Ediția: Marți 14 Mai 2024. Nr. 6623
Ediția: Marți 14 Mai 2024. Nr. 6623

Pensii româneşti pentru vîrstnici cu domiciliul în străinătate


Casa Județeană de Pensii Vrancea are în evidențe peste 40 de pensionari români cu domiciliul în străinătate. Aceștia locuiesc în țări precum Canada, Israel, Austria, Germania, Statele Unite, Franța, Danemarca sau Grecia și își primesc pensiile de care beneficiază din partea statului român fie în mod direct, fie prin intermediul unui mandatar. Cetățenii români cu domiciliul în străinătate trebuie să îndeplinească, potrivit legislației în vigoare, o serie de formalități în vederea stabilirii drepturilor de pensie din România. În cazul cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, operațiunile legate de stabilirea și încasarea drepturilor de pensie pot fi îndeplinite fie în mod direct de către titularul drepturilor de pensie, prin depunerea dosarului de pensio-nare și deschiderea unui cont curent personal, fie prin intermediul unui mandatar cu domiciliul în România, desemnat prin procură specială, care să îndeplinească operațiunile menționate. „În cazul în care se optează pentru varianta încasării drepturilor de pensie prin intermediul unui mandatar, cetățenii români, precum și persoanele de origine română care au cetățenie străină sau statutul de apatrid pot solicita emiterea procurii speciale în condiții speciale. Astfel, procura specială poate fi eliberată pe teritoriul sta-tului de domiciliu, după cum urmează: în cazul statelor semnatare ale Convenției de la Haga, procura este valabilă numai dacă este însoțită de apostila eliberată de către autoritatea competentă potrivit legislației naționale a sta-tului de la care emană documentul; în cazul statelor cu care România are încheiate tratate sau convenții de asistență juridică bilaterală în acest domeniu, procura este valabilă fără nici o altă formalitate”, se precizează în comunicatul de presă trimis redacției noastre. De menționat că procura specială poate fi eliberată pe teritoriul statului de domiciliu și de către misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, în acest caz emiterea procurii fiind scutită de taxa consulară. Procura specială poate fi emisă și de către notarii publici de pe te-ritoriul României. Ce trebuie să conțină dosarul Titularul dreptului de pensie sau mandatarul desemnat depune la casa teritorială de pensii (de la ultimul domici-liu al titularului sau de la domiciliul mandatarului), o cerere însoțită de documentele necesare stabilirii pensiei. Dosarul de pensionare trebuie să conțină următoarele documente: cerere pentru înscriere la pensie; carnetul de muncă (original și copie); alte acte prevăzute de lege pentru vechimea în muncă; livret militar (original și copie); diplomă de studii superioare (original și copie) sau adeverință din care să rezulte durata normală și perioada studiilor, precum și certificarea absolvirii acestora; adeverință privind sporurile și adaosurile reglementate prin lege sau contractul de muncă; adeverință privind condițiile de muncă speciale și/sau deosebite; adeverință din care să rezulte data încetării calității de asigurat; procură specială pentru mandatar. „Facem precizarea că dintre documentele menționate sînt obligatorii doar cele care fac dovada vechimii în muncă (carnet de muncă și adeverințe privind vechimea în muncă), precum și procura specială în cazul în care drepturile de pensie sînt încasate prin mandatar. În cazul în care titularul domiciliat în străinătate și-a stabilit o reședință în România, casa teritorială de pensii competentă este cea din raza sa de reședință. Această soluție este valabilă numai în cazul în care titularul nu și-a desemnat un mandatar pentru stabilirea și încasarea drepturilor de pensie. În condițiile în care titularul dreptului de pensie domiciliat în străinătate și-a desemnat un mandatar, casa teritorială de pensii competentă este cea din raza de domiciliu a mandatarului”, se subliniază în comunicatul trimis redacției noastre. În situația în care drepturile au fost stabilite sau suspendate de către o altă casă teritorială de pensii, dosarul urmează să fie preluat prin transfer, la cererea casei de pensii din raza de domiciliu a mandatarului. Procedura menționată se aplică și în cazul reluării în plată a drepturilor de pensie, anterior stabilite și suspendate de la plată. Pensia, stabilită prin decizia emisă de Casa teritoria-lă de pensii, urmează să fie virată în contul curent perso-nal și poate fi ridicată pe baza actului de identitate de către titular sau pe baza procurii speciale de către mandatar.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?