Ediția: Sâmbătă 1 iunie 2024. Nr. 6639
Ediția: Sâmbătă 1 iunie 2024. Nr. 6639

Înscrierea copiilor în clasa întâi, între evaluare psihosomatică şi repartizare fără pile


   Aproximativ 160 de copii vrânceni trebuie să fie evaluați psihosomatic de către psihologi pentru a se stabili dacă pot fi înscriși în clasa întâi. Evaluarea se face în 19 centre de către echipe formate din psihologi, educatori și învățători, în prezența părinților. Elevii din clasa întâi vor fi înscriși la școlile la care este arondată strada pe care locuiesc, fără alte pile sau influențe la directorii unităților de învățământ, atrag atenția reprezentanții Inspectoratului Åžcolar. Aproape 4.800 de copii vor începe anul școlar în clasa întâi sau clasa pregătitoare în anul școlar 2012-2013.

   Înscrierea copilului în clasa întâi pentru următorul an școlar a ajuns o adevărată cursă nervoasă pentru părinți. Schimbarea modului în care se fac înscrierile față de anul trecut, controalele medicale și psihologice care trebuie efectuate și absența unor prevederi clare privind verdictul medicilor de familie i-au bulversat pe părinți. În timp ce medicii scriu pe hârtii că un copil este „clinic sănătos”, cei de la Inspectoratul Åžcolar Județean spun că pe adeverințe trebuie trecut „apt pentru școală”. Iar aceștia mai au doar câteva zile la dispoziție pentru a întocmi evaluarea copiilor care împlinesc șase ani și trebuie să fie înscriși în clasa întâi.
   În județ a fost estimat un număr de aproape 160 de copii care trebuie să fie evaluați psihosomatic pentru a se stabili dacă pot fi înscriși în clasa întâi sau rămân în clasa pregătitoare. Evaluarea psihosomatică se face în 19 centre ale Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională, unde sunt cabinete de asistență psihopedagogică, la care sunt arondate toate școlile și grădinițele din Vrancea. O analiză realizată la nivelul Inspectoratului Åžcolar Județean arată că din cei 4.791 de copii care vor merge pentru prima dată la școală, pentru 1.850 dintre aceștia părinții au optat pentru clasa pregătitoare, iar pentru 2.941 de copii s-a optat pentru clasa I.
   Sunt înscriși direct în clasa întâi, toți copiii care împlinesc 7 ani până la 31 august 2012, dar și copiii care împlinesc 6 ani până la 31 august 2012 și sunt în grupa mare de la grădiniță. Inspectorul general adjunct Stan Rogoz a explicat că „nu toți copiii de vârstă preșcolară vor face obiectul evaluării psihosomatice”. Este vorba fie despre copiii care nu au frecventat grădinița sau împlinesc 6 ani după 31 august 2012, iar părinții vor să îi înscrie în clasa întâi sau clasa pregătitoare. De asemenea, sunt evaluați copiii de 7 ani pentru care părinții cred că nu pot fi înscriși în clasa întâi.

Rezultatul evaluării nu va fi public

   Evaluarea psihosomatică a copiilor este realizată de un profesor consilier școlar, în prezența părinților, a unui educator și învățător. Rezultatul acesteia nu va fi public și va fi transmis părinților într-un plic. „Evaluarea se desfășoară în condiții optime, spațiile sunt primitoare, dotate cu mate-riale didactice adecvate vârstei preșcolare și școlare mici. Am evaluat în jur de 45 de copii până în această dimineață”, a afirmat profesorul Steluța Badea, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională.
   Psihologul Åžcolii 10 din Focșani, Liliana Mihai, spune că, deocamdată, părinții au fost deschiși acestei metode noi de evaluare a copiilor. Până acum nu au fost constatate probleme sau reclamații din partea părinților.  „Se stabilește o relație deschisă și cu copilul și cu părintele. În cabinetul psihologului, la evaluare, este prezent părintele, tutorele sau cel care însoțește copilul, care nu este singur cu câteva persoane necunoscute. Încercăm să ne adaptăm vârstei, caracteristicilor copilului preșcolar și a școlarului mic astfel încât până acum nu au fost probleme de relaționare sau să întâmpinăm dificultăți în evaluarea copiilor. Părinții au fost deschiși, nu au fost reticenți, speriați, știau exact ce se va întâmpla la evaluare”, a afirmat Liliana Mihai, psiholog la Åžcoala 10.

