Ediția: Duminică 2 iunie 2024. Nr. 6639
Ediția: Duminică 2 iunie 2024. Nr. 6639

ELEVII din clasele terminale se plâng PSIHOLOGILOR că sunt obosiţi şi stresaţi


   Elevii din clasele terminale, respectiv a VIII-a și a XII-a, se plâng că sunt obosiți și stresați deoarece au mult de învățat. Mulți dintre ei au ajuns la psihologul școlar pentru a fi consiliați. Specialiștii atrag atenția că chiar și cei mai bine pregătiți elevi pot claca.

   Anii terminali de studiu, atât în cazul gimnaziului cât și al liceului, sunt cei mai grei deoarece viitorii absolvenți sunt stresați și îngrijorați de examenele ce urmează. Nu doar elevii au probleme, ci și părinții, care de multe ori dau semne că ar fi chiar mai stresați decât propriii copii.
   Stresul nu este provocat doar de volumul mare de informații ce trebuie învățate într-un interval de timp relativ scurt. Specialiștii din cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Vrancea susțin că viitorii absolvenți sunt presați de părinți și profesori să facă tot posibilul pentru a trece cu vine de examene, ba chiar să ia și note mari. 
   Prin urmare, în ultima perioadă, la cabinetele de asistență psihopedagogică au ajuns mai mulți elevi care nu au dificultăți de învățare sau adaptare școlară, dar au probleme emoționale cauzate de stres. „Problemele cu care se confruntă majoritatea elevilor care apelează la serviciile de consiliere școlară sunt datorate mai mult presiunii școlare și competitivității foarte mari, dar și a familiei, care are nevoie de un motiv de mândrie națională. Competiția în care adolescenții intră, raportată la diverse aspecte ale lumii reale, cum ar fi numărul de prieteni, experiențele de timp liber, bunurile și achizițiile materiale pe care elevul și le dorește, gradul de succes în cadrul unei colectivități, recompensele și aprecierile celorlalți profesori, rude, prieteni, familie, precum și calitatea relațiilor cu persoanele de sex opus reprezintă motive reale ale frustrării”, este de părere Liliana Jeny Mihai, directoarea Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Vrancea. Potrivit acesteia, elevii au nevoie de sprijin din partea părinților, dar și de suport din partea profesorilor.

Olimpicii supraaglomerați se simt obosiți

   Dificultăți întâmpină inclusiv elevii olimpicii, care se plâng psihologilor că nu mai au timp de odihnă. Nici nu mai intră în discuție să aibă timp liber, pentru alte activități decât cele de învățare, pentru că acesta dispare în totalitate în anul terminal. De pildă, un elev de clasa a VIII-a, olimpic, cu rezultate foarte bune, a venit la cabinet să ceară ajutor pentru că nu mai poate ține minte formulele la matematică. „Din discuția cu el am constatat că nu are timp liber decât duminica după-amiaza, că este foarte obosit și supraîncărcat cu sarcini de învățare. Când a negociat cu părinții programul și timpul liber, a remarcat faptul că dacă termina mai repede ce avea de făcut, primea sarcini suplimentare, deoarece poate mai mult și fiecare secundă trebuie prețuită și nu pierdută pentru prostii”, a afirmat Liliana Jeny Mihai.
   Această supraaglomerare nejustificată a copiilor poate avea consecințe dramatice asupra psihicului acestora și poate duce chiar la eșec. Prin urmare, specialiștii atrag atenția că elevii pot dezvolta anxietate. „Presiunea care se exercită asupra lor poate conduce la anxietate, la supramotivare, chiar la eșec. Succesul nu constă în nota pe care o obții, ci în ceea ce ai făcut pentru a obține această notă. Este important ca elevii, copii noștri, să își mențină echilibrul, să rămână consecvenți în ceea ce simt, să învețe să își exprime emoțiile, să își comunice trăirile și să fie orientați către comportamente pozitive și să aibă un program riguros de viață, care să nu excludă activitățile de relaxare”, a adăugat directoarea Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Vrancea.

9 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?