Ediția: Vineri 17 Mai 2024. Nr. 6626
Ediția: Vineri 17 Mai 2024. Nr. 6626

Ajutorul de deces – cum se obține și cât valorează?

Unde se dă ajutorul de deces?‟, „Care sunt actele de care avem nevoie?‟, „Cine poate lua ajutorul de deces?‟ sunt câteva întrebări la care am obținut răspuns în urma unei solicitări trimise Casei Județene de Pensii Vrancea. Iată ce informații am obținut: „În cadrul CJP Vrancea, plata ajutorului de deces se efectuează prin casieria instituţiei sau prin mandat poștal, la solicitarea beneficiarilor, aceasta fiind modalitatea de plată folosită pentru plata acestor drepturi în cazul decesului asiguratului sistemului public de pensii, al pensionarului sau al unui membru de familie aflat în întreţinerea asiguratului şi/sau pensionarului, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, subliniind că, prin casierie se mai achită și drepturile cuvenite şi neîncasate sau neachitate până la decesul beneficiarului, în condiţiile art. 120 din actul normativ mai sus menționat, spune Iaru Bogdan Constantin, purtător de cuvânt în cadrul CJP Vrancea.

Cu cât s-a majorat valoarea ajutorului de deces?

În perioada 01.01.2019 – 14.03.2019, cuantumul ajutorului de deces a fost în valoare de 4.162 lei, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului, iar unul dintre membrii familiei asiguratului sau pensionarului a primit suma de 2.081 lei. În perioada 15.03.2019 – 31.12.2019, cuantumul acestui ajutor a crescut la suma de 5.163 lei, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului, iar unul dintre membrii familiei asiguratului sau pensionarului a primit suma de 2.582 lei . La nivelul CJP Vrancea, în perioada mai sus menționată, în baza dispozițiilor de plată, prin casierie s-au acordat 2.838 de ajutoare de deces, în cuantum total de 13.380.703 lei.

Cine beneficiază de ajutorul de deces?

Doar o singură persoană poate beneficia de ajutorul de deces, mai precis soțul supraviețuitor, copilul, părintele, tutorele sau curatorul său care face dovada suportării cheltuielilor ocazionale de deces. „În lipsa acestora, oricare persoană care face această dovadă poate beneficia de acest ajutor, cuantumul lui fiind stabilit anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat și nu poate fi mai mic decât valoarea câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Mai mult decât atât, asiguratul sau pensionarul beneficiază de ajutor de deces în cazul decesului unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului, prin membru de familie, în sensul acestei legi, înțelegându-se soțul, copiii proprii, copiii adoptați, copiii aflați în plasament familial sau cei încredințați spre creștere și educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă își continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăși vârsta de 26 ani, precum și copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menționate, precum și părinții și bunicii oricăruia dintre soți‟, mai precizează Iaru Bogdan Constantin.

Acte necesare

Solicitantul ajutorului de deces trebuie să se prezinte la ghișeul Casei Județene de Pensii Vrancea cu următoarelor documente:

– cerere pentru acordarea ajutorului de deces;

– certificat de deces (copie și original);

– act de identitate al solicitantului (original și copie);

– acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original și copie);

– dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original și copie);

– act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a facut inapt și data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);

– adeverința care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 ani, urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original).

După cât timp se primesc banii?

Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, în cadrul termenului general de prescripție (3 ani), calculat de la data decesului și se achita în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare, de către: instituția care gestionează bugetul asigurărilor pentru șomaj, în cazul decesului șomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia, sau de casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevăzut la art. 6, alin. (1), pct. I, II si IV și alin. (2) din Legea nr. 263/2010, respectiv al unui membru de familie al acestuia‟, completează purtătorul de cuvânt al CJP Vrancea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?