Ediția: Sâmbătă 4 mai 2024. Nr. 6617
Ediția: Sâmbătă 4 mai 2024. Nr. 6617

Goana după medalii şi diplome


   Unii copii sunt obligați de părinți să participe la cât mai multe concursuri școlare. Inspectorul școlar pentru învățământul primar recomandă unul, maxim două concursuri pe an. Psihologii sunt de părere că nu este recomandată stabilirea unei ștachete.

   Chiar dacă unii copii abia dacă știu să țină stiloul în mână și în mod normal nu sunt pregătiți pentru o asemenea experiență, care presupune multă pregătire, efort suplimentar și multă concentrare, ei sunt îndemnați să participe la fel de fel de concursuri. Părinții susțin că participarea la concursuri este importantă pentru copiii lor, pentru că le dezvoltă capacitatea de gândire și îi pregătește pentru viitor.
   De asemenea, pregătirea pentru concursurile școlare reprezintă o alternativă mult mai bună de petrecere a timpului liber, în detrimentul calculatorului, pe care unii copii îl folosesc din ce în ce mai des. Totuși, de medalii și diplome par mai satisfăcuți părinții decât copiii. „Concursurile școlare sunt bune. Sunt o formă de pregătire individuală, care dezvoltă interesul pentru cunoaștere. Aceste situații sunt un pas important în formarea copilului, deoarece învață să își controleze emoțiile. Pentru clasele mici, aceste concursuri sunt sub formă de joc, iar copiilor le place. Pe copilul meu, care este în clasa a V-a, l-am susținut și direcționat în participarea la aceste concursuri pentru că el și-a dorit. Am considerat că decât să stea în fața calculatorului în weekend, mai bine face ceva util. Copiii sunt stimulați cu diplome, premii, medalii. În acest moment, copilul are o mapă destul de plină în cei patru ani. Peste 30 de medalii și diplome. Sunt motivante diplomele pentru copii la final de an școlar, să vezi că pe lângă diploma de merit pri-mită de la școală mai primește alte 6 sau 7 diplome de la fiecare concurs la care a participat. Cu siguranță și copilul care este acum la clasa I va participa la astfel de concursuri, dar începând din semestrul II”, a spus Ioana Cherciu, mama a doi copii care învață la Åžcoala „Åžtefan cel Mare” din Focșani.

Copii chinuiți, părinți puși 
pe cheltuială

   Chiar dacă mulți părinți îmbrățișează ideea participării copiilor la concursurile școlare, nu de aceeași părere sunt oficialii din cadrul Inspectoratului Åžcolar. Inspectorul pentru Învățământ Primar, Lina Vlăsceanu, susține că mulți copii participă la aceste concursuri mai mult forțați de părinți, nu pentru că ar avea un spirit competițional foarte dezvoltat la vârsta lor. „Eu am mai spus, nu sunt de acord cu concursurile acestea forțate. Bine ar fi să vină ideea de la cadrul didactic, acolo unde consideră că se poate, în funcție de nivelul copiilor, de starea materială a părinților. Nu să vină forțat acest lucru din partea părinților, care nu știu ce vor să facă cu acești copii. Eu, ca părinte, mă gândesc că am nevoie de un copil sănătos”, a declarat inspectorul Lina Vlăsceanu.
   Pentru o diplomă care în scurt timp ajunge să fie o hârtie uitată undeva într-un dulap, părinții sunt dispuși să sacrifice copilăria copiilor lor, dar și bani. De pildă, participarea la o etapă de concurs costă, în medie, 20 de lei, însă sunt concursuri care au chiar și câte trei etape sau chiar mai multe, iar prețul plătit pentru o banală diplomă obținută de copil ajunge să fie mult prea mare. „Eu nu sunt împotriva concursului, dar zic că ar trebui să gândim înainte de a desfășura aceste concursuri, să gândim noi, cadrele didactice, să consiliem părinții să își ducă copiii la un concurs, maxim două pe an. Este vorba de stresul la care este supus copilul. Tensiunea pe care o trăiește atât înainte cât și după ce află niște rezultate. Faptul că aceste concursuri se plătesc, de asemenea reprezintă o problemă. Pentru un concurs cu mai multe etape, un părinte ajunge să plătească chiar și 60 de lei. Competiția ar trebui să fie așa, la nivelul școlii, între clase de același nivel, cel mult cu alte școli din oraș sau din mediul rural, pentru schimb de experiență”, este de părere Lina Vlăsceanu.
   Singurele lucruri care fac atractivă parti-ciparea copiilor la concursuri de la vârste mici sunt pe lângă clasicele diplome, premiile. De multe ori, în cazul concursurilor unde competitori sunt copii mici, premiile pot fi foarte atractive. Cei mici pot pleca acasă cu o jucărie sau chiar o excursie. „Beneficiile acestor concursuri sunt diplomele, excursiile, premiile în obiecte, ghiozdane sau jucării. Dar nu asta ar trebui să ne atragă pe noi ca părinți și cadre didactice. Două concursuri pe an ajung. Sunt și copii foarte dotați într-adevăr, am tot respectul pentru ei și pentru colegii care lucrează cu ei, dar asta nu înseamnă să îi neglijezi pe ceilalți copii și să nu existe acea diferență între copii”, a adăugat inspectoarea.

