Ediția: Marți 30 aprilie 2024. Nr. 6615
Ediția: Marți 30 aprilie 2024. Nr. 6615

Cum îți poți schimba medicul de familie


Dacă vreți să vă schimbați medicul de familie, mai întâi de toate va trebui să alegeți un alt medic de familie, care să se afle în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate Județeană și care să vă poată oferi asistență medicală pe viitor. Medicul de familie reprezintă prima linie în îngrijirea sănătății cetățeanului. Ordonanța Guvernului nr. 124/1998 prevede ca asigurarea de asistență medicală primară să fie oferită  numai prin intermediul cabinetelor medicilor de familie.
    În momentul în care vă decideți să vă schimbați medicul de familie, sau sunteți nevoit să o faceți pentru că vă mutați într-un alt oraș/localitate ori din alte motive, trebuie să aveți în vedere câteva aspecte. Înscrierea pe lista de pacienți a unui medic de familie se face în baza Art. 11 din Ordinul Ministerului Sănătății Nr. 388/186/2015 și CNAS Nr. 186/30.03.2015, privind aprobarea pachetelor de  servicii și a Contractului-cadru care reglementează condițiile acordării asistenței medicale în cadrul sistemului de asigurări de sănătate pentru anii 2015. „Persoanele înscrise care doresc să își schimbe medicul de familie și persoanele care nu sunt înscrise pe lista unui medic de familie și care doresc să se înscrie, vor adresa o cerere de înscriere prin transfer/cerere de înscriere, ale căror modele sunt prevăzute în anexa nr. 2 A la ordin, medicului de familie la care doresc să se înscrie, precizând numele medicului de la care pleacă, după caz. Înscrierea prin transfer pe lista unui medic de familie, se face pe baza cererii de înscriere/cererii de înscriere prin transfer și a cardului național de asigurări sociale de sănătate. Pentru persoanele cărora nu le-a fost emis cardul sau care din motive religioase sau de conștiință refuză cardul național sau pentru persoanele cărora li se va emite card național duplicat, precum și pentru copii 0-18 ani, înscrierea/schimbarea medicului de familie se face pe baza cererii de înscriere/de înscriere prin transfer. Pentru situațiile de înscriere prin transfer, medicul de familie primitor are obligația să anunțe în scris (prin poștă), în maximum 15 zile lucrătoare, medicul de familie de la care a plecat persoana. Medicul de familie de la care pleacă persoana are obligația să transmită fișa medicală în copie certificată prin semnătură și parafă că este conform cu originalul, prin poștă/prin asigurat, medicului primitor, în termen de 15 zile lucrătoare de la solicitare. Cabinetul medical de la care pleacă persoana păstrează originalul fișei medicale, conform prevederilor legale în vigoare”, se arată în actul normativ.
    Dacă medicul la care doriți să vă înscrieți este din alt județ decât cel în care locuiți sau lucrați, va trebui să comunicați angajatorului dumneavoastră, sau instituției care vă plătește asigurarea de sănătate, să transmită lista nominală casei județene de asigurări de sănătate (CAS), în care se află cabinetul medicului pe care l-ați ales. Apoi va trebui să prezentați medicului, la care vă înscrieți, o copie după ordinul de plată, sau orice document, care să ateste că plata contribuției se face către CAS-ul din județul respectiv.
    După ce ați ales medicul de familie la care vă veți muta și care se află în relații contractuale cu CAS, veți face acestuia dovada plății sau scutirii de la plata contribuției la Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS).
    Este interzis ca un asigurat să figureze pe listele mai multor medici ce aparțin aceleiași specializări medicale. În caz contrar, nu veți mai putea beneficia de nici unul din drepturile asiguratului, prevăzute în Legea asigurărilor de sănătate. Pentru schimbarea medicului, va trebui să-i comunicați noului medic ales numele fostului medic la care ați fost înscriși. Noul medic va trebui să transmită CAS-ului și fostului medic că v-a preluat în evidența sa. Singurele ocazii în care cetățeanul nu trebuie să facă dovada faptului că este asigurat, sunt urgențele medicale.
    Nu uitați că medicul de familie este primul cadru medical care ar trebui consultat, în cazul în care aveți nevoie de asistență medicală! El poate decide dacă starea dumneavoastră de sănătate necesită o trimitere către un specialist sau internare în cadrul unei unități spitalicești.
    De asemenea, nu uitați că, în proporție de 80%, cazurile pot fi rezolvate chiar de medicul de familie, sau de către un medic specialist. Nu toate afecțiunile necesită să vă deplasați la Unitățile de Primire Urgențe, așa cum nu toate problemele medicale necesită internare.
    În cazul situațiilor de urgență, vă puteți prezenta la orice medic, din orice unitate medicală, fără nici un fel de trimitere și fără nici un alt document. De preferat ar fi ca înainte să vă adresați medicului de familie, chiar și telefonic.

