Electrica Focșani va cheltui aproape două milioane de lei pentru implementarea în municipiu a unui sistem modern de telecitire a contoarelor. Sistemul este deja funcțional pentru 2.261 de consumatori din Mărășești, Panciu și Adjud. Noul sistem elimină legătura directă între cetățean și lucrătorii de la Electrica. Citirea indexului se face online, la fel și deconectarea abonatului care nu își plătește facturile. Doar pentru reconectare este nevoie de prezența electricianului însă doar ca o măsură de siguranță, pentru a evita incidente nedorite la reluarea furnizării de electricitate.
Noul sistem de măsurare și gestionare a contoarelor va fi introdus, pentru început, la 616 consumatori din Focșani. Valoarea proiectului scos la licitație este de 1,9 milioane lei, sumă în care este inclusă și documentația tehnică aferentă. Până acum, sistemul este funcțional pentru 2.261 de consumatori casnici din Mărășești, Panciu și Adjud. Sistemul poate fi instalat doar la blocuri și doar acolo unde contoarele sunt amplasate în afara apartamentelor.
Noua metodă de citire și gestionare a contoarelor asigură, în primul rând, si-guranța consumatorului. Contoarele sunt montate într-o cutie metalică care nu poate fi deschisă decât de personalul de la Electrica. Orice încercare de forțare a ușii, incendiu sau intervenții neautorizate, este semnalată la serverul de la sediul central printr-un modem instalat în cutie. Modemul funcționează cu cartele GSM și asigură legătura dintre server și fiecare contor.
„Prin server este monito-rizată orice deschidere a ușii, chiar și la o deschidere care durează mai puțin de o secundă. Lacătele sunt speciale, comandate la o firmă din București iar cheia este doar la personalul de la Electrica”, a explicat inginerul Mihai Oprișan, de la Centrul de Măsură din cadrul Sucursalei de Distribuție Electrica Focșani.
Citirea automată a indexului
Sistemul modern de gestionare a contoarelor elimină prezența fizică a electricia-nului pentru citirea consumului lunar. Toate datele sunt transmise automat în server, citirea fiind efectuată la un interval de 15 minute. Prin acest sistem dispare conceptul de estimat iar abonații plătesc doar ceea ce au consumat efectiv, fără o regularizare la un interval de 3 luni.
Citirea automată a consumului îi ajută pe cei de la Electrica să afle dacă s-a depășit puterea pentru care a fost emis avizul de racordare. În aceste situații, proprietarul locuinței este avertizat și, în plus, se pot folosi echipamente adecvate pentru consumul real. Existența unei baze de date permite realizarea unor prognoze mai realiste privind consumul de energie electrică și, implicit, achiziționarea de energie mai ieftină.
Deconectare online a datornicilor
Deconectarea se face de la sediul central, fără a mai fi nevoie de prezența efectivă a electricianului la locuința abonatului. Prin intermediul serverului, se transmite o comandă și sare siguranța de la contorul abonatului. Chiar dacă are acces la siguranță, reluarea furnizării nu se face decât în prezența personalului de la Electrica. „Reconectarea se face de la fața locului”, a precizat Mihai Oprișan.