Luni 6 Mai 2024. Nr. 6617
Luni 6 Mai 2024. Nr. 6617

Jaf pe bani grei la Ministerul Transporturilor


   Companiile din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) au cheltuit sute de milioane de euro fără respectarea legislației sau nejustificat, potrivit unui raport de audit care a vizat perioada 2009 – aprilie 2012.
   Ministrul Transporturilor, Ovidiu Ioan Silaghi, a prezentat ieri, o parte din rezultatele controlului de audit, precizând că unele aspecte legate de utilizarea fondurilor europene urmează să fie verificate și de Oficiul European de Luptă Antifraudă. „În total, Comisia Europeană a solicitat corecții de 141,48 milioane euro bani cheltuiți, care vor fi suportați de la bugetul de stat, cheltuieli neeligibile sau plăți nejustificate. Companiile din subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii au cheltuit sute de milioane de euro fără respectarea legislației sau nejustificat, arată un raport efectuat de comisia de audit”, potrivit sursei citate.
   La Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA, Curtea de Conturi a constatat că a fost prejudiciat patrimoniul public al statului cu suma de 42,5 millioane lei (9,4 milioane euro ), prin executarea silită a 101,5 km cale ferată, în favoarea unor operatori economici privați. Totodată, Departamentul de Luptă Anti Fraudă (DLAF) a constatat încălcări ale prevederilor legale la atribuirea contractelor de lucrări în valoare de peste 52 milioane euro , fapt care poate conduce la aplicarea de corecții financiare în valoare de 100%, respectiv la suportarea acestor sume de la bugetul de stat, potrivit sursei citate.   
   Corpul de Control al Prim-Ministrului a constatat că la 31 mai 2011, ANAF a instituit sechestre asiguratorii asupra activelor companiei, în valoare de peste 700 milioane lei (155,55 millioane euro ), iar din cauza managementului defectuos, patrimoniul privat al CFR a fost afectat astfel: 841 de vagoane călători și marfă au fost înstrăinate, ca urmare a aplicării sechestrelor; 166 de vagoane de marfă și uz administrativ au fost sustrase; 25 de vagoane au fost predate fără proces verbal către societati private; 147 vagoane au fost neinventariate iar 6 vagoane au fost tăiate abuziv.
   În ceea ce privește Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), în urma verificării legalității utilizării și rambursării fondurilor provenite din credite externe rambursabile, Curtea de Conturi a constatat că la contractul de finanțare dintre Banca Europeană de Investiții (BEI), România și CNADNR, pentru finanțarea Proiectului de reabilitare a drumurilor, etapa a V-a, costul proiectului a fost majorat cu suma totală de 138,1 millioane lei (36,6 milioane euro ), prin includerea unor cheltuieli neeligibile, respectiv taxe și impozite, suportate din cofinanțare.  
   Totodată, au fost efectuate plăți în sumă de 11,04 milioane lei (2,5 milioane euro ) fără respectarea clauzelor contractuale și, în consecință, suportate de la bugetul de stat.
În plus, CNADNR SA a încredințat direct contracte de consultanță juridică în valoare de 57,3 milioane lei (12,7 milioane euro ). Suma de 6,39 milioane lei (1,4 milioane euro ) a fost plătită pentru activități legate de exproprierea imobilelor situate pe amplasamentul obiectivului de investiții Autostrada București – Constanța,  în condițiile în care la 31 decembrie 2011 exproprierile nu erau finalizate, se arată în comunicat.
   În cazul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța, s-a constatat o plată nelegală de 1,74 milioane lei (415.182 euro), un prejudiciu de 487.132 lei din cauza lipsei elementelor prefabricate care intră în componența valorică a lucrării în curs de execuție „Pasarelă pietonală și Port agrement zona Cazinou – Mamaia”.
   

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?