Ediția: Marți 14 Mai 2024. Nr. 6623
Ediția: Marți 14 Mai 2024. Nr. 6623

Peste 14 milioane de apeluri au fost primite la numărul de urgență 112 în 2016, jumătate dintre ele au fost false


În fiecare an, pe 11 februarie se aniversează Ziua europeană a numărului de urgență 112, prilej cu care Serviciul de Telecomunicații Speciale își prezintă raportul de activitate pe anul care a trecut. Potrivit datelor statistice, la nivel național, în anul 2016, au fost primite un număr de 14.600.440 apeluri, peste 8,5 milioane dintre acestea fiind false și doar 6.048.353 dovedindu-se a fi reale. 15.847 de cetățeni au fost sancționați conform legii pentru efectuarea de apeluri false și abuzive.
„Å¢ara noastră face parte dintre cele 5 state membre care reprezintă exemple de bună practică și este una dintre puținele țări membre UE în care 112 este număr unic de urgență. Eurobarometrele Comisiei Europene, referitoare la numărul unic european de urgență 112, arată că România a făcut progrese remarcabile în administrarea și dezvoltarea Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență și se află pe primele locuri în ceea ce privește informarea și educarea populației în UE.
Serviciul de Telecomunicații Speciale este organul central al statului, care administrează, exploatează, întreține și dezvoltă Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU). Statistica pe anul trecut realizată de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) arată că la Numărul Unic de Urgență 112 au fost primite și tratate peste 14.600.440 apeluri. Dintre acestea, 8.552.087 (58,57%) au fost false și 6.048.353 (41,43%) reale. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanță – 3.781.205 (60,28%), Poliție – 1.364.808 (21,76%), ISU – SMURD (14,88%) și Jandarmerie – 184.606 (2,94%). Timpul mediu de răspuns al Centrului 112 este de 3,94 secunde și a fost înregistrat în cazul a 93,6% din totalul apelurilor, la care timpul de răspuns a fost sub 10 secunde, situându-se la nivelul performanțelor europene în materie. Din punct de vedere al apelurilor false, județele Covasna, Mureș și Gorj ocupă primele locuri ca procent din totalul apelurilor. Pe luna ianuarie 2017, din totalul de 1.199.680 apeluri, 552.256 (46.03%) au fost reale și 647.424 (53.97%) false.
Urmare a constatărilor făcute de către autoritățile statului, 15.847 de cetățeni au fost sancționați conform legii pentru apeluri false și abuzive către numărul 112 (anul 2016 și ianuarie 2017). Cele mai multe sancțiuni au fost aplicate în Teleorman, București și Prahova. În urma campaniilor de educare și informare desfășurate de către Serviciul de Telecomunicații Speciale, numărul de apeluri false a scăzut în ultimii ani cu aproximativ 30% și se situează la circa 58 de procente, înscriindu-se în media înregistrată la nivel european.
Anul trecut, de Ziua 112, specialiștii STS au colaborat cu responsabilii pentru programele ERASMUS din toate centrele universitare și au postat afișe în spațiile publice din facultăți, iar studenții au primit materiale de informare. În contextul programului educațional «Şcoala altfel», care s-a desfășurat în vacanța elevilor din luna aprilie 2016 (dar și în alte date calendaristice), centrele de primire apeluri de urgență din București și din țară au fost, din nou, gazdă pentru sute de copii și părinți dornici să se informeze cu privire la utilitatea și corecta apelare a Numărului Unic 112.
În colaborare cu IGSU, SMURD, serviciile de ambulanță și inspectoratele școlare județene, STS a fost partener în proiectul de educație medicală de prim-ajutor în școli din București, Cluj și Sibiu. Vara trecută, pentru al șaselea an consecutiv, în Tabăra Năvodari, operatoarele Centrului de Primire Apeluri de Urgență Constanța au desfășurat activități de educare-informare 112. Au fost realizate și distribuite materiale informative cu privire la utilitatea și corecta apelare a Numărului Unic 112 și, în mod special, cu privire la existența și modalitatea de utilizare a noului serviciu de anunțare a urgențelor de către persoanele cu dizabilități de auz și/sau vorbire, înregistrate în SNUAU, prin mesaje scurte de tip SMS la numărul 113. Acestea au fost distribuite cetățenilor în toată țara.
STS a transmis comunicate și informații de presă privind modul de funcționare a Sistemului 112, statistici de apeluri, sancțiunile date pentru apelare abuzivă, dar și alte date publice solicitate de jurnaliști. Serviciul de Telecomunicații Speciale continuă acțiunile de informare-educare pe tema 112, organizarea de vizite ale elevilor și studenților în centrele de primire apeluri de urgență din București și din țară, diseminarea de noi informații de interes public și materiale de promovare, inclusiv prin intermediul rețelelor sociale”,
se arată în comunicatul de presă al Oficiului Județean de Telecomunicații Speciale Vrancea.

