Ediția: Sâmbătă 11 Mai 2024. Nr. 6621

Cea mai veche galaxie ”moartă” cunoscută, descoperită cu ajutorul telescopului James Webb

Telescopul spaţial James Webb a contribuit, de la momentul la care a devenit operaţional, în 2022, la descoperirea a numeroase surprize despre stadiile incipiente ale universului. La acestea se adaugă încă una: observaţii ale unei galaxii care era deja „moartă” când universul avea doar 5% din vârsta sa actuală, transmite miercuri Reuters.

Oamenii de ştiinţă au anunţat miercuri că telescopul spaţial James Webb a observat o galaxie în cadrul căreia procesul de formare a stelelor a încetat cu aproximativ 13,1 miliarde de ani în urmă, la 700 de milioane de ani după evenimentul Big Bang care a dat naştere universului. Numeroase galaxii „moarte” au fost detectate de-a lungul anilor, însă aceasta este cea mai veche, cu aproximativ 500 de milioane de ani. „Galaxia pare că a trăit rapid şi intens şi apoi a încetat să formeze stele foarte repede”, a declarat astrofizicianul Tobias Looser de la Institutul Kavli de Cosmologie din cadrul Universităţii Cambridge, autorul principal al studiului publicat în revista Nature. „În primele câteva sute de milioane de ani ale istoriei sale, universul a fost violent şi activ, cu mult gaz în jur pentru a alimenta formarea stelelor în galaxii. Acest lucru face ca descoperirea să fie deosebit de intrigantă şi interesantă”, a adăugat Looser.

Această galaxie este relativ mică, cu între 100 de milioane până la un miliard de stele. Acest lucru ar plasa-o în vecinătatea masei galaxiei pitice Micul Nor al lui Magellan, situată lângă Calea Lactee, deşi aceasta încă formează stele noi. După ce o galaxie încetează să mai formeze stele noi, ea seamănă cu un cimitir stelar. „Odată ce formarea stelelor se încheie, stelele existente mor şi nu sunt înlocuite. Acest lucru se întâmplă într-o manieră ierarhică, în ordinea greutăţii stelare, deoarece cele mai masive stele sunt cele mai fierbinţi şi strălucesc cel mai intens şi, ca urmare, au cele mai scurte vieţi”, a spus astrofizicianul Francesco D’Eugenio de la Institutul Kavli, coautor al studiului. (…)