Ediția: Marți 17 Iunie 2025 Nr. 6900

Reorganizare la ANIF. La Focşani va fi sediul filialei Buzău Moldova Sud


Directorul Dan Mocanu (FOTO) va conduce filiala teritorială de îmbunătățiri funciare Buzău Moldova Sud care va avea sediul la Focșani. Reorganizarea în filiale teritoriale este stabilită prin noul Regulament al Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare, publicat deja în Monitorul Oficial. Filiala Buzău Moldova Sud cuprinde amenajările de îmbunătățiri funciare din Buzău și Vrancea însă aria de competență teritorială va fi stabilită pe baza unor limite naturale și cuprinde „amenajări de îmbunătățiri funciare, părți de amenajare de îmbunătățiri funciare sau grup de amenajări de îmbunătățiri funciare ce pot funcționa autonom, luate în totalitate, fără a ține seama de limitele administrativ teritoriale”. Deocamdată, Regulamentul prevede că în județul Buzău sunt șapte sedii secundare, iar în Vrancea încă trei sedii. În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a acestui regulament urmează ca ministrul Agriculturii să aprobe denumirea, sediul și competența teritorială a noilor unități de administrare ale filialelor teritoriale.
    La nivelul filialei urmează să fie constituit un consiliu de filială, format din minimum patru membri. Acest consiliu va avea ca obiectiv realizarea indicatorilor de performanță și a standardelor de calitate a serviciilor prestate și „propune directorului de filială măsuri de îmbunătățire a activității filialei”. Din acest consiliu fac parte specialiști în îmbunătățiri funciare recunoscuți pe plan local și care reprezintă Direcția Agricolă, reprezentanți ai Organizațiilor de îmbunătățiri funciare care au preluat în proprietate sau în folosință infrastructură de îmbunătățiri funciare.
    Reorganizarea ANIF are loc după ce un audit al Curții de Conturi a constatat situația dificilă în care a ajuns Sistemul național de irigații după dezastrul produs de OUG 82 din 2011. Raportul Curții de Conturi avertizează asupra situației existente în ultimii ani la ANIF.  „Adoptarea OUG nr.82/2011 a fost o opțiune politică, inițiată de către conducerea MADR și aprobată de către Guvern, care însă nu a fost în mod temeinic fundamentată nici cu privire la necesitate și nici cu privire la impactul asupra domeniului îmbunătățirilor funciare”, subliniază raportul care face referire la guvernarea pedelistă.
    Cifrele din raport arată situația critică în care a ajuns Sistemul național de irigații precizând că în 2013 „amenajările de irigații funcționale (suprafața totală) reprezentau numai 45% din suprafața totală amenajată cu irigații, iar suprafața totală irigată efectiv (udarea 1) reprezenta numai 5% din suprafața totală amenajată cu irigații, respectiv 11% din suprafața totală amenajată cu irigații funcționale”. „Ca urmare, pentru 95% din totalul amenajărilor de irigații existente în anul 2013, au fost efectuate cheltuieli (pază, întreținere, reparații ș.a.) fără ca amenajările respective să fie puse în valoare prin efectuarea efectivă a irigațiilor”, se arată în raport.

            Guvernul Boc a făcut un experiment nereușit cu irigațiile României

    Cele mai mari probleme în Sistemul de irigații au fost generate după 2011, când guvernul PDL a tăiat peste trei mii de locuri de muncă și a făcut o reorganizare fără nicio  noimă. Curtea de Conturi arată că prin acea Ordonanță de Urgență, ANIF a devenit instituție publică iar numărul de posturi a fost redus de la aproximativ 4.800 la 1.500 „în condițiile menținerii acelorași atribuții, competențe și responsabilități”. Atunci au fost create 41 de filiale în locul celor 12 sucursale existente și s-a prevăzut predarea
de către ANIF către Apele Române a lucrărilor de apărare împotriva inundațiilor de pe râurile interioare și a celor de pe Dunăre. „Fără ținte și obiective susținute de calcule și estimări de specialitate, OUG nr.82/2011 pare a fi „un experiment” nereușit prin efectele negative pe care le-a produs asupra ANIF și asupra domeniului îmbunătățirilor funciare…. Auditul reține ca pe un fapt greu de explicat – prin prisma bunelor intenții și a interesului național – faptul că la nivelul factorilor superiori de decizie nu s-a dorit și nu s-a acționat nici până în prezent pentru remedierea vulnerabilității privind numărul de 1.500 de posturi, în condițiile în care
există aproape o unanimitate de păreri la nivelul specialiștilor din domeniu – ANIF, MADR, mediul academic și universitar, cercetare ș.a. – conform cărora acest număr de posturi a fost stabilit arbitrar și a generat și generează în continuare disfuncționalități cu efecte nefaste asupra patrimoniului public și privat al statului și asupra menținerii stării de viabilitate a infrastructurii de îmbunătățiri funciare”
, arată raportul Curții de Conturi.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?