Ediția: Joi 23 Mai 2024. Nr. 6631
Ediția: Joi 23 Mai 2024. Nr. 6631

Uite banii, nu sunt banii…


Spitalul Județean de Urgență „Sfântul Pantelimon” din Focșani s-ar putea trezi cu un proces în instanță deoarece nu a rambursat cheltuielile făcute de o pacientă pe durata spitalizării. Cătălina Mikulaz a fost internată timp de opt zile la Spitalul Județean, în luna august a acestui an, pentru efectuarea unei operații de peritonită. Femeia a fost nevoită să scoată bani din buzunar și a cumpărat absolut toate medicamentele și materialele sanitare de care aveau nevoie medicii pentru a o trata. De la leucoplast până la medicamentele necesare prescrise de medici, totul a fost plătit de ea. În total, a cheltuit aproximativ 2.500 de lei.

Cunoscând prevederile Legii 157/2008, Cătălina Mikulaz a depus cerere și toate actele necesare rambursării sumei plătite încă din data de 27 august. „Am depus cerere și toate actele necesare la spital pentru a-mi primi înapoi banii cheltuiți. Am așteptat timp de 30 de zile, cum ar fi normal, să primesc măcar un răspuns de la spital, dar nimic. Chiar săptămâna trecută am fost pe acolo și   mi-au zis că dosarul e ba la directorul economic, ba la contabilitate, nimic concret. Eu vreau să-mi primesc banii, pentru că e dreptul meu, mai ales că îmi plătesc cotizația la Casa de Asigurări de Sănătate și așa ar fi normal, să primesc servicii medicale gratis”, a declarat Cătălina Mikulaz. 
Nemulțumită de condițiile din spital și pentru că se simțea din ce în ce mai rău, femeia s-a transferat la un spital din București, unde a fost tratată. La o săptămână de la întoarcerea acasă, împreună cu soțul, a hotărât să depună cerere pentru a-și primi înapoi banii cheltuiți în spitalul din Focșani. „Am avut noroc că am păstrat bonurile fiscale și am hotărât să depun cerere. Până acum, tot ce mi s-a zis a fost că nu au fonduri, că nu e persoana X care trebuie să se ocupe de dosarul meu. Eu îi mulțumesc lui Dumnezeu că sunt sănătoasă și mi-am revenit, dar nu e corect să plătesc pentru niște servicii medicale pentru care cotizez deja la CAS, iar suma pe care ar trebui să o primesc nu e nici una foarte mare pentru un spital județean”, a explicat aceasta.
Dacă nu își va primi banii până la finele acestui an, femeia are de gând să dea în judecată Spitalul Județean de Urgență „Sfântul Pantelimon” din Focșani, pentru că rambursarea cheltuielilor făcute de pacient reprezintă o obligație exclusivă a spitalelor, iar dacă cei care conduc unitățile sa-nitare refuză să aprobe ce-rerea, pacientul se poate adresa instanței. „Aștept până la finalul acestui an ca să își închidă și ei anul financiar, să vadă ce bani le mai rămân și dacă nu primesc niciun răspuns, vreau să acționez în instanță”, a explicat Cătălina Mikulaz.

Pasatul „motanului”!

Marțea trecută, „Monitorul de Vrancea” a publicat un articol despre decontarea medicamentelor și mate-rialelor sanitare achizițio-nate de pacienți, în care a fost prezentat și punctul de vedere al purtătorului de cuvânt al spitalului, Alina Pelin, care a spus că nu există asemenea cereri. În aceeași zi, ea a primit o cerere în acest sens și a aflat că „ar mai fi câteva”. Ieri purtătorul de cuvânt al Spitalului Județean, Alina Pelin, a revenit asupra declarației și a afirmat că nu știa că au fost depuse cereri în acest sens.
Managerul spitalului, doctorul Nicolae Moise, a declarat că așteaptă banii de la CAS pentru a plăti sumele pacienților care au depus cereri. „Aceste cereri sunt trimise cu adresă de înaintare către CAS, iar în momentul în care casa virează banii, atunci spitalul îi va da, la rândul lui, solicitanților”, a precizat Nicolae Moise. Totuși, cei de la Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Vrancea susțin că sunt la zi cu plata serviciilor me-dicale prestate de către Spitalul Județean de Urgență „Sfântul Pantelimon” din Focșani. „Casa de Asigurări de Sănătate Vrancea a virat Spitalului Județean de Urgență «Sfântul Pantelimon» Focșani contravaloarea serviciilor me-dicale prestate, astfel încât să se asigure plata salariilor personalului angajat și a altor servicii”, este decla-rația Iustinei Micu, purtător de cuvânt al CAS.
În timp ce managerul Spitalului Județean de Urgență „Sfântul Pantelimon” spune că așteaptă bani pentru a face decontările, reprezentanții CAS îl contrazic și susțin cu sunt la zi cu plata serviciilor medicale. Până la urmă unde sunt banii? În niciun caz în buzunarele pacienților…

***
Potrivit Legii 157/2008, pacienții au dreptul la rambursarea tuturor cheltuielilor efectuate pe perioada spita-lizării cu medicamentele, materialele sanitare și investigațiile paraclinice la care ar fi fost îndreptățiți fără contribuție personală. Potrivit Hotărârii de Guvern 806/ 2008, articolul 70, spitalele sunt obligate să suporte, pentru asigurații internați, toate cheltuielile necesare pentru rezolvarea cazurilor respective, inclusiv pentru medicamente, mate-riale sanitare și investigații paraclinice, iar în cazul în care spitalul nu poate asigura un anumit medicament din diferite motive, este obligat să îi deconteze pacientului, din fonduri proprii, suma cheltuită, doar dacă acesta o cere.
Astfel, în baza bonurilor fiscale sau a facturilor care dovedesc faptul că și-a cumpărat medicamentele respective, pacientul poate face o solicitare de decontare către conducerea spitalului. Cererea va fi dată spre avizare medicului curant, apoi șefului de clinică și în final, va trebui avizată de managerul spitalului. Potrivit aceluiași articol de lege, rambursarea cheltuielilor făcute de pacient reprezintă o obli-gație exclusivă a spitalelor, iar dacă cei care conduc unitățile sanitare refuză să aprobe cererea, pacientul se poate adresa instanței.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?