Număr creat în 1991, operațional în România din 2005

Numărul unic de urgență 112 a fost creat în anul 1991 și a devenit operațional în România în 2005. Acesta poate fi format de pe orice telefon fix sau mobil, în mod gratuit, în momentul în care o persoană se află într-o necesitate urgentă. Este bine de știut că „numărul pan-european de urgență 112 a fost creat în 1991. În aprilie 2005, Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU) 112 a devenit operațional în toată România. Începând cu anul 2008, 112 este singurul număr care poate fi folosit de pe orice telefon fix sau mobil pentru a beneficia, gratuit, de serviciile de urgență (ambulanță, pompieri și poliție) în orice țară a Uniunii Europene”.
„Din luna octombrie 2014, prin SNUAU, Serviciul de Telecomunicații Speciale sprijină programul de prevenire a tăierilor ilegale – pentru controlul provenienței, circulației și comercializarii materialelor lemnoase intitulat «Radarul pădurilor», prin punerea la dispoziție a numărului 112, pentru semnalarea si verificarea înregistrării în baza de date a acestor tipuri de transporturi și transmiterea celor neînregistrate către autoritațile cu competențe în domeniu. De la darea în folosință au fost primite 40.534 de astfel de sesizări.
Din octombrie 2015, în România este funcțional serviciul de anunțare a urgențelor prin SMS pentru persoanele cu dizabilități de auz și/sau vorbire, prin mesaje scurte la numărul 113, păstrând caracteristicile serviciului 112 de voce: gratuitate și accesibilitate. Pentru a putea utiliza acest număr este obligatorie înscrierea în baza de date a Serviciului 112. Până acum, au fost validate ca și înregistrate 2367 de persoane, iar activitatea continuă. De la darea în folosință a facilitații SMS 113, au fost primite 94 solicitări.
Numărul unic pentru apeluri de urgență 112 trebuie folosit doar atunci cînd este necesară intervenția agențiilor specializate de urgență, pentru asigurarea asistenței imediate în situații în care este periclitată viața, integritatea ori sănătatea cetățeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul. Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgență 112 sau transmiterea de mesaje false la numărul 113 constituie contravenții, iar faptele sunt sancționate cu amendă de la 500 la 1000 de lei”
, se mai arată în același comunicat al STS Vrancea.
Comisia, Parlamentul European și Consiliul au declarat ziua de 11 februarie „Ziua Europeană 112”, în încercarea de a aduce la cunoștința publicului larg informații despre acest serviciu și de a determina autoritățile naționale să sporească capacitățile plurilingve în interiorul acestuia.

Ce reprezintă numărul unic pentru urgențe 112:

– respect și preocupare față de problemele cetățeanului !
– sistemul 112 vizează asigurarea protecției cetățenilor și a unui grad înalt de asistență indiferent de locul în care se afla aceștia.
– sistemul este folosit și pentru comunicarea între serviciile specializate de intervenție ale Poliției, Pompierilor, Ambulanței, care au obligația de a acționa în cazul apelurilor de urgență.

Modalitatea de procesare a unui caz:
– un cetățean apelează 112 pentru a semnala un accident de circulație grav, soldat cu victime omenești;
– sistemul identifică numărul de telefon al persoanei care a semnalat cazul;
– se determină numele și adresa abonatului postului telefonic prin cautare automată în baza de date;
– se transmit toate datele la dispeceratele Poliției, Ambulanței și Pompierilor, în funcție de natura cazului (această operațiune se realizează în 2-3 secunde);
– pe hartă se afișează conexiunea caz – mijloace de intervenție;

Dacă sunați la 112 trebuie să anunța
ți:
– Cum vă numiți.
– Ce urgență aveți;
– Unde este urgența;
– Unde vă aflați;
– De la ce număr de telefon sunați.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?