Ediția: Sâmbătă 4 mai 2024. Nr. 6617
Ediția: Sâmbătă 4 mai 2024. Nr. 6617

GALERIE FOTO: Candidații la bacalaureat au ieșit cu zâmbetul pe buze de la proba scrisă la limba română; un absolvent a fost eliminat pentru tentativă de fraudare a examenului


Cei mai mulți dintre absolvenții de liceu, care ieri au susținut prima probă scrisă din cadrul examenului de Bacalaureat, respectiv la limba română, au ieșit cu zâmbetul pe buze din sălile de examinare. Absolvenții au spus că subiectele au fost accesibile, chiar ușoare pentru cei care au învățat, și că se așteptau la mai greu, prin comparație cu subiectele de la simulare sau cele extrase în anii anteriori. Au fost și candidați care au recunoscut că nu iubesc poezia și că nu s-au pregătit prea bine, motiv pentru care nu se așteaptă să ia note bune. Un candidat dintr-o promoție anterioară a fost eliminat din examen, acesta având asupra lui un ceas performant, cu care a încercat să copieze.
Absolvenții de clasa a XII-a au avut la primul subiect de explicat o secvență dintr-un text semnat de Anton Holban, respectiv „Note de călătorie”. De asemenea, au trebuit să compună un text argumentativ din care să reiasă dacă oamenii mai apreciază sau nu locul în care trăiesc. O altă cerință a fost aceea de a explica rolul notațiilor autorului Mihail Sebastian la opera „Ultima oră”.
Anul acesta a fost pentru prima dată când subiectele de la profil real au fost aceleași cu cele de la uman, diferențierea făcându-se la subiectul al III-lea. La profilul uman, autorii care au fost extrași la subiectul al treilea la proba de la limba și literatura română au fost Ion Barbu sau Lucian Blaga. Astfel, elevii au putut opta între „Riga Crypto și lapona Enigel” de Ion Barbu sau „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii” de Lucian Blaga. Cei de la real au avut de ales poezii din opera lui Mihai Eminescu și sau a lui Tudor Arghezi. Astfel, ei puteau să aleagă poezia Floare Albastră a lui Mihai Eminescu. O altă opțiune era Flori de mucigai sau Testament de Tudor Arghezi. „Erau previzibile, comparativ cu anii trecuți. Nu s-a mai dat de mult timp poezie, așa că ne așteptam să se dea poezie. Nu cred că s-a dat vreodată neomodernism sau postbelic, așa că ne așteptam să ne dea interbelic. În comparație cu simularea, subiectul III a fost mai ușor”, ne-a spus Elena Morcov-Pahoncea, absolventă de științe ale naturii la Colegiul Național „Alexandru Ioan Cuza”. Elena ne-a mai spus că își va continua studiile universitare în Olanda, unde a fost deja admisă la două universități.
„A fost bine, a fost mai bine decât mă așteptam, chiar am visat că o să fie Blaga, dar am zis că e doar un vis”, ne-a spus și Mihaela Hărăbor, care a absolvit științe sociale la Colegiul Tehnic „Valeriu D. Cotea. „A fost foarte bine, la început am avut emoții, dar pe parcurs au trecut emoțiile. Am văzut că știu, iar la final a picat exact opera pe care o vroiam. «Eu nu strivesc corolo de minuni a lumii» a lui Lucian Blaga”, ne-a spus Alina Miron, absolventă de filologie la Liceul Teoretic „Duiliu Zamfirescu” din Odobești. Lejeritatea cu care vorbește Alina este justificată și de faptul că vrea să urmeze Facultatea de Litere de la Iași.

