Ediția: Sâmbătă 11 Mai 2024. Nr. 6621
Ediția: Sâmbătă 11 Mai 2024. Nr. 6621

Guvernul a pus cruce staţiunii Lepşa-Soveja


O finanțare nerambursabilă în valoare de 7 milioane de euro, a fost pierdută din cauza dezinteresului manifestat de Ministerul Integrării Europene MIE). Proiectul „Dezvoltarea infrastructurii pentru turism în zona Tulnici-Lepșa-Greșu-Soveja”, în valoare de aproximativ 14 milioane de Euro, inițiat de președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan a pierdut finanțarea nerambursabilă deoarece MIE nu a respectat termenele privind elaborarea documentației de licitație internațională stabilite de finanțator, respectiv Uniunea Europeană, prin Programul Phare 2003. Proiectul a fost inițiat de președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan la începutul anului 2003, plecînd de la ideea că activitatea turistică reprezintă pentru multe regiuni ale României, printre care și zona turistică Lepșa-Soveja, o importantă sursă de venit. Cu ajutorul fondurilor europene, Consiliului Județean iși propunea să facă din zona Lepșa-Soveja o adevărată atracție turistică, o stațiune montană veritabilă, cu pîrtie de schi deservită de o instalație de transport pe cablu, puncte de informare – documentare turistică, serviciul salvamont, dispensar medical, serviciu civil de pompieri, gropi de gunoi ecologice. Pentru îmbunãtãțirea transportului turiștilor, proiectul propunea modernizarea drumului dintre Lepșa și Soveja (DJ 205F), momentan închis din cauza stãrii sale precare, și realizarea unei rute ocolitoare la DN 2D în zona stațiunii, în scopul devierii traficului și evitãrii poluãrii. Totodatã, se urmãrea valorificarea prin turism a unor tradiții, meșteșuguri și obiceiuri locale, pe cale de dispariție. Proiectul a trecut prin mai multe etape de evaluare, inclusiv la Delegația Comisiei Europene la București, în urma cărora a obținut un punctaj de 127 de puncte din 150 posibile, fiind clasat pe primul loc din 15 proiecte aprobate. Consiliul Judetean Vrancea, în calitate de inițiator, a depus toate eforturile pentru a obține finanțare pentru acest proiect prin programul Phare 2003. În data de 30 noiembrie a.c. trebuia semnat contractul de antrepriză cu un constructor selecționat, urmare a procedurilor de achiziție publică pentru programe Phare, dar pentru că Ministerului Integrării Europene nu a respectat termenele privind elaborarea documentației de licitație internațională. Ca urmare, s-au pierdut 5 milioane Euro grant PHARE și 2,2 milioane Euro de la Fondul Român de Dezvoltare. Mai mult, Ministerul Integrării Europene nici măcar nu a considerat că ar fi util să solicite Delegației Comisiei Europene de la București, prelungirea termenului din memorandumul de finanțare cu minim o lună, pentru a se putea organiza licitația, cu toate că prelungirea memorandumului a fost cerută de Consiliul Județeant atît Ministerului Integrării Europene cît și premierului Călin Popescu Tăriceanu. În aceste condiții, proiectul va fi propus pentru finanțare în cadrul programului de coeziune economiă și sociala CES 2004-2006. Ministerul Integrării dă vina pe firma de consultanță Într-un comunicat de presă, Ministerul Integrării Europene apreciază că finanțarea Proiectului „Dezvoltarea infrastructurii pentru turism în zona Tulnici-Lepșa-Greșu-Soveja”, care a făcut parte din portofoliul de proiecte care urmau să fie finanțate din bugetul Phare-Coeziune Economică și Socială 2003, a fost pierdută deoarece societatea care a asigurat consultanța pentru derularea proiectelor, Planet S.A, nu a realizat în timp util documentația pentru organizarea licitației internaționale. „Datorită întîrzierilor înregistrate de această firmă în pregătirea și depunerea în timp util a documentației de licitație la Ministerul Integrării Europene, nu s-au putut respecta termenele procedurale pentru lansarea licitației de lucrări, astfel încît contractarea să se încheie pînă la termenul limită din Memorandumul de Finanțare Phare 2003, respectiv 30 noiembrie 2005. Precizăm că parcurgerea etapelor prevăzute de Ghidul Practic (PRAG) pentru licitațiile internaționale este necesară o perioadă de timp de minim 5 luni”, se arată în comunicatul Ministerului Intregrării Europene, remis „Monitorului de Vrancea”. În comunicat se mai arată că în ședința Consiliului Național pentru Dezvoltare Regională din data de 9 august a.c., MIE a fost mandatat ca, împreună cu Delegația Comisiei Europene, să găsească „alte surse de finanțare, atît pentru acest proiect, cît și pentru celelalte care s-au găsit în aceeași situație”. Documentele de pe site-ul MIE arată că vinovați sînt oficialii ministerului Datele din comunicat vin în contradicție flagrantă cu informațiile pe site-ul ministerului. Astfel, în ședința Consiliul Național pentru Dezvoltare Regională din data de 9 august a.c., se arată că, în urma ședinței din 14 februarie a.c., a fost stabilită lista finală a proiectelor pentru care se vor întocmi documentațiile pentru licitații, primul proiect fiind cel de dezvoltare a infrastructurii de turism în zona Tulnici-Lepșa-Soveja. De asemenea, în raportul trimestrial al consultantului Planet SA, care se află postat tot pe site-ul MIE, se arată că, pînă la data de 26 aprilie a.c., au fost întocmite și depuse la MIE de către echipa de consultanță Plantet SA, dosarele de licitație pentru patru proiecte, primul fiimd cel de dezvoltare a infrastructurii de turism în zona Tulnici-Lepșa-Soveja. Toate aceste date arată clar că Ministerul Integrării a fost dezinteresat de finalizarea acestor proiecte, deși acum încearcă să dea vina pe consultantul Plantet SA. Lipsa de profesionalism a reprezentanților MIE este vădită, mai ales în condițiile în care pe site-ul ministerului se găsesc documente oficiale din care reiese că toți cei implicați în derularea acestor proiecte, cu excepția Ministerului Integrării, și-au făcut treaba. De reținut că nepăsarea oficilialor PNL-PD de la Integrarea Europeană a costat numai Consiliul Județean Vrancea aproximativ 1,5 miliarde lei, bani plătiți pe consultanță și studii de fezabilitate. MIE a făcut orice numai să boicoteze proiectele, aceasta este imaginea reală a „interesului” purtat de acest minister pentru accesarea de fonduri europene. Guvernul PNL-PD refuză, de altfel, tot ceea ce ar putea duce la dezvoltarea turistică și economică a județului Vrancea. Chiar ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre a declarat că DN 2D Focșani-Ojdula-Tîrgu Secuiesc-Brașov nu va fi modernizat prea curînd deoarece „nu sînt bani”. Declarația este însă o simplă scuză deoarece fostul Guvern PSD a încheiat un parteneriat public privat cu societatea Solel Boneh Internațional pentru modernizarea acestui drum, proiectul avînd nevoie doar de o hotărîre de Guvern pentru a fi demarat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?