Luni 6 Mai 2024. Nr. 6617
Luni 6 Mai 2024. Nr. 6617

Indiferenţa guvernului trimite Valea Râmnicului în urmă cu 100 de ani


Starea dezastruoasă în care se află drumul național Mărtinești-Bogza-Dumbrăveni-Jitia-Vintileasca-Bahnele este o problemă care se perpetuează de peste 100 de ani. Scriitorul George A. Tătulescu vorbește în „O așezare de moșneni” despre frumusețea și trecutul locuitorilor de pe Valea Râmnicului, dar amintește cu amărăciune că „mult s-ar deschide această regiune dacă ar fi o șosea”. Problema accesului pe Valea Râmnicului nu s-a schimbat nici după o sută de ani, adică după un regim comunist și 20 de ani de capitalism. Drumul până la Vintileasca este plin de gropi iar șoferii care se încumetă la drum riscă să rămână fără roți. Marian Oprișan este politicianul vrâncean care s-a zbătut și a apelat la toate mijloacele pentru ca acest drum să fie reabilitat. În 2005, președintele Consiliului Județean Vrancea a dat în judecată CNADR și Ministerul Transporturilor, care refuzau să preia în administrare DN 2N Mărtinești- Bogza-Căiata-Dumbrăveni-Dumitrești-Jitia și DN 2R Jitia-Vintileasca-Bahnele. An de an, Marian Oprișan, a inițiat un amendament la Legea Bugetului de Stat care au fost depuse de parlamentarii social democrați, amendamente la care parlamentarii PDL au votat împotrivă.

Starea dezastruoasă în care se află drumul național Mărtinești-Bogza-Dumbrăveni-Jitia-Vintileasca-Bahnele pare a fi o problemă care se perpetuează de peste 100 de ani. Scriitorul George A. Tătulescu autorul lucrării  „O așezare de moșneni”, vorbește despre frumusețea și  trecutul locuitorilor de pe Valea Râmnicului, dar amintește cu amărăciune că ” mult s-ar deschide această regiune dacă ar fi o șosea”.  „Locurile sunt frumoase, bogății naturale sunt destule și mult s-ar deschide această regiune dacă ar fi o șosea. De aici și până la Jitia treci apa Râmnicului prin vad, poate de douăzeci de ori”, spunea George A. Tătulescu, la 1923. De asemenea nici la începutul anilor ’30 lucrurile nu stăteau mai bine. Ba, dimpotrivă! Cu toate acestea, nimic nu l-a împiedicat pe Octavian Moșescu să scrie „Călăuza Râmnicului la începutul anilor ’30”.  „Ne trebuie un drum în munți!” este laitmotivul din prefața ghidului de odinioară scris de Moșescu. Urmărit de pesimism, autorul de altădată recunoaște că „la noi, însă, nimic nu s-a făcut până azi și, ce-i mai trist, nimic nu se întrezărește în viitor”.

Problema drumului, semnalată și în urmă cu 100 de ani

Deși au trecut aproape o sută de ani, lucrurile nu s-au schimbat, ci mai degrabă par a fi o reeditare a situațiilor de atunci. Zona este considerată de specialiști drept una care ar putea face concurență turistică serioasă multor regiuni din România însă este ocolită datorită stării dezastruoase a drumului. „Valea Râmnicului a fost văduvită de infrastructură, cuvântul „modernizare” fiind străin acestor meleaguri. Oricine urcă spre satele cuibărite la obârșia Râmnicului sesizează dificultatea deplasării.
Proiectele de modernizare a infrastructurii ocolesc Valea Râmnicului, în general teritoriul fostului județ Râmnicu Sărat. Multe poduri de pe Râmnic arată jalnic, au cratere în carosabil și parapete lipsă, punând în pericol siguranța circulației auto și pietonale. Refacerea infrastructurii se impune cu atât mai mult cu cât bazinul Râmnicului este recunoscut pentru dinamica reliefului și mișcările neotectonice. De asemenea, să nu uităm că ne găsim în cea mai activă regiune seismică din România, unde mișcările de înălțare nu și-au spus încă ultimul cuvânt”, este de părere Răzvan Theo Chirac, profesor de geografie și un mare iubitor al Văii Râmnicului. 

