Ediția: Miercuri 22 Mai 2024. Nr. 6630
Ediția: Miercuri 22 Mai 2024. Nr. 6630

Scrisoare deschisă adresată de Marian Oprişan, preşedintelui României


CÄ‚TRE,
PREŞEDINTELE ROMÂNIEI

ÎN ATENÅ¢IA:

PRIM MINISTRULUI
COMITETULUI NAŢIONAL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ
MINISTRULUI ADMINISTRAÅ¢IEI ÅžI INTERNELOR
MINISTRULUI SÄ‚NÄ‚TÄ‚Å¢II
MINISTRULUI TRANSPORTURILOR ÅžI INFRASTRUCTURII
MINISTRULUI FINANÅ¢ELOR PUBLICE
COMISIEI DE ADMINISTRAÅ¢IE DIN CAMERA DEPUTAÅ¢ILOR
COMISIEI PENTRU ADMINISTRAÅ¢IE PUBLICÄ‚, ORGANIZAREA TERITORIULUI ÅžI PROTECÅ¢IA MEDIULUI DIN SENAT

Stimate domnule Președinte al României, Traian Băsescu,

   Ca reprezentant al cetățenilor din județul Vrancea, ales prin vot direct, doresc să vă informez în legătură cu situația critică cu care ne confruntăm, ca urmare a fenomenelor meteorologice extreme care au afectat în totalitate teritoriul unității administrativ te-ritoriale pe care o conduc.
În perioada 3-7 februarie 2012, în județul Vrancea au căzut cantități record de precipitații care au fost însoțite de viscol. Înre-gistrările meteorologice de la Stația Meteo Focșani confirmă afirmațiile noastre, iar bătrânii spun, la rândul lor, că nu au mai văzut o astfel de iarnă.
Urmare a acestor fenomene extreme, timp de apro-ximativ 5 zile, drumul european 85 a fost închis traficului rutier. Totodată, toate drumurile naționale din județ au fost blocate, o mare parte dintre ele fiind închise circulației și în prezent, în a șasea zi de sinistru. Legăturile vitale cu municipiul reședință de județ au fost asigurate, în parte, pe drumurile județene, Consiliul Județean Vrancea reușind să țină deschise un număr de aproximativ 20 de tronsoane de drum. Din păcate, căderile masive de zăpadă nu au afectat doar drumurile naționale și județene ci toată infrastructura rutieră, pe cea electrică și, implicit, pe cea de alimentare cu apă.
   La ora actuală putem vorbi de existența în județul Vrancea a unei situații de urgență similară sau chiar mai gravă decât cea de la inundațiile din 2005, si-tuație pe care dumneavoastră o cunoașteți personal. Spuneam mai gravă, deoarece astăzi nu avem afectate de acest sinistru doar câteva localități ci județul în totalitatea sa, cu drumuri naționale, județene, dar și cu drumurile din interiorul fiecăreia dintre cele 68 de comune, trei orașe și două municipii de pe raza județului Vrancea unde zăpada este cuprinsă între 60 centimetri și patru metri.