    Președintele Patronatului Medicilor de Familie Vrancea, doctorul Grigore Hanță, ne-a explicat ce trebuie să facem atunci când dorim să ne schimbăm medicul de familie.
    -Ce pași trebuie să urmăm și ce documente sunt necesare?
În primul rând este necesar ca persoana sa fie asigurată. Neasiguratul nu beneficiază de serviciile unui medic de familie. În noua localitate se completează un formular de transfer, primit de la medicul nou, și se prezintă și o copie a cardului de identitae.     Este necesar și cardul de sănătate, în momentul operării transferului la noul medic în Sistemul Informatic Unic Integrat al Asigurărilor Sociale de Sănătate (SIUI). Lista documentelor continuă cu:
-adeverința de salariat (somaj, cupon pensie, etc), în cazul în care SIUI nu funcționează și nu se poate verifica în sistem calitatea de asigurat.
-adeverința de la Casa Județeană de Asigurări de Sănătate, în cazul în care nu există concordanță între calitatea de asigurat reală și înregistrarea acestuia în SIUI.
    -Este nevoie să ne anunțăm medicul de familie actual de schimbarea pe care dorim să o facem?
Nu este obligatoriu, dar e de dorit, pentru a putea solicita direct copii de pe fișa medicală și dovada de vaccinări aflate la vechiul medic.
    Nu este necesar acordul vechiului medic, dar acesta ar trebui anunțat (dacă RENV – Registrul Electronic Național de Vaccinări – funcționează!?!) să modifice pacientul la categoria „transfer”, pentru a putea fi preluat de noul medic, în vederea imunizărilor viitoare.
    -După ce perioadă de timp poate fi schimbat medicul de familie?
Minim 6 luni de la data inscrierii, cu unele excepții.
    -Ce are de făcut fostul medic de familie cu toate documentele și cu istoricul nostru medical?
    Toată documentația aflată pe suport de hârtie este a cabinetului, de pe ea se eliberează copii la solicitarea noului medic sau direct a pacientului ce își schimbă localitatea (medicul), originalele urmând să fie păstrate în arhiva cabinetului timp de 5 ani.
    Dacă istoricul medical a fost înregistrat și în DES (Dosarul Electronic de Sănătate), toate datele vor rămâne definitiv în forma electronică pe serverele CNAS. Deocamdată DES este în dezbatere, fiind contestat de Avocatul poporului, precum și de către medici (legat de confidențialitate, acordul sau nu al pacientului, securitatea datelor înregistrate….)
    La data de 30 noiembrie a anului trecut, printr-un comunicat de presă, Avocatul Poporului anunța că „a sesizat Curtea Constituțională a României cu excepția de neconstituționalitate referitoare la prevederile art. 30 alin. (2) și (3) și art. 280 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată (…) În  esență,  în  excepția  de  neconstituționalitate  formulată,  Avocatul Poporului  reține  caracterul  lacunar  al  normelor  care  reglementează Dosarul Electronic  de  Sănătate, de  vreme ce reguli  substanțiale, esențiale în materia protecției vieții intime, familiale și private, precum și a protecției datelor cu caracter  personal, nu  sunt reglementate prin lege.  În cazul de față, legea relativizează în mod nepermis reglementarea dosarului electronic de sănătate, lăsând la latitudinea Ministerului Sănătății și Casei Naționale de Asigurări de Sănătate stabilirea unor elemente esențiale ale utilizării și completării acestuia, cum ar fi accesul la datele reținute (cazurile în care sunt permise accesul și utilizarea datelor, categoriile de persoane care au acces la date, extragerea și prelucrarea datelor și informațiilor din DES)”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?