Ediția:: Sâmbătă 15 iunie 2024. Nr. 6649
Ediția:: Sâmbătă 15 iunie 2024. Nr. 6649

Profesori cu probleme, depistaţi de psihologi


Unul dintre suplinitorii angajați de Inspectoratul Åžcolar Județean în anul școlar 2005 – 2006 și care dorea să continue la catedră și în acest an a fost dat afară ca urmare a faptului că evaluările Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică arătau că are probleme de natură psihică. Psihologii au mai descoperit probleme și la două cadre didactice titulare pe post și pentru care au trimis recomandări similare, pe adresa școlilor unde lucrează. Peste 3.000 de profesori vrînceni, din cei aproximativ 5.000, au fost evaluați psihologic. Directorul Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică, Toader Voicu, a declarat că nu poate face publice numele celor trei profesori cu probleme. „Respectivele persoane au probleme și am trimis recomandări către unitățile de învățămînt unde activează. De altfel, aceasta este singura modalitate legală în care noi putem acționa. Mai mult, eva-luările se pot face doar la solicitarea condu-cerii școlilor și sîntem obligați să păstrăm secretă identitatea subiecților. Recomandarea noastră ajunge la conducerea școlilor, iar de aici ar trebui să ajungă și la Inspectoratul Åžcolar. În acest mod, conținutul recomandării noastre devine, mai mult sau mai puțin, public. Nu putem să dăm afară oamenii deoarece nu avem acest drept”, ne-a declarat Toader Voicu. Evaluarea pshiholo-gică nu este obligatorie și se fac doar la soli-citarea unităților de învățămînt. Autoritatea în drept să decidă dacă un profesor a cărui eva-luare nu este satisfăcătoare poate continua sau nu să predea este o comisie formată din reprezentanți ai ISJ și ai Autorității de Sănătate Publică. De altfel, cînd se pune problema autorizării unei unități de învățămînt, ASP întreabă și de existența evaluărilor psihologice și a analizelor medicale ale dascălilor. „La această oră eu unul nu știu să existe o astfel de comisie. Noi continuăm să facem aceste evaluări, în măsura în care ne sînt cerute, dar nu știu ce finalitate vor avea”, a adăugat Toader Voicu. Ultima unitate de învățămînt care a cerut astfel de evaluări a fost școala din Urechești, care a primit vizita unui psiholog săptămîna trecută. Situația efectuării acestor evaluări arată că nici măcar toate unitățile de învățămînt din Focșani nu au finalizat aceste proceduri. Demn de amintit este faptul că evaluările sînt gratuite, iar psihologii nu intervin în viața privată a persoanei evaluate. Potrivit experienței lor, cauzele care duc la apariția problemelor sînt endogene – cauze interioare, care presupun că există o anumită labilitate a persoanei evaluate, sau exogene – cauze exterioare care se pot datora meseriei și care ar putea fi catalogate drept boli profesionale, cum ar fi stresul. „Examenul care se face de către noi este unul complex și face o distincție clară între cauzele endogene și exogene. Rezultatul nu poate fi pus la îndoială deoarece este vorba despre chestionare scrise care rămîn la noi după completare. În cazul suplinitorului pot să vă spun că avea respectivele probleme cînd a venit în învățămînt și nu le-a dobîndit în timp ce profesa. Pentru profesori este greu să mențină feed-back-ul cu clasa și de aceea pot apărea stresul sau depresiile”, a completat Toader Voicu. Inspectoratul Åžcolar în off-side La nivelul Inspectoratului Åžcolar sînt cunoscute numele dascălilor care au picat testele Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică, dar nu a fost luată nici o măsură din cauza lipsei unor reglementări legale clare. „La nivelul ISJ Vrancea nu există încă nici o comisie care să fie o a doua instanță după Centrul de Asistență Psihopedagogică, care să emită un aviz ce ar putea fi luat în seamă cînd se pune problema unei decizii în astfel de chestiuni”, ne-a declarat Monica Lăcătuș, purtător de cuvînt al ISJ. Cert este că la nivelul acestei instituții problema în cauză este tratată cu maximă discreție, unul dintre motive fiind și solidaritatea de breaslă. De asemenea, dascălii cer și posibilitatea unei a doua evaluări care să confirme sau să infirme prima testare. La nivel național, Ministerul Educației și Cercetării a stabilit și o listă cu situații de incompatibilitate cu meseria de profesor, educator sau învățător. Conform acesteia, nu au voie să predea persoanele care suferă de tulburări de comportament cauzate de boli mintale, tulburări de vorbire sau boli transmisibile. Cînd este vorba despre incompatibilitate de natură psihocomportamentală se au în vedere bolile psihotice, deteriorarea cognitivă și tulburările severe de comportament cauzate de bolile mintale. De asemenea au interzis la catedră persoanele care au afecțiuni neurologice cum ar fi tulburările de vorbire.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?