Ediția: Marți 30 aprilie 2024. Nr. 6615
Ediția: Marți 30 aprilie 2024. Nr. 6615

Condiții modificate la eșalonarea datoriilor către Finanțe


Fiscul a modificat condițiile pe care trebuie să le îndeplinească persoanele și firmele care vor să își eșaloneze datoriile către bugetul general consolidat. Modificările au fost aprobate de Guvern cu scopul de a ajuta ca un număr cât mai mare de datornici la stat să beneficieze de această facilitate. În primul rând, au fost încadrate în categoria obligațiilor fiscale administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală pentru care se acordă eșalonări la plată, și creanțele stabilite de alte organe ale statului și transmise spre recuperare ANAF. O altă modificare se referă la garanțiile care trebuie asigurate de datornici în contul sumei care trebuie achitate. 
 Astfel, vor putea forma obiect al garanțiilor și bunurile mobile care, deși au durata normală de funcționare expirată, au fost supuse reevaluării potrivit regulilor contabile în vigoare, iar în cazul în care contribuabilul solicită înlocuirea sau redimensionarea garanției, în funcție de valoarea ratelor rămase de achitat, iar sumele rămase din eșalonare sunt mai mici decât limitele legale prevăzute pentru obligativitatea constituirii garanției, respectiv 5.000 lei în cazul persoanelor fizice și 20.000 lei în cazul persoanelor juridice, organul fiscal eliberează garanțiile. „Se elimină condiția de menținere a valabilității eșalonării, conform căreia, contribuabilul trebuia să achite în 180 de zile de la data comunicării deciziei obligațiile nestinse la acea dată pentru care au fost emise somații. O nouă condiție pentru menținerea valabilității eșalonării o constituie achitarea creanțelor stabilite de alte organe și transmise spre recuperare ANAF, precum și amenzile de orice fel care se fac venit la bugetul de stat, pentru care au fost comunicate somații după data comunicării deciziei de eșalonare la plată, în cel mult 180 de zile de la comunicarea somației sau până la finalizarea eșalonării, dacă termenul de 180 de zile se împlinește după data stingerii în totalitate a obligațiilor. Se exceptează situațiile când, pentru aceste sume, contribuabilii au solicitat eșalonare la plată”, a anunțat Administrația Județeană a Finanțelor Publice Vrancea. 
 O altă precizare se referă la obligațiile fiscale care pot fi incluse în decizia de eșalonare în perioada de eșalonare la plată. Este vorba despre obligațiile fiscale administrate de ANAF cu termene de plată ulterioare datei comunicării deciziei de eșalonare, diferențele de obligații fiscale stabilite prin declarații rectificative, creanțele stabilite de alte organe, transmise spre recuperare către ANAF, în situația în care transmiterea creanțelor se efectuează pe perioada derulării eșalonării la plată și obligațiile fiscale rămase nestinse după soluționarea deconturilor de TVA. 
        Fără eșalonări pentru amenzi
 Finanțiștii precizează că un contribuabil, persoană fizică sau societate comercială, poate depune „cel mult două cereri de modificare a deciziei de eșalonare într-un an de eșalonare sau, după caz, fracție de an de eșalonare, calculat de la data comunicării deciziei de eșalonare”. Cei care au eșalonări în derulare pot beneficia de eșalonarea creanțelor stabilite de alte organisme ale statului și date spre recuperare către ANAF, înscrise în certificatul de atestare fiscală, dacă sunt întrunite, cumulativ, condițiile din noul act normativ. „Contribuabilii care la data intrării în vigoare a prezentei OUG au eșalonări în derulare pot beneficia de eșalonarea creanțelor stabilite de alte organe și date spre recuperare către ANAF, pentru care au fost comunicate somații anterior 
intrării în vigoare a prezentei OUG, cu excepția amenzilor care se fac venit la bugetul de stat, dacă sunt întrunite, cumulativ, condițiile din OUG. Contribuabilii care, la data intrării în vigoare a prezentei OUG, au solicitat menținerea unei eșalonări la plată a cărei valabilitate a fost pierdută pot solicita eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale exigibile între data pierderii valabilității eșalonării și data depunerii cererii de menținere a eșalonării, dacă sunt îndeplinite cumulativ condițiile prevăzute de OUG”, a precizat AJFP.

Articolul precedent
Articolul următor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?