Accesibile, dar trebuiau tratate cu atenție

Inspectoarea de limba română de la Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ)  Vrancea, Teodora Bentz, este de părere că subiectele au fost accesibile, dar că trebuia atenție maximă la tratarea lor. „Era de așteptat schimbarea de paradigmă prin bacul olimpicilor. Noi ne-am gândit că o să se schimbe paradigma fiindcă și la olimpici au fost secvențe succesive de teatru și proză ani la rând și dacă au schimbat la ei, ne așteptam și noi la o schimbare între poezie și teatru. Așa că, la subiectul II am avut teatru, iar la subiectul III am avut poezie. Este primul an în care se dă un bacalaureat diferențiat numai pentru subiectul al III-lea. Subiectele I și II sunt identice real – uman, iar la subiectul al III-lea a fost propusă poezia. La real, la alegere între Eminescu și Arghezi și la uman la alegere între Lucian Blaga și Ion Barbu. Așteptăm o corectură care să măsoare foarte bine, fiindcă au mai fost și cerințe care au mai încurcat profesorii, în sensul că se cere un minim fără maxim de cuvinte. Noi sperăm ca elevii noștri să fi tratat detaliat subiectele. Trebuia multă atenție la toate subiectele, chiar și la cele care păreau foarte simple fiindcă ele au punctaj mare. Vinovat este elevul care s-a gândit că se va descurca să povestească pe proză și teatru, poezia nefiind printre preferințe. Cu siguranță au ieșit fericiți elevii care au fost mai meticuloși, care au învățat poeziile pe dinafară și care știau că indiferent cum va fi poezia, ei știu să speculeze simbolurile, să le comenteze. Memoria este o calitate deosebită, dar nu poate să cuprindă chiar totul. Poezia este mai grea decât proza, unde oricine poate să înțeleagă povestea. Subiectul III a făcut diferențierea între cei care au învățat tot și cei care au sperat la teatru sau proză. Cred că și pe textul argumentativ va fi o diferențiere. Nu știu dacă le-a plăcut foarte tare întrebarea «Dacă oamenii pot aprecia farmecul locului în care trăiesc?». Din punctul meu de vedere, ei trebuiau să răspundă că da. Puteau să răspundă și da și nu, dar un argument trebuia să fie desprins de aici, iar argumentul de aici era într-adevăr despre farmecul locului natal. Unul dintre argumente era de partea acestui text suport și de partea afirmației. Și aici contează foarte mult ca respectivul argument să fie nu numai enunțat, ci și exemplificat și demonstrat corespunzător. Dacă ideile sunt doar schematic prezentate și aici se poate pierde foarte mult. Baremul dă foarte mult punctaj exemplului care nu numai că este bine legat de argument, ci este și desprins din text și bine legat de întreg. Un astfel de exemplu poate să ajungă să valoreze 7-8 puncte. Primul subiect a fost unul facil, existau argumente, totul era să le și aplice pe text. Diferențierile vor fi din subiectul I B și din subiectul III, cred eu. Depinde ce le-a plăcut elevilor. Eu cred că Eminescu este, în continuare, printre textele preferate, dar anumiți elevi îl iubesc foarte tare și pe Arghezi. La uman, un elev predispus la reflecție și contemplație a ales Blaga, iar ceilalți povestea din poezia lui Barbu”, a explicat pentru Monitorul de Vrancea profesoara Teodora Bentz.

Urmează proba obligatorie a profilului
 
Probele scrise ale examenului de maturitate vor continua miercuri, 27 iunie, cu proba Ec) – proba obligatorie a profilului. Astfel, candidații vor avea de susținut examen la istorie, cei de la uman, iar cei de la profilele reale vor susține proba la matematică. Ultima probă scrisă – la alegere a profilului și specializării – proba Ed) – se va desfășura joi, 28 iunie.
Afișarea primelor rezultate este programată pe data de 4 iulie (până la ora 12:00) și e urmată de depunerea contestațiilor (orele 12:00 – 16:00). Între 5 și 8 iulie vor fi soluționate contestațiile, în timp ce afișarea rezultatelor finale este prevăzută pentru data de 9 iulie.
Trebuie spus faptul că modificările legislative privind protecția datelor cu caracter personal aduc schimbări și în ceea ce privește afișarea rezultatelor de la examenele naționale. Astfel, primele rezultate vor putea fi afișate timp de 24 de ore, cele dinainte de contestații, iar cele finale vor putea fi vizionate timp de 48 de ore. Trebuie spus faptul că cei care vor să conteste rezultatele trebuie să o facă în nume propriu, cu un act de identitate asupra lor. Contestațiile nu pot fi depuse de alte persoane, decât în baza unei procuri notariale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?