Oprișan, singurul politician care vrea reabilitarea acestui drum

Marian Oprișan este singurul politician vrâncean care s-a zbătut și a încercat prin toate mijloacele ca acest drum să fie reabilitat. În perioada guvernului PSD din 2000-2004, președintele Consiliului Județean a obțint ca drumul dintre Dumbrăveni și Vintileasca să fie preluat în vederea reabilitării de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale. În acest sens a fost emisă și o hotărâre de guvern, care însă nu a fost respectată de CNADR și Ministerul Transporturilor condus de pedistul Gheorghe Dobre. Pentru asta, în 2005, președintele Consiliului Județean Vrancea a dat în judecată CNADR și Ministerul Transporturilor, care refuzau să preia în administrare DN 2N Mărtinești- Bogza-Căiata-Dumbrăveni-Dumitrești-Jitia și DN 2R Jitia-Vintileasca-Bahnele. În cererea de chemare în judecată se arată că CNADN refuză să pună în aplicare hotărârea Guvernului și să semneze protocoalele de predare-preluare a sectoarelor de drum Mărtinești-Bogza-Dumbrăveni-Jitia și Jitia -Vintileasca. Curtea de Apel Galați a admis acțiunea formulată de Consi-liul Județean și a obligat Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale să semneze protocolul de predare-preluare a acestor drumuri.
Mai mult, președintele Consiliului Județean Vrancea a fost obligat de mai multe ori să argumenteze și să prezinte documente care să ateste că cele două drumuri sunt în administrarea CNADNR. Stau mărturie hotărârile de guvern 787/2004, 1938/2004 și 2284/2004 prin care șase drumuri județene au fost transformate în drumuri naționale și date în administrarea Ministerului Transporturilor, prin intermediul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale. Printe aceste drumuri se află și DN 2N Mărtinești- Bogza-Căiata-Dumbrăveni-Dumitrești-Jitia și DN 2R Jitia-Vintileasca-Bahnele.

Parlamentarii PDL au votat împotriva proiectului de reabilitare a drumului

An de an, Marian Oprișan, a ini-țiat un amendament la Legea Bugetului de Stat care au fost depuse de parlamentarii social democrați, amendamente la care parlamentarii PDL au votat împotrivă. Åži în 2011 Marian Oprișan a inițiat un amendament la Legea Bugetului de Stat pe 2011, care a fost depus la Parlament de parlamentarii social democrați vrânceni prin care a solicitat cinci milioane de lei pentru realizarea documentației tehnice și începerea lucrărilor la DN 2R Mărtinești-Bogza-Dumbrăveni-Dumitrești-Jitia și DN 2N Jitia-Vintileasca-Bahnele. Dar acest amendament a picat, cei mai înverșunați adversari ai proiectului fiind chiar parlamentarii PDL de Vrancea, Alin Trășculescu, Răzvan Mustea și So-rina Plăcintă, care au votat împotriva lui. Referitor la acest drum, șeful administrației județene a declarat că premierul Emil Boc nu și-a respectat nici măcar promisiunile făcute autorităților locale din Vrancea la întâlnirea avută în primăvara anului trecut. „Emil Boc a promis solemn că va rezolva două probleme de investiții. DN 22 Soveja-Lepșa și DN 2R Mărtinești-Dumbrăveni-Jitia-Vintilească. Cei care sunteți primari ai acestor localități știți foarte bine că nu s-a realizat nimic. Nu au fost începute nici un fel de demersuri pentru a rezolva aceste probleme. Partidul stat, PDL, nu dorește sub nici o formă dezvoltarea localităților care nu sunt conduse de oamenii lor”, a afirmat Marian Oprișan.

E 85, blocat de protestatari

Vă reamintim că, din cauza stării deplorabile a drumului Mărtinești – Vintileasca – Bahnele, de mai multe ori, oamenii au apelat la diverse forme de protest. Exasperați de absența vreunui răspuns, în luna mai 2010, aproximativ 300 de oameni au blocat drumul național DN 2 E 85, în zona localității Dumbrăveni. Oamenii au ales acest mod de a protesta pentru a atrage atenția asupra stării dezastruoase în care se regăsesc drumurile naționale DN 2N Mărtinești- Bogza-Căiata-Dumbrăveni-Dumitrești-Jitia și DN 2R Jitia-Vintileasca-Bahnele. Protestatarii au declarat că vinovați de si-tuația în care se găsesc drumurile naționale din România sunt președintele Traian Băsescu și primul mi-nistru Emil Boc. Timp de o oră, oamenii au scandat lozinci antiguvernamentale, cele mai uzitate fiind „Jos Guvernul Boc!”, „Jos Boc!”, „Jos Băsescu!”,  „Jos cu hoții care în campanie ne-au promis că dacă îi votăm ne fac drumurile!”.
Niciuna din aceste forme de protest nu a fost luată în seamă de guvernanții portocalii care au continuat să privească cu nepăsare problemele oamenilor din aceste zone. La începutul lunii aprilie 2010, în toate localitățile traversate de cele două drumuri au apărut fluturașe cu pozele parlamentarilor din zonă, iar în dreptul fiecărei poze era trecută funcția fiecăruia și numărul de telefon. În partea superioară a fluturașului se afla sloganul „Noi trebuie să facem Drumul”, iar în partea inferioară se afla scris „Nu ezitați/Sunati-ne!”, îndemnul către șoferii sau oamenii nemulțumiți de starea deplorabilă a acestui drum. Un fluturaș asemănător a apărut pe acest drum la începutul acestui an. Pe fluturași se afla poza senatoarei second-hand Sorina Plăcintă cu textul „am promis că vom face drumul Dumbrăveni-Vintileasca, dar v-am dat țeapă”.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?