Copil cu semn de întrebare. Sau de exclamare

   Aceasta a precizat că părinții nu vor fi obligați să își înscrie copiii în clasa întâi, dacă nu vor acest lucru. Însă, a avertizat psihologul, se va face o mențiune că pot fi „probleme de dezvoltare a copilului sau probleme me-dicale”. „În principiu, când un părinte nu dorește să înscrie copilul în clasa întâi, corespunzător vârstei cronologice, există un semn de întrebare și recomandăm înscrierea în clasa pregătitoare, dar cu mențiunea că se face cu consilierea părinților pentru că există acest semn de exclamare, pot fi pro-bleme de dezvoltare a copilului sau sunt probleme medicale. Nu cred că putem obliga părintele să îl înscrie în clasa întâi. În principiu, este bine pentru noi, pentru copil și pentru cadrele didactice de la clasa pregătitoare pentru că vom ști ce avem de făcut cu un astfel de copil care, din punct de vedere mintal, nu dorește sau nu accede la clasa întâi”, a precizat Liliana Mihai.
Evaluarea se face până miercuri și nu numai. „Vom asigura evaluarea acestor copii cât va fi nevoie. Dacă vor fi solicitări ulterioare datei de 29 februarie, vor fi reprogramări astfel încât să nu evităm înscrierea copiilor acolo unde părinții consideră că sunt adecvați pentru vârsta lor”, a afirmat inspectorul general Iordache Bostan.

Părinții pot alege școala și nu prea

   Procedura din acest an referitoare la înscrierea copiilor în clasa întâi prevede ca, în prima etapă, să fie înscriși copiii care locuiesc în circumscripțiile arondate unității de învățământ respective. Înainte de prima etapă, fiecare unitate școlară afișează planul de școlarizare, fundamentat în comparație cu resursele, cu anii trecuți, etc. Circumscripțiile au fost făcute în așa fel încât distanța să fie cât mai mică. Abia ulterior, copiii vor fi înscriși la școli situate în alte circumscripții. De exemplu, părinții care vor să își înscrie copiii la Åžcoala 9 din Focșani, dar nu locuiesc în circumscripția arondată acestei unități de învățământ, nu vor fi luați în calcul în prima etapă. Ei trebuie să aștepte eventualele locuri libere rămase după înscrierea co-piilor din această circumscripție. Dacă sunt mai multe cereri vor fi criterii specifice de departajare, stabilite și afișate în fiecare unitate școlară. Aceste criterii vor fi aprobate și validate de ISJ. „Nu va exista vreun copil care să nu fie înscris la școală. Sunt situații în care vin din alte județe și, după 11 mai, dacă mai sunt cazuri, vor fi înscriși la clasa întâi sau cea pregătitoare”, a precizat inspectorul general Iordache Bostan.

Etapele înscrierii copiilor în clasa întâi

•    5-16 martie – copiii din circumscripția unității școlare
•    20-27 martie – co-piii din alte circumscripții dacă au rămas locuri libere
•    23 – 25 aprilie –  copiii pentru care au fost făcute cereri de înscriere în școli din alte circumscripții, dar care nu au fost înscriși pentru că nu au fost locuri libere
•    11 – 18 mai – se vor soluționa toate cererile care nu au fost soluționate în etapele anterioare

Vor fi evaluați copiii care se încadrează în următoarele patru categorii :

•    Copiii care îm-plinesc 6 ani până la 31 august 2012, nu au frecventat grădinița și doresc înscrierea în clasa I,
•    Copiii care împlinesc 6 ani între 1 septembrie 2012 și 31 decembrie 2012 și doresc să se înscrie în clasa I,
•    Copiii care îm-plinesc 6 ani după 31 decembrie 2012 și doresc înscrierea în clasa pregătitoare (cu consilierea părinților), 
•    Copiii care împlinesc 7 ani până la 31 august 2012, dar părintele consideră că dezvoltarea psihosomatică nu este adecvată pentru înscrierea în clasa întâi și dorește înscrierea în clasa pregătitoare.

3 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?