Ediția: Vineri 17 Mai 2024. Nr. 6626
Ediția: Vineri 17 Mai 2024. Nr. 6626

Bolnavii, transportaţi cu ambulanţe care ar trebui date la casat


Din cele 66 de mașini ale Serviciului Județean de Ambulanță, 4 nu mai pot fi folosite, iar 40 ar trebui date la casat. Medicii, asistenții și mecanicii spun că sînt nevoiți să se descurce cum pot pentru că altfel ar risca să nu mai aibă cu ce să deplaseze. Dacă ar fi să își reînnoiască întregul parc auto la cerințele Uniunii Europene, Ambulanța ar avea nevoie de 80 miliarde lei, adică bugetele pe doi ani și jumătate cu condiția să nu cheltuiască nici un leu pe salarii, medicamente sau combustibil. Dacă nu se iau măsuri cît mai repede, conducerea SAJ atrage atenția că, la un moment dat, s-ar putea ajunge în situația ca Salvările să se defecteze în drum spre urgențe și astfel, să nu poată fi salvate viețile oamenilor. Puțini realizează faptul că la un moment dat, salvarea de la moarte a unui bolnav, victimă a unui accident vascular sau de circulație, ar putea depinde de pivotul ambulanței care se deplasează la caz sau de cît de mult rezistă pompa de injecție. În medie, fiecare ambulanță din cele 40 care ar trebui casate, a făcut peste 300 de mii de kilometri, adică 1.500 de drumuri Focșani – București, ceea ce înseamnă că și-a îndeplinit de mult norma. „Avem două Dacii, un TV și un autoturism Aro care nu mai pot fi folosite. Oricît de mult le-am repara noi, nu se mai pot transporta bolnavii cu ele. La 300 de mii de kilometri, este imposbil să nu aibă probleme”, ne-a declarat Alexandru Gurgu, inginerul șef al Serviciului Județean de Ambulanță. Costul unei singure revizii tehnice a unei autosanitare din import, care se reduce la schimbul de ulei, al filtrelor și al pivoților, costă aproape 15 milioane de lei, sumă enormă pentru bugetul SAJ. „Dacă schimbul unei bascule la o Dacie costă un milion de lei, la un Iveco costă 8 milioane, ceea ce reprezintă o sumă importantă, indiferent de buget. Cu 15 milioane de lei, la o autosanitară Iveco reușim să facem o revizie tehnică minimă”, precizează Alexandru Gurgu. De altfel, lunar, la Ambulanță se cheltuiesc aproximativ 300 de milioane lei pentru carburanți și 200 de milioane pentru reparații. „Dacă mașinile acestea mai funcționează se datorează șoferilor și mecanicilor care nici ei nu mai fac față la valul de reparații. Drumurile sînt din ce în ce mai proaste și dacă în trecut schimbam un pivot la 3-4 luni, acum e necesar aproape în fiecare lună”, spune inginerul șef al SAJ. Doar 17 ambulanțe corespund standardelor UE Din cele 62 de mașini funcționale doar cele 17 din import, marca Fiat, Iveco și Mercedes corespund standardelor Uniunii Europene, atît ca spațiu cît și ca dotare. „În mod normal, nu ar trebui să mai folosim daciile break, pentru că spațiul este foarte mic în aceste mașini. Spre exemplu, într-o astfel de mașină nu poți să pui perfurzorul pentru că nu are loc și asistentul trebuie să îl țină cu mînă”, precizează Alexandru Gurgu. Pentru cei aproximativ 400 de mii de vrînceni, există doar două autosanitare pentru terapie intensivă și 8 ambulanțe pentru urgențe majore. „Dacă situația o impune, aparatura este mutată și mașinile de tip Iveco, Fiat sau Mercedes sînt transformate în autospeciale pentru urgențe majore. Nu avem cum să ne descurcăm altfel dacă sînt mai multe urgențe de gradul zero”, a declarat inginerul Gurgu. Chiar și în aceste condiții, timpul maxim de răspuns la o solicitare este 15 minute. Orice întîrziere este înregistrată de sistemul informatic aflat la Serviciul Județean de Ambulanță și atrage după sine sancționarea celor implicați. 80 de miliarde fonduri necesare pentru înlocuirea parcului auto Cea mai veche mașină are 20 de ani și încă mai transportă bolnavii din zona localității Dumitrești. „Ne mai și mirăm cum de mai merge mașina, mai ales pe drumurile din zona Dumitrești. Cred că este mai degrabă meritul șoferilor care au condus-o și care au avut grijă de ea pentru că altfel ar fi trebuit să scoatem din funcțiune”, spune inginerul Alexandru Gurgu. Ultima statistică făcută la Serviciul Județean de Ambulanță arată că pentru a răspunde în cel mai scurt timp posibil la urgență ar trebui ca parcul auto să aibă 90 de mașini. Chiar dacă numărul actual de autosanitare se încadrează în normativul Ministerului Sănătății, realitatea de zi cu zi a arătat că ele sînt, de foarte multe ori, insuficiente. „Pentru că știau care este situația de fapt, cei de la minister, intenționat au făcut un normativ cu mai puține mașini pentru că altfel ar fi sărit toate serviciile de ambulanță din țară în capul lor”, a precizat inginerul Alexandru Gurgu. Autoritățile nu se îngrămădesc să dea soluții Situația Serviciului Județean de Ambulanță a fost transmisă conducerii Direcției de Sănătate Publică și Prefecturii, mai ales că, în timpul inundațiilor și în perioada imediat următoare, Ambulanță a fost foarte solicitată. „Am făcut referate peste tot, chiar și la Prefectură, dar ni s-a spus că soluția ar fi să căutăm sponsori. Cine vineînsă să ne ajute cînd este vorba despre atît de mulți bani? Åži unde să găsim sponsori?”, se întreabă inginerul Alexandru Gurgu. De altfel, în întreaga activitate, Servicului Județean de Ambulanță, a primit o singură donație. Patronul Auto Dac Panciu s-a oferit să suporte manopera pentru reparațiile necesare unei Salvări, în valoare de 20 de milioane de lei. „Pentru noi, această sumă înseamnă foarte mult. Sînt foarte rari oamenii care se gîndesc că cel mai mult ne-ar ajuta să avem mașini cu care să putem, la rîndul nostru, să ajutăm oamenii bolnavi”, spune Alexandru Gurgu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?