Ediția: Joi 9 Mai 2024. Nr. 6619
Ediția: Joi 9 Mai 2024. Nr. 6619

Comisia de evaluare pentru persoanele cu handicap a solicitat reavizarea


   Controlul național la comisiile de evaluare a persoanelor adulte cu handicap a evidențiat că 18 dintre acestea, printre care și cea din Vrancea, funcționează cu avize vechi de la Ministerul Muncii. În raportul întocmit la nivelul Ministerului, comisia din Vrancea figurează printre cele ale căror avize au fost obținute între anii 2004 – 2008. Contactată de reporterii noștri, Daniela Nicolaș, directorul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Vrancea, a susținut că s-a produs o eroare. „În mod eronat apărem noi cu aviz mai vechi de anul 2008. Noi avem aviz din anul 2009, odată cu modificarea componenței comisiei, de la data numirii medicului Loredana Voineag ca președinte al acesteia. Mai mult, în luna mai a.c. am solicitat Ministerului și reavizarea componenței comisiei, care este formată, conform actelor normative în vigoare, din președinte, medic specialist propus de Direcția de Sănătate Publică, un reprezentant al ONG-urilor, un psiholog și un asistent social”, a declarat Daniela Nicolaș. 
   În cadrul controlului efectuat de reprezentanții Ministerului Muncii, la Comisia vrânceană nu au fost constatate alte abateri. Potrivit celor spuse de Iulian Bulat, directorul Direcției pentru Protecția Persoanelor Adulte cu Handicap, la adresa acestei comisii nu au fost înregistrate nici reclamații din partea beneficiarilor. „La noi nu au fost probleme. La solicitarea persoanelor cu handicap nedeplasabile, echipa Serviciului de evaluare complexă merge la domici-liul acestora, ori de câte ori este nevoie. Anul acesta, de exemplu, până la ora actuală, au fost efectuate 64 de astfel de deplasări. Cele mai frecvente cazuri care au necesitat acest lucru au fost în Focșani, dar și la Păulești, Adjud, Dumitrești, Soveja, Sihlea și Panciu. Deplasările se efectuează de luni până joi, după ora 15.00, pentru că între 8.30 și 15.00 lucrează cu publicul la sediu, iar vinerea, deplasările la cazuri se fac pe parcursul întregii zile”, a detaliat Iulian Bulat. 
   În momentul de față, în evidențele Direcției pentru Protecția Persoanelor Adulte cu Handicap Vrancea figurează 18.581 persoane cu handicap din care 1.061 copii și 17.520 adulți. Dintre adulți, 4.124 sunt încadrați în gradul grav de handicap, 10.978 în cel accentuat, iar 2.422 în gradul mediu. În ceea ce privește copiii, 578 sunt încadrați în gradul grav, 255 în cel accentuat, iar 228 în gradul mediu. 
Atribuțiile Comisiei de evaluare
   Funcționarea Comisiei de evaluare a persoanelor cu handicap este reglementată de HG nr.430/2008. Comisia desfășoară activitate decizională în domeniul încadrării persoanelor adulte în grad de handicap, respectiv în domeniul promovării drepturilor acestor persoane. Aceasta are ca atribuții principale: stabilirea încadrării adultului în grad de handicap; stabilirea, după caz, a orientării profesionale a adultului cu handicap, respectiv capacitatea de muncă; stabilirea măsurilor de protecție a adultului cu handicap; reevaluarea periodică sau la sesizarea DGASPC, încadrării în grad de handicap, orientarea profesională, precum și celelalte măsuri de protecție a adulților cu handicap; revocarea sau înlocuirea măsurii de protecție stabilită, în condițiile legii, dacă împrejurările care au determinat stabilirea acesteia s-au modificat; informarea adultului cu handicap sau reprezentantului legal al acestuia cu privire la măsurile de protecție stabilite; soluționarea cererilor privind eliberarea atestatului de asistent personal profesionist; promovarea drepturilor persoanelor cu handicap în toate activitățile pe care le întreprind. 
   În vederea încadrării unei persoane adulte într-un grad de handicap, comisia de evaluare analizează dosarul întocmit de Serviciul de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap. Comisia de evaluare eliberează certificatul de încadrare în grad și tip de handicap și elaborează programul individual de reabilitare și integrare socială și eliberează certificate de orientare profesională. În situația în care rezultatul evaluării complexe a unei persoane nu susține încadrarea în grad de handicap, comisia de evaluare motivează respingerea cererii acesteia. 
 Nu în ultimul rând, potrivit actului normativ amintit, comisia este cea care poate stabili măsurile de protecție a persoanelor cu handicap, adică admiterea în centre rezidențiale sau de zi, publice ori public-private, plasarea la asistent personal profesionist sau acordarea de servicii sociale la domiciliu, acolo unde este cazul.  
Documente necesare încadrării în grad 
de handicap
 Persoanele care solicită în-cadrarea într-un grad de handicap trebuie să depună, la sediul Direcției pentru Protecția Persoanelor Adulte cu Handicap (DPPAH) – ce funcționează în Focșani, pe strada Cuza Vodă nr. 56 – o cerere-tip de evaluare complexă și următoarele documente: copie de pe actele de identitate; documente me-dicale; ancheta socială efectuată de serviciul social specializat din cadrul primăriei în a cărei rază are domiciliul sau reședința persoana cu handicap. Documentele medicale menționate sunt: referat privind situația medicală prezentă, întocmit de medicul specia-list; scrisoare medicală-tip de la medicul de familie, numai în situația primei prezentări la serviciul de evaluare complexă; investigații paraclinice solicitate de serviciul de evaluare complexă. 
 Cererea-tip de evaluare complexă, însoțită de documentele amintite poate fi depusă de persoana solicitantă la registratura primăriei din localitatea de domiciliu/reședință, dar și la registratura DGASPC sau DPPAH. În cazul persoanelor care solicită reevaluarea, se depune cu 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului de încadrare în grad de handicap.
 Serviciul de evaluare complexă verifică și analizează dosarul persoanei solicitante și, în termen de 5 zile lucrătoare, comunică persoanei în cauză data planificată la care aceasta urmează să se prezinte în vederea eva-luării. Evaluarea complexă se rea-lizează în maximum 60 de zile de la data înregistrării cererii și documentelor la serviciul de evaluare complexă. În cazul persoanelor nedeplasabile, în baza scrisorii medicale și a anchetei sociale, evaluarea complexă se va efectua la domiciliul/reședința persoanei în cauză.

3 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?