Domnule Președinte,

   Managementul situațiilor de urgență arată că prima măsură de prevenire a unui astfel de fenomen este cea legată de anunțarea populației de iminența producerii unor fenomene meteorologice severe. Acest lucru nu a fost făcut la modul profesionist de către instituțiile Guvernului României, drept pentru care aproape toți cetățenii nu și-au luat măsuri de precauție și acum se confruntă cu o lipsă de alimente, medicamente și alte produse de bază. Același lucru s-a întâmplat și cu agenții economici ale căror stocuri s-au epuizat.
    Vă pun la dispoziție imaginea de mai jos, făcută miercuri, 8 februarie, într-un mare supermarket din municipiul Focșani. Ea este concludentă în ceea ce privește lipsa de acțiuni ferme și coerente ale Guvernului României privind „anunțarea populației de iminența producerii unor fenomene meteorologice severe”.
   Nici în ceea ce privește măsurile operative urgente de intervenție nu putem spune că acțiunile sunt satisfăcătoare. În acest moment, ca urmare a faptului că avem drumuri naționale închise, dar și ca urmare a faptului că utilajele contractate nu pot face față sinistrului, avem un număr de aproximativ 16 localități fără curent electric de mai bine de 72 de ore. De asemenea, ambulanța nu a putut ajunge la o tânără dintr-o comună din Vrancea, având drept consecință pierderea sarcinii.
   Exemplele pot continua și mă voi referi la acestea: o primărie a ars din temelii într-o comună de munte, la 6 zile după ninsori, iar pompierii au reușit să ajungă la locul incendiului după o oră și jumătate, pentru că drumul națio-nal nu fusese desfăcut! O persoană a murit urmare a unei crize de diabet pentru că nu s-a putut ajunge la ea cu niciun mijloc de transport, nici terestru nici aerian. Medicamentele și asistența medicală necesare unui copil în vârstă de 1 an care a suferit un transplant de inimă au putut fi furnizate cu o întârziere de peste 24 de ore, și doar pe cale aeriană într-o localitate la numai 30 km de Focșani!
   Localități întregi sunt blocate, iar oamenii de aici semnalează lipsa alimentelor de bază. De la unele dintre aceste localități nu mai avem vești de niciun fel deoarece nu mai există comunicații, ca urmare a lipsei energiei electrice. Mănăstirile de măicuțe sunt complet blocate și nu mai sunt alimentate cu energie electrică.
   De asemenea, din punct de vedere economic, județul Vrancea este blocat, iar agenții economici din sectorul agroalimentar riscă să își vadă afacerile ruinate deoarece aceste unități economice nu pot asigura fluxul tehnologic normal. Este vorba de unități economice care asigură alimente de bază, locuri de muncă și reprezintă un motor viu și eficient al economiei noastre, locale.
   Tabloul descris în cuvinte nu poate surprinde cu exactitate dimensiunea sinistrului din județul Vrancea însă vorbește de la sine de modul precar în care a fost gestionată această situație de urgență. Modul de intervenție nu a fost mai presus de unul al anilor ’50, dar am certitudinea că organizarea instituțiilor publice guvernamentale a fost chiar mai anacronică. În ciuda faptului că acum am putea avea tehnologii moderne de deszăpezire, ele nu au fost prezente pe drumurile naționale sub paravanul Codului Portocaliu.

   Consider, însă, că cele prezentate mai sus, în legătură cu managementul situațiilor de urgență pot deveni subiect de dezbatere, ulterioară, pentru a putea îmbunătăți acțiunile noastre. Acum este timpul să luăm măsuri urgente de reabilitare, pentru a reveni la starea de normalitate, fiindcă avem responsabilitatea vieților a sute de mii de oameni care se află sub o adevărată teroare a iernii.

   La acest moment, autoritățile locale și centrale sunt depășite din punct de vedere logistic, iar cadrul juridic necesar pentru a putea stabiliza și ulterior pentru a putea reveni la starea de normalitate stă la îndemâna acelorași autorități. Astfel, Comitetul Județean pentru Situații de Urgență poate declara stare de alertă la nivelul județului numai cu acordul prealabil al MAI. Or, la acest moment, ministerul mențio-nat refuză un asemenea acord, care ar permite autorităților din teritoriu, în frunte cu prefectul, să gestioneze situația de urgență așa cum prevede legea specială.
   Repet! Nu s-a solicitat declararea stării de urgență! Nu am solicitat evacuarea populației sau măsuri specifice stării de urgență, ci am solicitat crearea cadrului juridic care să ne permită să contractăm și să aducem în județul nostru utilajele necesare care să completeze ceea ce se lucrează deja și să desfacă în prima etapă într-un timp cât mai scurt toate drumurile, iar într-o a doua etapă să poată evacua zăpada în afara localităților pentru a putea reveni la starea de normalitate.
   Pe zi ce trece este evident că previziunile noastre, atât a autorităților locale cât și centrale, legate de iarna 2011-2012 au fost depășite din punct de vedere al intensității fenomenelor meteorologice. Utilajele contractate de autorități: CNADR, Consiliul Județean și restul unităților admi-nistrativ teritoriale din județul Vrancea sunt insuficiente pentru a reveni într-un timp cât mai scurt la situația de normalitate. Nu ne putem permite să pierdem ore, darămite zile întregi pentru a deszăpezi un drum național sau un drum județean, fiindcă cetățenii județului Vrancea stau deja izolați de cinci zile, iar previziunile meteo arată că va ninge din nou.
 
