, Ion Mihalcea, spune că au fost primite asigurări din partea conducerii Ministerului că nu vor fi făcute disponibilizări ci doar o „reașezare a oamenilor din prezent”. „Așteptăm însă ordinul președintelui ANAF, care va prezenta organigrama, posturile disponibile”, a afirmat Ion Mihalcea.
    Directorul executiv al DGFP, Eugen Ciorici, a arătat însă că prin regionalizare ar urma să dispară de la județe posturi din serviciile suport, respectiv administrativ, audit, contabilitate, resurse umane. Aceste posturi ar urma să fie transferate la nivelul regiunilor, iar o analiză realizată la nivelul județului arată că ar fi vorba de aproximativ 60 de posturi. Însă forma finală a organigramei ANAF urmează să fie stabilită în perioada următoare. „După publicarea în Monitorul Oficial a Ordonanței de Urgență privind reorganizarea urmează o nouă Hotărâre de Guvern care va stabili efectiv structura ANAF”, a afirmat directorul Ciorici. Această hotărâre ar urma să fie publicată în termen de maxim 30 de zile. Atunci se va cunoaște dacă posturile din aceste servicii suport vor fi transferate la direcțiile regionale, vor rămâne în continuare la județe sau vor fi alte soluții.

4 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?