Ediția: Sâmbătă 18 Mai 2024. Nr. 6627
Ediția: Sâmbătă 18 Mai 2024. Nr. 6627

În Vrancea începe culesul la strugurii de masă

Producătorii de struguri de masă din județ au început să notifice Direcția pentru Agricultură Vrancea că încep culesul din podgorii. Până acum, la Direcția pentru Agricultură au fost solicitate avize de către producători de struguri din Străoane, Țifești, Panciu. Este mai devreme decât în alți ani dar condițiile meteo, cu temperaturi ridicate au favorizat acumularea de zahăr în struguri. Din acest an, producătorii de struguri pot obține un ajutor financiar pentru comercializarea strugurilor de masă. Prin acest program, producătorii de struguri de masă vor primi un ajutor financiar de 1200 euro pentru fiecare hectar cultivat. În Vrancea, până la termenul limită, s-au înscris în acest program 320 de producători de struguri, cu o suprafață de peste 602 hectare cu struguri. Plata ajutorului către fermieri se acordă proporțional cu suprafața efectiv cultivată. Acești bani vor fi acordați pentru plantații cu struguri de masă pentru o suprafață de minimum 1.000 mp și maximum 10 hectare. Una dintre condiții este ca producția de struguri de masă obținută și vândută să fie de minim 6000 kg/ha. De exemplu, dacă un proprietar de vie are o suprafață de 1000 mp cu struguri de masă, atunci poate primi 120 euro dacă vinde minim 600 kg de struguri, adică 10% din producția minimă la hectar. Însă producătorii trebuie să respecte anumite condiții. Producătorii de struguri trebuie să notifice Direcția pentru Agricultură  cu cel mult 10 zile înainte de data recoltării. Vânzarea strugurilor trebuie dovedită cu documente precum bonuri, facturi sau file din carnetul de comercializare. De menționat că producătorii persoane fizice pot vinde produse agricole doar dacă dețin un atestat de producător și carnet de comercializare. Direcția pentru Agricultură a prezentat etapele care trebuie urmate de producătorii agricoli pentru a obține aceste documente. Producătorul va trebui să facă un drum până la Primărie și să solicite cele două acte, respectiv atestatul de producător și carnetul de comercializare, documente care înlocuiesc în prezent certificatul de producător. Fiecare primărie are obligația să elibereze aceste două acte în termen de cinci zile lucrătoare de la înregistrarea cererii depuse de fermier. În cazul în care cele două acte nu pot fi eliberate, din motive obiective, se va motiva această decizie către producătorul agricol. După ce primăria a înregistrat cererea producătorului, aceasta trebuie sa realizeze o serie de verificări.

În cadrul primăriei există o persoană desemnată care se ocupă de Registrul Agricol. Aceasta, împreună cu reprezentanții formei asociative înregistrată și recunoscută de Ministerul Agriculturii de pe raza comunei în care își desfășoară activitatea fermierul, verifică dacă producătorul deține sau nu teren, pe care cultivă legume sau cereale (în funcție de produsele pentru care solicită eliberarea celor două documente) sau dacă deține animale. În cazul în care nu există asociații, sarcina revine Camerei Agricole sau Direcției Agricole Județene. Ulterior, în funcție de rezultatul verificărilor, i se eliberează producătorului cele două documente.

Primarii eliberează carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol în care sunt menționate numele titularului, domiciliul, suprafețele de teren cultivata sau efectivele de animale, produsele pentru care se solicită emiterea documentului, producțiile estimate a fi comercializate. La nivelul fiecărei primării se înfiinţează, se organizează şi se gestionează Registrul de evidenţă a carnetelor de comercializare a produselor din sectorul agricol, pe suport hârtie şi în format electronic, care cuprinde cel puţin informaţii privind datele de identificare ale producătorului agricol titular al atestatului de producător, precum şi ale persoanei/persoanelor fizice care poate/pot utiliza carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol în afara titularului atestatului de producător, după caz, produsele gospodăriei/fermei, suprafeţele cultivate, efectivele de animale/familii de albine/cutii viermi de mătase deţinute, producţiile estimate a fi destinate comercializării.

„Atestatul de producător reprezintă documentul care confirmă calitatea de producător agricol, persoanei fizice care desfăşoară o activitate economică în sectorul agricol. Atestatul de producător se eliberează pe baza avizului consultativ dat de structurile asociative profesionale/patronale/sindicale care se înregistrează în acest scop la primăriile autorităţilor administraţiei publice locale. Nu uitați că organele abilitate, poliția, au dreptul sa verifice certificatul de producator, precum și alte documente necesare pentru comercializarea produselor agricole, în special în piețe și alte zone special destinate acestei activități”, precizează reprezentanții Direcției pentru Agricultură Vrancea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?