Ediția: Duminică 19 Mai 2024. Nr. 6627
Ediția: Duminică 19 Mai 2024. Nr. 6627

Tribunalul Vrancea pune „stop” încercării de declasificare a unui imobil – monument istoric

Tribunalul Vrancea s-a pronunțat în legătură cu o solicitare de declasificare a imobilului – monument istoric Casa Ferhat, din Focșani, în cadrul unui proces deschis de societatea care deține clădirea, în contradictoriu cu Direcţia Judeţeană pentru Cultură (DJC) Vrancea şi Ministerul Culturii. În instanță, s-a solicitat să se constate refuzul nejustificat al instituțiilor de a soluţiona contestaţia la răspunsul negativ dat cererii de a se dispune începerea procedurii de declasificare a imobilului monument istoric situat pe strada Republicii nr. 9, dar și constatarea refuzului nejustificat al DJC Vrancea de a da curs propunerii sale şi de a o înainta către Ministerul Culturii.

Cererea, introdusă în decembrie anul trecut, a fost soluționată în urmă cu câteva zile, când tribunalul a respins „ca neîntemeiat capătul de cerere privind refuz soluţionare cerere. Respinge ca inadmisibil capătul de cerere privind obligaţie de a face. Respinge capătul de cerere privind acordarea cheltuielilor de judecată ca neîntemeiat”, hotărârea putând fi însă atacată cu recurs în 15 zile de la comunicare. Aceasta în condițiile în care firma reclamantă arăta că solicitase încă din februarie anul trecut Direcției pentru Cultură declasarea/ radierea din lista monumentelor istorice a casei, pe motiv că fuseseră erori materiale în momentul în care se dispusese clasarea.

Concret, reclamanta preciza că nu fusese respectată nici procedura de inventariere și nici baza legală, și, în plus, numele expertului sau specialistului care întocmise documentația trimisă la Ministerul Culturii spre evaluare și aprobare nu era cunoscut. „De asemenea, nu s-a comunicat proprietarului în termen de 30 zile comunicarea clasării ca monument istoric conform art.14 din lege, fapt pentru care nu am avut posibilitatea să contestăm la minister conform art. 15 din lege” și „a luat la cunoştinţă din presa locală a vremii, tardiv”, se mai preciza în acțiune. În replică, autoritățile au precizat că imobilul este inventariat în Lista Monumentelor Istorice – actualizată în anul 2015, figurând nu doar în acest document, ci și în actualizările anterioare.

Însă Ministerul Culturii a admis că ceva incertitudini chiar sunt, în condițiile în care „se poate observa faptul că (…) figura la adresa poştală Bdul Republicii nr. 17, iar până în prezent nu este în posesia unor documente de istoric de număr poştal şi nomenclatură stradală care să dovedească faptul că imobilul de la nr. 17 de pe Bdul Republicii este acelaşi cu Casa Ferhat, situată la nr. 9 de pe Bdul Republicii, aspect care este în atenţia Ministerului şi a Direcţiei Judeţene pentru Cultură Vrancea spre a fi lămurit. Din Planul Oraşului (…) reiese că o bună parte din latura stângă a acesteia (pe direcţia paralelă cu nordul) a aparţinut familiei Ferhart (…).

Cert este faptul că pe linia actuală a Bulevardului Republicii se situau în anul 1912 proprietăţile imobiliare ale familiei (…). Reclamanta se foloseşte în susţinerea acţiunii de un articol de presă, din presa locală (…), care este de fapt o postare FB în care: Casa Ferhat din Focșani (…), cum este cunoscută astăzi, ar fi inclusă în Lista monumentelor istorice datorită greşelilor din lista cu monumente istorice, acest articol de presă fiind întocmit de către o persoană care nu este expert atestat MC, care acreditează ideea unei erori fără a avea nicio dovadă în acest sens”.

Explicații a fost chemată să dea inclusiv Direcția Județeană pentru Cultură Vrancea, care a arătat că are în arhivă documente care au stat la baza introducerii imobilului în lista monumentelor istorice, la o dată când existau cu totul alte prevederi legale şi nu exista obligaţia întocmirii unui dosar de clasare. Mai mult decât atât, instituția județeană a subliniat că proprietarul casei – monument istoric știa foarte bine ce deține, dat fiind că obținuse beneficii: „Cu privire la susţinerea reclamantei din cererea de chemare în judecată, în sensul că a luat cunoştinţă de calitatea de monument istoric în anul 2005, (…) aceasta nu numai că nu a contestat calitatea de monument istoric, ci a utilizat-o pentru obţinerea scutirii de impozit la teren şi construcţii (…). Din cererea din 28.01.2004, (…) reiese că proprietarul monumentului istoric (…) cunoştea şi accepta statutul imobilului şi solicita eliberarea unei adeverinţe necesară obţinerii scutirii de impozit”.

Mai mult, arăta instituția, „procedura de declasare se poate declanşa numai în situaţiile prevăzute la art. 19 alin. 3 lit. a)-c) din Legea nr. 422/2001, iar refuzul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Vrancea şi al Ministerului Culturii de a da curs Cererii de declasare a reclamantei nu este unul nejustificat, ci este justificat de faptul că nu sunt întrunite condiţiile legale pentru declasare şi nici nu există motive temeinice care să concluzioneze că imobilul respectiv a fost introdus în Lista Monumentelor Istorice din eroare, aşa cum susţine reclamanta”.

În clădirea respectivă a avut sediul pentru o scurtă perioadă de timp și „aripa” PD-L din PNL, iar înainte a funcționat un bar.

Sursa foto: https://ro.wikipedia.org/wiki/Fi%C8%99ier:Casa_Ferhat,_Foc%C8%99ani.jpg

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?