Ediția: Joi 9 Mai 2024. Nr. 6619
Ediția: Joi 9 Mai 2024. Nr. 6619

Sancțiuni în valoare de 50.000 de lei aplicate de Protecţia Consumatorilor Vrancea furnizorilor de energie electrică și gaze

În cadrul ședinței Colegiului Prefectural Vrancea a fost prezentat și raportul privind activitatea desfășurată de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Vrancea în anul 2022 – „situația reclamațiilor primite din partea consumatorilor din județul Vrancea în anul 2022 și a modului de soluționare a acestora, cu detalierea problematicilor de interes ale perioadei: energie electrică și gaze, prețuri, comerț online”. Prezent la ședință, ing. Dumitru Dilă, comisar șef adjunct în cadrul CJPC Vrancea, a trecut în revistă cele mai importate aspecte ale raportului.

Desfășurată în conformitate cu Programul de control al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și Programul propriu al Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor Regiunea Sud Est (Galați), activitatea CJPC Vrancea a vizat „depistarea și, după caz, retragerea de pe piață sau de la consumatori a produselor alimentare care prezintă risc asupra sănătății; verificarea conformității produselor și serviciilor cu cerințele declarate sau impuse prin reglementări legale; verificarea respectării legislației privind informarea corectă, completă și precisă a consumatorilor prin etichetarea produselor, verificarea practicilor comerciale întreprinse de profesioniști, astfel încât consumatorii să aibă posibilitatea de a face o alegere rațională, în conformitate cu interesele lor; informarea și consilierea consumatorilor asupra drepturilor pe care le au și asupra aspectelor constatate în timpul acțunilor de control precum și consilierea operatorilor economici asupra prevederilor legale din domeniul protecției consumatorilor”.

1.151 de acțiuni de control desfășurate de CJPC Vrancea în anul 2022

Față de anul 2021, ing. Dumitru Dilă a punctat că în 2022 s-a înregistrat o creștere cu 39,85% a acțiunilor de control desfășurate de CJPC Vrancea, ajungându-se la 1.151 de astfel de acțiuni. „În 2022 , în cadrul tematicilor de control și pentru cercetarea reclamațiilor, au fost întreprinse 1.151 de acțiuni de control în județ, din care: 488 au vizat produse alimentare, 349 produse nealimentare, 77 servicii alimentare, 200 servicii nealimentare și 37 servicii financiare.

Valoarea mărfurilor comunitare neconforme oprite definitiv de la comercializare a fost de 37.445 lei, iar valoarea mărfurilor extracomunitare neconforme oprite definitiv de la comercializare a fost de 35.168 lei. Urmare a deficiențelor constatate, în 2022 au fost aplicate 1.338 de sancțiuni contravenționale, dintre care 619 amenzi contravenționale în valoare totală de 4.318.800 lei și 719 avertismente, fiind întocmite 822 de procese-verbale de constatare a contravenției, valoarea amenzilor încasate fiind de 455.900 lei”, se mai arată în respectivul raport.

Anul trecut, CJPC Vrancea a desfășurat 50 de controale tematice dispuse prin programul de control al ANPC și 28 tematici proprii regionale care au vizat domenii dintre cele mai diverse. „Dintre domeniile de interes, în 2022 au fost efectuate controale tematice în domeniul serviciilor financiare, urmărindu-se în principal modul de acordare și derulare a creditelor pentru consumatori acordate către instituții financiare nebancare, inclusiv case de ajutor reciproc și case de amanet. Astfel, au fost controlați 16 operatori economici din acest sector de activitate, la 13 dintre aceștia constatându-se diverse abateri de la legislația privind protecția consumatorilor”, spune ing. Dumitru Dilă.

Anul trecut, CJPC Vrancea a înregistrat 1.005 petiții din partea consumatorilor, cu 255 mai multe față de anul 2021. „Dintre cele 1.005 de petiții, 988 au fost soluționate în 2022, iar restul luna trecută, ele fiind înregistrate la sfârșitul lunii decembrie a anului 2022”, a mai precizat ing. Dumitru Dilă. Dacă în anii trecuți, CJPC Vrancea își axa controalele mai mult pe „mărfuri alimentare, inclusiv băuturile alcoolice”, anul trecut „ne-am axat mai mult pe produsele textile, în speță cele provenite din zona China, multe dintre ele fiind neconforme, iar operatorii economici fiind sancționați”.

Anul 2022 a adus o creștere cu 255 a reclamațiilor față de anul precedent, „jumătate din această creștere fiind cauzată de reclamațiile înregistrate împotriva furnizorilor de energie electrică și gaze ca urmare a majorării prețurilor, a deselor modificări ale legislației în acest domeniu, care au condus la sincope în facturare. Dacă în anul 2021 s-au înregistrat 70 de reclamații care au vizat domeniul energiei electrice și gazelor naturale, în 2022 au fost înregistrate 199 de reclamații în acest domeniu, respectiv 43 de reclamații împotriva furnizorilor de gaze naturale și 156 de reclamații împotriva furnizorilor de energie electrică”, arată raportul de activitate.

Ing. Dumitru Dilă spune că „peste jumătate dintre aceste reclamații au fost soluționate în favoarea consumatorilor prin recalcularea facturilor, stornarea facturilor eronate, citirea controalelor pentru regularizarea corectă, eșalonarea plății pe o perioadă de câteva luni, modificarea convențiilor de estimare a consumatorilor etc. Astfel, au fost reglate în favoarea consumatorilor sume totalizând 25.163 lei”. În urma controalelor efectuate la furnizorii de energie electrică și gaze, CJPC Vrancea a aplicat 14 sancțiuni contravenționale „în valoare totală de 50.000 de lei”. În perioada următoare, instituția are în vedere „creșterea calității actului de control”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?