Ediția: Duminică 12 Mai 2024. Nr. 6621
Ediția: Duminică 12 Mai 2024. Nr. 6621

Află ce impozite PLĂTESC firmele și PFA-urile din apartamente


Micii întreprinzători care au deschise afaceri în locuința proprie pot scăpa de majorarea impozitului către primărie dacă nu își deduc cheltuielile cu utilitățile. Modificările la normele de aplicare a Codului Fiscal au fost aprobate într-o ședință de guvern care a avut loc vineri seară. Termenul pentru depunerea la primării a declarației privind destinația clădirii, însoțite de o declarație pe propria răspundere este 31 martie. Modelul de cerere AICI.

Micii întreprinzători care au deschise afaceri în locuința proprie pot scăpa de majorarea impozitului către primărie dacă nu își deduc cheltuielile cu utilitățile. Expertul contabil Mirela Lupu arată că modificările se referă la depunerea declarațiilor la Serviciul de Taxe și Impozite din cadrul Primăriei de către persoanele fizice care au în proprietate clădiri cu destinație mixtă sau nerezidențială. Adică acele cazuri în care proprietarul unei clădiri ori al unui apartament, de exemplu, a încheiat un contract de comodat pentru sediul social al unei firme sau PFA. Sunt situații în care PFA-ul nici nu avea cum să desfășoare activitate în apartament, precum situația în care desfășura activitate de taximetrie sau activitatea de construcții.
În Codul Fiscal nu erau clarificate aceste situații, iar focșănenii care întrebau la Serviciul de Taxe și Impozite locale de la primărie li se spunea că trebuie să realizeze raportul de evaluare a locuinței, adică să plătească sute de lei, pentru a stabili valoarea impozabilă, respectiv suma care trebuia plătită la bugetul local.
Potrivit unui comunicat de presă emis de Guvern, „în cazul persoanelor care au în proprietate clădiri cu destinație mixtă pentru care suprafețele folosite în scop rezidențial și cele folosite în scop nerezidențial nu pot fi evidențiate distinct, dacă proprietarul depune declarația privind destinația mixtă a clădirii, însoțită de o declarație pe propria răspundere prin care se atestă faptul că «nici una din cheltuielile cu utilitățile nu este înregistrată în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică» se va datora impozitul pe proprietăți utilizate în scop rezidențial. Prin cheltuieli cu utilitățile se înțelege cheltuieli comune aferente imobilului, energia electrică, gaze naturale, termoficare, apă, canalizare”.
Sunt considerate clădiri rezidențiale acele clădiri care au destinația de locuință, cu dependințele, dotările și utilitățile necesare, care satisfac cerințele de locuit ale unei persoane sau familii. „În concluzie, noua modificare clarifică situația în care acolo unde nu sunt delimitări distincte ale suprafețelor, impozitul să fie REZIDENÈšIAL dacă nu se deduc utilități (cheltuieli comune aferente imobilului, energie, gaze, apă, canalizare, termoficare) și nu se desfășoară nicio activitate. Dacă sunteți în situația descrisă anterior este bine să nu aveți declarat oficial suprafețele alocate distinct activităților economice (ORC/ANAF)”, arată expertul contabil Mirela Lupu.

Cât costă evaluarea clădirilor
 
O altă modificare referitoare la impozitul pe clădiri se referă la „ultima valoare impozabilă înregistrată în evidențele fiscale”. În acest caz, precizează comunicatul Executivului, nu mai este necesară depunerea rapoartelor de evaluare în cazul rapoartelor de reevaluare întocmite în intervalul 2013-2014 și înregistrate în situațiile financiare în aceeași perioadă. Precum s-a precizat ca în cazul persoanelor juridice care dobândesc clădiri prin construire în ultimii trei ani ai anului de referință, unde valoarea clădirii este cea prevăzută în procesul‐verbal de recepție finală.
Pentru celelalte situații, unde este nevoie de un raport de evaluare, patronii vor trebui să plătească câteva sute de lei către un evaluator autorizat de la ANEVAR. Un evaluator contactat de Monitorul de Vrancea a precizat că un astfel de raport costă 500 până la 600 lei. Iar cei care au nevoie de un asemenea raport trebuie să se grăbească, pentru că un astfel de document nu poate fi realizat instantaneu. În plus, a avertizat evaluatorul focșănean, rapoartele de evaluare pentru impozitare sunt considerate finale și pot produce efecte numai dacă sunt însoțite de recipisa eliberată ca urmare a îndeplinirii obligației de completare în baza de date BIF (Baza de informații fiscale). La nivelul municipiului Focșani sunt 28 de evaluatori care pot realiza aceste rapoarte. Lista evaluatorilor AICI.

Cum se aplică scutirea de impozit pentru militarii care au luptat în teatrele de operațiuni
 
A fost clarificat și modul în care se acordă scutirea de impozit pentru clădiri sau terenuri. Precizările erau necesare deoarece au fost constatate cazuri în care administrațiile locale nu aplicau unitar aceste scutiri. Este cazul scutirii de impozit pentru militarii care au participat la misiuni militare în teatre de operațiuni precum Afganistan și Irak. Dacă la Focșani se aplica scutirea de impozit corespunzător cotei părți pe care militarul o avea din dreptul de proprietate asupra clădii, în alte localități au fost semnalate situații în care primăriile nu țineau cont de acest detaliu la aplicarea facilității. „A fost detaliată modalitatea acordării scutirii de impozit pe clădiri/terenuri, specificându-se faptul că scutirea de impozit se acordă corespunzător cotei-părți din dreptul de proprietate asupra clădirii/terenului”, se arată în comunicatul Guvernului.
În cazul militarilor, această facilitate fiscală se aplică doar în cazul terenurilor și locuințelor, fără a fi scutite mijloacele de transport. Pentru a beneficia de această facilitate, militarii trebuie să vină cu o adeverință, eliberată la nivelul unității militare, pe care o prezintă la Serviciul de Taxe și Impozite locale din Primăria Focșani.
Facilități fiscale sunt oferite și veteranilor de război. În aceste cazuri, scutirea se aplică și pentru un mijloc de transport la alegere. Astfel, conform hotărârii de Consiliu Local referitoare la taxele locale, „veteranii de război,  văduvele de război și văduvele nerecăsătorite ale veteranilor de război care au în proprietate sau coproprietate o clădire folosită ca domiciliu, terenul aferent și un mijloc de transport la alegere beneficiază de scutire la plata impozitului pe clădiri, teren și auto”. Aceeași facilitate se aplică persoanelor cu handicap grav sau accentuat și persoanelor încadrate în gradul 
de invaliditate, respectiv reprezentanții legali ai minorilor cu handicap grav sau accentuat și ai minorilor încadrați în gradul I de invaliditate.

Expertul contabil Mirela Lupu oferă consultanță gratuită pe bază de programare în fiecare zi de vineri de la începutul lunii. Programările pot fi realizate la tel: 0337.105.889 sau adresa de e-mail mirela@contabilitatefocsani.ro. Sediul este în Focșani, Str. Tinereții nr. 3, ap. 4, parter, iar site-ul www.contabilitatefocsani.ro.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?