Concursuri indulgente pentru copii

   Psihologii recomandă moderația în ceea ce privește participarea  copiilor la concursuri școlare. Ei sunt de părere că acestea sunt bune în condițiile în care nu îi stresează pe copii și nu sunt organizate doar pentru a crea un barometru între diferite unități de învățământ sau cadre didactice. Psihologii sunt de părere că aceste concursuri sunt utile doar în măsura în care le evaluează celor mici cunoștințele.
   Pentru a nu simți stresul competiției, psihologii spun că micuții trebuie în permanență încurajați și apreciați, iar după participarea la concurs să nu fie creată o ierarhizare între cei mici, pentru că asta ar avea un impact negativ. „Dacă se referă doar la ierarhizarea școlilor, a cadrelor didactice și la ierarhizarea copiilor și apoi la etichetarea lor, atunci sunt prea multe concursuri și au efecte negative asupra dezvoltării emoționale a școlarilor. Dacă scopul este acela de a vedea progresele pe care le înregistrează un copil de la un concurs la altul, atunci efectele pot fi pozitive. Când participă la primul lui concurs, copilul trebuie apreciat și lăudat pentru efortul depus, pentru munca suplimentară efectuată, pentru curajul de a-și măsura forțele cu sine însuși, pentru capacitatea de a-și stăpâni emoțiile într-o situație specială, stresantă, de concurs. Nu este recomandată stabilirea unei ștachete, a unui punctaj pe care trebuie să le atingă, deoarece un eventual eșec poate conduce la comportamente ostile, de opoziție. Lăudăm copilul pentru participarea la concurs, nu neapărat pentru rezultatul obținut. Așa putem vedea, mai târziu, efectele pozitive ale competițiilor școlare, capacitatea de a depune un efort mai mare, perseverență, creșterea motivației pentru învățare, creșterea stimei de sine, își dezvoltă spiritul critic și autocritic și, nu în ultimul rând, îi pregătim pentru a face față condițiilor unei societăți organizate pe principiile competiției, de cele mai multe ori neloială. Important este să învețe cum să facă față unui concurs, unui rezultat mai puțin bun, deoarece în viața de școlar și nu numai, ești obligat să participi și la concursuri”, a precizat consilierul școlar Liliana Mihai, care este psiholog și director al CJRAE Vrancea.
    Aceasta a adăugat că nu există încă nici un studiu care să susțină ipoteza potrivit căreia cititul sau socotitul trebuie învățate de la o anumită vârstă. Totuși, copilul nu trebuie forțat să învețe și nici nu trebuie agasat cu un volum mare de informații. Pentru părinții care țin mai mult la ai lor copii și mai puțin la diplome, ar fi totuși indicat să renunțe la propriile ambiții, și să nu-și oblige co-piii să participe la cât mai multe concursuri.

4 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?