Ediția:: Sâmbătă 15 iunie 2024. Nr. 6649
Ediția:: Sâmbătă 15 iunie 2024. Nr. 6649

Serviciul Public de Asistenţă Socială sufocat de cereri de anchete sociale


Serviciul Public Local de Asistență Socială (SPLAS) Focșani este asaltat de persoane cu handicap sau reprezentanți ai acestora, care solicită anchete sociale. Potrivit celor declarate de Mihai Ciobotaru, șeful SPLAS, solicitările sînt atît pentru evaluarea și reevaluarea dosarelor, cît și pentru anchete pentru desemnarea asistenților personali. „În fiecare zi avem cîte 20-30 de solicitări de anchete sociale numai pe persoanele cu handicap. Cu siguranță va fi depășit numărul de anul trecut. Pot să vă spun, de exemplu, că în 2006 au fost realizate 539 anchete, iar în 2007 numărul s-a triplat, fiind de 1.657 numai pe persoanele cu handicap”, a declarat Mihai Ciobotaru. Potrivit celor spuse de șeful SPLAS Focșani, au fost selectați din baza de date a instituției și asistenții personali cu vîrsta pînă în 45 de ani care urmează să participe la instruirea ce va fi organizată, pe baza planului tematic aprobat de legiuitor la sfîrșitul anului trecut. Este vorba, inițial, de 119 asistenți personali angajați ai Primăriei, patru dintre aceștia avînd studii superioare, restul fiind cu studii medii. „În Focșani sînt în total 409 asistenți personali, 25% dintre ei avînd pînă în 50 de ani. Tematica pentru asistenții personali s-a aprobat la sfîrșitul anului trecut, însă operatorii ce sînt la ora actuală autorizați să organizeze la solicitare cursuri de formare continuă pentru asistenții personali, începînd cu 1 ianuarie 2009, trebuie să iasă din regimul de autorizare în cel de acreditare. Standardele asistentului personal profesio-nist sînt însă în stadiul de proiect, ori, dacă operatorul e acreditat și are și standardele în vigoare, cel ce va fi format va trebui să facă față unor teste și va primi un certificat. Este adevărat că sînt și asistenți personali care nu au absolvit învățămîntul minim obligatoriu, însă programul fiind pînă în 2013 urmează acre-ditarea formatorilor și să ne structurăm și noi. Însă fără aprobarea standardelor pentru asistenții personali profesioniști, nici furnizorii nu pot fi acreditați”, a precizat Mihai Ciobotaru. În ceea ce privește asistenții personali ai persoanelor cu handicap existenți la ora actuală în urbea noastră, șeful SPLAS a explicat că există un deficit. Instituția are o bază de date cu acei însoțitori care au rămas fără obiectul muncii odată cu decesul persoanei pe care o aveau în grijă, însă o parte au intrat în șomaj, alții au ales să plece la lucru peste hotare. „Am avut situa-ții în care persoane cu han-dicap grav ne-au sunat soli-citîndu-ne un asistent personal. Am avut cazuri în care am trimis trei persoane, într-o perioadă de două luni, ca asistent personal la același solicitant și au fost refuzați pe tot felul de motive, care de care mai ridicole: ba că sînt urîte persoanele respective, ba că acestea le-au luat din casă lucruri, fapt care nu era adevărat… Este foarte greu să se găsească o compatibilitate între persoana cu han-dicap și un asistent personal care nu e din familie”, a declarat Mihai Ciobotaru. Cum să devii asistent personal Potrivit Normelor de aplicare a Legii 448 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu han-dicap, pentru a fi încadrată ca asistent personal, persoana respectivă trebuie să meargă la primăria loca-lității de domiciliu a persoanei cu handicap grav și să depună un dosar care să conțină următoarele acte: cerere de angajare; copie de pe actele de identitate și de stare civilă; copie de pe actele de studii; cazier judiciar; adeverință medicală eliberată de medicul de fa-milie sau de altă unitate autorizată, care să ateste starea de sănătate cores-punzătoare; acordul persoanei cu handicap sau, după caz, al reprezentantului legal al acesteia ori al familiei, exprimat în scris, pentru angajare; declarație pe propria răspundere că va respecta obligațiile prevăzute la articolul 37 din lege. Angajarea asistentului personal se face în maximum 30 de zile de la depunerea dosarului cu documentele prevăzute. În această perioadă, primăria localității de domiciliu sau de reședință a persoanei cu handicap grav face demersurile necesare în vederea efectuării anchetei sociale la domiciliul sau reședința persoanei care dorește să se angajeze ca asistent perso-nal. Dacă ancheta socială se finalizează cu recomandarea în vederea angajării, asistentului personal i se întocmesc contractul de muncă și actul adițional la acesta. Pentru a deveni asistent personal, solicitantul trebuie să aibă peste 18 ani, să nu fi fost condamnat și să aibă o capacitate deplină de exercițiu. De asemenea, trebuie să fi absolvit cursurile învățămîntului obligatoriu. Această condiție exclude rudele și finii pînă la gradul IV inclusiv ale persoanei cu handicap grav, precum și soțul sau soția. „Dacă nu este posibil ca una dintre aceste persoane să fie asistent personal al celui cu handicap, dar există altcineva care dorește și nu are studiile cerute de lege, atunci noi cerem derogare. Am avut astfel de situații”, a precizat Mihai Ciobotaru. La angajare, asistentul personal trebuie să semneze un angajament, prin care își asumă răspunderea de a realiza integral programul individual de recupe-rare și integrare socială a persoanei cu handicap. În cazul în care într-o familie există două sau mai multe persoane cu handicap grav cu drept la asistent perso-nal, fiecare dintre acestea beneficiază de asistent personal. Copilul cu handicap însă, pentru care s-a dispus o măsură de protecție specială la asistent maternal nu beneficiază de asistent personal. Drepturi și obligații ale asistenților personali Ca asistent personal, persoana beneficiază de un salariu lunar – actualmente acesta este de 500 lei brut – transport gratuit, un program care să nu depășească în medie opt ore pe zi, concediu anual de odihnă plătit, de asi-gurări sociale de stat și asigurări de sănătate. Totodată, asistentul personal are obligația să: participe la instructajul anual organizat de primăria în raza căreia domiciliază persoana cu handicap grav; să presteze pentru aceasta toate activitățile și servi-ciile prevăzute în contractul individual de muncă, fișa postului și programul individual de recuperare și de integrare a persoanei cu handicap grav; să trateze cu respect, bună credință și înțelegere persoana cu handicap și să nu abuzeze fizic, psihic sau moral de starea de incapacitate în care se află aceasta; să sesizeze angajatorul și comisia despre orice modificare survenită în starea persoanei pe care o îngrijește. De asemenea, asistentul personal trebuie să întocmească un raport de activitate avizat de asistentul social din cadrul SPLAS care să cuprindă date privind evoluția persoanei cu han-dicap grav.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?