Luni 6 Mai 2024. Nr. 6617
Luni 6 Mai 2024. Nr. 6617

Sistemul sanitar vrâncean funcționează pe baza cardului național de sănătate


Toți furnizorii de servicii medicale din Vrancea sunt dotați cititoare de carduri. Zilele trecute, o comisie mixtă din cadrul Direcției de Sănătate Publică Vrancea și de la Casa de Asigurări de Sănătate Vrancea a verificat mai mulți furnizori de servicii medicale, pentru a vedea dacă aceștia dispun de cititoare de carduri. În urma verificărilor s-a constatat că spitalele și medicii de familie dispun de cititoare de carduri, după cum urmează: Spitalul Județean de Urgență Focșani – 70 de citioare; Spitalul Municipal Adjud – 26 de cititoare; Spitalul Vidra – 8 cititoare; Spitalul de Psihiatrie Cronici Dumbrăveni – 7 aparate; spitalul Panciu – 8 cititoare, Clinica Materna – 4 aparate. Cititoarele au fost montate în secțiile, compartimentele și cabinetele de consultații din cadrul spitalelor, iar personalul medical a fost instruit în ceea ce privește utilizarea lor. În Vrancea, peste 195 de mii de vrânceni au card național de sănătate.
Într-un comunicat de presă postat pe site-ul Ministerului Sănătății, ministrul Nicolae Bănicioiu reamintește tuturor furnizorilor de servicii medicale care sunt în contract cu casele de asigurări de sănătate că au obligația de a acorda servicii medicale și medicamente pacienților. „În această dimineață am primit unele sesizări de la pacienți cărora li s-a refuzat asistența medicală pentru motivul că nu funcționează sistemul informatic sau nu au prezentat cardul de sănătate. Sunt neplăcut surprins de atitudinea unor furnizori și vreau să subliniez că toate spitalele, farmaciile și cabinetele medicilor de familie sunt obligate să utilizeze sistemul de implementare a cardului național de sănătate, dar și să furnizeze servicii medicale și medicamente, așa cum li s-a adus la cunoștință de la începutul acestui an. Introducerea cardului de sănătate nu modifică dreptul asiguraților la servicii medicale”, a declarat Bănicioiu.
De asemenea, ministrul Sănătății a solicitat reprezentanților direcțiilor de sănătate publică să sprijine, în teren, eforturile colegilor din cadrul caselor de asigurări de sănătate pentru monitorizarea furnizorilor de servicii medicale în implementarea cardului național de sănătate.

Totul despre utilizarea cardului

De asemenea, Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) prezintă pe site-ul institutiei etapele utilizării cardului și deblocării în cazul în care s-a blocat. Activarea cardului de sănătate se va face la orice furnizor de servicii medicale (cabinet de medicină primară, spital, ambulatoriu, laborator) la care asiguratul va apela prima dată după primirea cardului. Nu este necesar ca asiguratul să meargă special la medic pentru activarea cardului. Operațiunea de activare durează maxim 30 de secunde și constă în înlocuirea codului pin inițial al cardului (000) cu un cod PIN din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie să îl divulge.
Cardul național de sănătate primit de asigurat conține doar datele sale de identificare. Pe card și în memoria electronică a cardului sunt imprimate: numele și prenumele asiguratului, codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate, numărul de identificare al cardului național de asigurări sociale de sănătate (CID), data nașterii, termenul de valabilitate a cardului (5 ani). Doar la cererea asiguratului, medicul de familie poate inscripționa pe cardul de sănătate date medicale. Odată activat, cardul de sănătate va fi prezentat ori de câte ori asiguratul apelează la furnizorii aflați în contract cu casa de asigurări de sănătate pentru servicii medicale sau farmaceutice. Furnizorul va introduce cardul în cititor, iar asiguratul va tasta codul PIN. Instant, aplicația cardului va afișa un mesaj în care va informa furnizorul dacă posesorul cardului este asigurat sau nu. Pentru serviciile medicale de urgență nu este necesară utilizarea cardului de sănătate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acordă atât persoanelor asigurate cât și celor neasigurate.
Dacă asiguratul tastează greșit, de cinci ori consecutiv, codul PIN al cardului de sănătate, acesta se blochează. În această situație, medicul va telefona la numărul de helpdesk 021.202.6995 pentru deblocare. Asigurații care au primit carduri naționale de asigurări sociale de sănătate cu date personale eronate sau au pierdut/distrus acest document vor solicita eliberarea unui nou card la casa de asigurări de sănătate în evidența căreia se află. Asigurații vor primi cu titlu gratuit noul card de sănătate în situația în care cardul conține date eronate. Asigurații vor plăti contravaloarea serviciilor de producție și distribuire prin poștă a noului card, în cazul pierderii/ distrugerii cardului inițial. Costurile sunt de 2,2 euro + TVA pentru producția cardului, plus 2,74 lei + TVA pentru distribuirea lui. Plata se va face la sediul casei de asigurări în evidența căreia se află asiguratul. În cazul solicitării unui nou card de sănătate, până la primirea acestuia, asiguratul va beneficia de servicii medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate în baza unei adeverințe de înlocuire a cardului de sănătate.
Pentru asigurații care refuză primirea cardului de sănătate din motive religioase sau de conștiință, în baza unei cereri în care se expun motivele refuzului, casa de asigurări de sănătate va elibera adeverința de înlocuire a cardului de sănătate. Adeverința este valabilă trei luni de la eliberare.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?