Domnule Președinte,

   Am făcut o paralelă cu inundațiile din 2005 în ceea ce privește dimensiunea dezastrului din județul Vrancea, dar vreau să vă spun că zăpada nu se retrage la fel ca apa. Dacă nu vom avea utilajele necesare, care pot fi aduse în județ în regim de urgență, doar prin declararea stării de alertă, dezastrul ar putea căpăta dimensiuni și mai mari care „prin amploare și intensitate, ar amenința viața și sănătatea populației (pe timp scurt n.n.), mediul înconjurător (pe timp mediu n.n.), valorile materiale și culturale importante (pe timp scurt, mediu și lung n.n.)”.

   Demersul meu către domnia voastră nu este întâmplător și nu are nimic de-a face cu niciun fel de speculație electorală sau politică.
Îmi doresc ca expunerea mea să aibă rolul de a vă furniza informațiile necesare și să vă determine să vă implicați activ, în virtutea rolului pe care îl aveți pe lângă Guvernul României, în avizarea singurei decizii care ar avea ca efect revenirea la starea de normalitate a vieții cetățenilor din județul Vrancea într-un timp cât mai scurt.
   Reiterez, că solicitarea mea se referă la declararea STÄ‚RII DE ALERTÄ‚ și NU LA declararea STÄ‚RII DE URGENŢĂ, așa cum a fost înțeleasă solicitarea mea de către Guvernul României și instituțiile cu atribuții în cadrul Comitetului Național pentru Situații de Urgență.
    Nu are sens să mai fac trimitere la autoritățile guvernamentale din state aflate în Sud-Estul Europei care au luat măsuri de genul prezentat mai sus sau chiar mai severe pentru ca situația să poată reveni la normal. În Italia, autoritățile locale au emis stare de urgență, la fel și cele din Bulgaria, Polonia și Ucraina. În Serbia a fost declarată stare de alertă, iar în Grecia este declarată stare de urgență, ca urmare a producerii de inundații.

Excelență,

   Vă rog să vă gândiți la Vrancea, unde oamenii sunt izolați de peste șase zile, unde zăpada are și patru metri înălțime și unde se anunță alte precipitații. Vă rog să vă gândiți omenește și nu din prisma „modelului comunist” pe care îl aplică unii guvernanți, potrivit căruia e mai bine să dăm impresia că lucrurile nu sunt atât de grave, doar pentru a nu comenta nu știu cine, nu știu ce. Această situație nu este generată de vreun om politic ci de natură, care ne arată, iată, cât de neînsemnați putem fi. Însă, oamenii politici sunt cei chemați să rezolve o asemenea situație fără de ieșire!
   Åži, dacă nu vom lua măsurile care se impun, cine se va face responsabil de posibile falimente în economie sau, Doamne Ferește, de pierderi de vieți omenești?

   În speranța că nu vom afla niciodată răspunsul la aceste întrebări și, totodată că ne veți ajuta pentru ca viața vrâncenilor să revină la normal cât mai urgent, primiți, vă rog, expresia înaltei mele considerații.

                                                     PREÅžEDINTELE
                                   CONSILIULUI JUDEÅ¢EAN VRANCEA,
                                                    MARIAN OPRIÅžAN   

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?