Un echipaj al Școlii Gimnaziale „Nicolae Iorga” s-a deplasat în Finlanda în perioada 18-24 februarie în scopul unui schimb de experiențÇ în cadrul unui proiect Erasmus+ de parteneriat între școli. Echipajul a fost constituit din profesoarele Dumitru Gabriela și Dumitrașcu Viorica și elevii Burlacu Iuliana, IonițÇ Alexandra, Tertelici Gabriel și Vlad Andrei.
Activitatea s-a desfÇșurat în cadrul proiectului de parteneriat strategic între școli Erasmus+ KA2 „Back to School Life”, coordonat de profesoara DÇnilÇ Nicoleta. Pentru acest proiect, Școala „Nicolae Iorga” beneficiazÇ de un grant de 24.630 de Euro finanțat de Comisia EuropeanÇ. Proiectul se desfÇșoarÇ în perioada 1 septembrie 2016 – 31 august 2018 și are ca scop schimbul de bune practici între școlile din țÇrile partenere (Turcia, România, Lituania, Finlanda, Marea Britanie, Spania și Portugalia), cu accent pe prevenirea absenteismului și a abandonului școlar timpuriu prin întÇrirea relațiilor dintre școalÇ, familie și comunitate.
Se știe că sistemul de învățământ din Finlanda este în topul celor mai performante din lume, de la care multe țÇri din Europa, inclusiv România, vor sÇ învețe cum sÇ ofere educație care să-i pregătească pe elevi pentru viața profesională. În scopul încurajÇrii unui astfel de schimb de bune practici, au fost vizitate diverse unitÇți școlare de la nivel primar pânÇ la universitar – școala primarÇ Norssi și cea gimnazialÇ din Jyvaskyla, departamentele de fizicÇ și cel de chimie din cadrul UniversitÇții Ylistö.
Elevii și cadrele didactice din cele 6 țÇri europene au intrat în contact direct cu profesorii, elevii și studenții celor patru unitÇți de învÇțÇmânt vizitate, au asistat la ore, s-au bucurat de tehnologia de înaltÇ clasÇ folositÇ în procesul de instruire. De asemenea, au desfÇșurat o serie de activitÇți extrașcolare: jocuri mini-olimpice de iarnÇ pe lacul înghețat Jyväsjärvi, gÇtitul prÇjiturii tradiționale finlandeze în bucÇtÇria școlii, vizitÇ la muzeul local de științele naturii, mini-concert, meci de hockey. În plus, elevii au fost gazduiți în familii, astfel aflând foarte multe detalii despre cum își petrec timpul liber copiii din Finlanda în familie, ce hobby-uri au și ce activitÇți sportive sau artistice practicÇ, precum și ce specialitÇți culinare tradiționale preferÇ.
„Ne-am bucurat de o primire călduroasă, programul a fost foarte variat și interesant, incluzând participarea noastră la ore, ceea ce ne-a permis să simțim grija deosebită pe care statul finlandez o acordă sănătății și stării de bine a elevilor și profesorilor. Am fost profund impresionată de excelenta dotare cu aparatură de ultimă generație a tuturor sălilor de clasÇ și a laboratoarelor, de faptul că se pune accentul pe activitățile practice și nu pe acumularea excesivă de noțiuni teoretice și pe concurență. Principiul de bază al sistemului finlandez de învățământ este acela că potențialul fiecărui copil trebuie maximizat și de aceea, orientarea și consilierea sunt esențiale, astfel încât elevii să performeze cât mai bine posibil și să fie capabili să ia cele mai bune decizii în legătură cu educația și cariera lor”, a afirmat profesoara Dumitru Gabriela.
„Participarea la activitățile din cadrul proiectului a fost interesantă deoarece ne-a permis să interacționÇm cu tineri din diferite țări ale Europei. A fost fascinant să vorbim aceeași limbă cu elevii din cele șapte țări și să schimbăm opinii privind modalitățile specifice de învățare sau de petrecere a timpului liber. Activitățile propuse de organizatori au fost extrem de interesante și distractive. Deși abia ne cunoscusem, în timpul desfășurării lor am avut posibilitatea să colaborăm între noi și am legat prietenii. Cu siguranță niciunul dintre noi nu va uita vreodată acea săptămână minunată petrecută în compania tuturor participanților la proiect”, au afirmat elevii participanți.
de Nicoleta Dănilă