Mai sunt câteva zile și experimentul „clasa pregătitoare” va fi pus în practică. Unii părinți se tem de această noutate, motiv pentru care ar dori să-și retragă copiii de la școală. Chiar și unele cadre didactice sunt nedumirite de felul cum vor funcționa aceste clase, în special în mediul rural, în unitățile de învățământ cu clase simultane. La nivelul județului Vrancea, în anul școlar 2012 – 2013, vor funcționa 123 de clase pregătitoare, 46 dintre acestea nefiind complete încă.
Experimentul „clasa pregătitoare” va debuta peste numai câteva zile. Deși noul an școlar începe pe 10 septembrie, pentru cei mai mulți dintre părinți, dar chiar și pentru cadrele didactice, această formă de învățământ continuă să stârnească controverse, incertitudini, în unele cazuri chiar teamă. Unii dintre co-piii înscriși în clasele pregătitoare vor învăța în spații din grădinițe, iar alții în clase din școli, unde condițiile nu sunt adecvate vârstei lor.
Chiar dacă a știut încă de la început că vor fi lipsuri, iar unitățile de învățământ nu sunt pregătite pentru înființarea claselor pregătitoare, fostul ministru pedelist al Educației a impus înființarea clasei 0 încă din acest an. Este obligatorie pentru copiii care au împlinit 6 ani, care obligatoriu trebuie evaluați de un psiholog.
Vestea bună, în special pentru copii, este că orele se desfășoară după un alt registru, mult mai lejer, ei fiind ajutați să învețe prin intermediul jocului. Copiii vor putea desena, vor colora și vor modela. Prichindeii care provin din familii cu posibilități materiale modeste vor beneficia de rechizite gratuite, potrivit ultimelor norme în vigoare în acest sens. „Părinții trebuie să înțeleagă foarte bine că la clasa pregătitoare nu avem manuale, nu avem niște caiete pe care neapărat trebuie să scriem. Nu se pun note sau calificative, dar avem catalog de prezență. Fiind clasă obligatorie, catalogul este un document oficial, care va fi predat la arhivă”, a declarat Lina Vlăsceanu, inspector pentru învățământ primar în cadrul Inspectoratului Åžcolar Județean (ISJ).
Fără uniforme, dar cu ținute decente și lejere
În afară de faptul că nu vor fi obligați să învețe pe brânci pentru a obține note, elevii din clasele pregătitoare nu vor veni la cursuri îmbrăcați în uniforme. Asta pentru că micuții vor participa la multe activități distractive, se vor juca, iar o ținută riguroasă le-ar îngreuna activitatea. Îmbrăcămintea pe care o vor purta trebuie să fie lejeră și practică. „Nici uniforma școlară nu este obligatorie, nu știu de unde se vehiculează ideea aceasta. Eu nu pot să aduc copilul acela de 6 ani, cu care mă joc pe jos, pe covor, fac tot felul de exerciții, lucrări cu plastilină, cu lut, cu aluat, cu tot felul de materiale, cu pantaloni la dungă, eventual și cravată la gât. Copilul trebuie să aibă o îmbrăcăminte adecvată, cât mai apropiată de cea școlară: un pantalon închis, un tricou alb, dar lejer. Să nu îl strângă din multe puncte de vedere, să stea încorsetat în acel costum de la 6 ani. Trebuie să fie cât mai degajate activitățile copiilor”, a adăugat inspectorul Vlăsceanu.
Copii retrași de la clasa pregătitoare
Clasa pregătitoare este fără îndoială o noutate nu doar pentru părinți, ci și pentru cei din sistemul educațional. Unor părinți le este teamă, fapt ce i-a determinat să-și retragă copiii din clasa pregătitoare. „Părinții sunt speriați de această clasă pregătitoare, sunt speriați de orice lucru nou. Am auzit și eu de această practică a părinților, care vor să își retragă copiii de la clasă. Cred că părinții au discutat cu tot felul de persoane și au acum tot felul de idei ale unora și altora. Părerea mea este că învățământul obligatoriu nu este doar acum de la 6 ani, eu am mai prins pe vremea mea învățământ obligatoriu de la 6 ani și mergeam la 6 ani la clasa I. Acum, această clasă pregătitoare este o punte între grădiniță și clasa I”, a adăugat inspectorul.
Dar, un părinte nu își poate retrage copilul din clasa pregătitoare fără un motiv bine întemeiat. Asta deoarece copiii au fost împărțiți în clase, profesorii au fost arondați, iar retragerea copiilor ar însemna că acel cadru didactic ar rămâne fără obiectul muncii.
Clase simultane în școlile de la țară
Mai dificil va fi în mediul rural, unde vor funcționa clase simultane. În școlile din Chiricari sau Brădet din comuna Nistorești, de exemplu, în afară de copiii din clasa 0, în aceeași încăpere vor mai învăța și unul sau doi elevi de clasele primare. Acestea sunt zone izolate, unde microbuzul școlar nu poate ajunge, pentru a-i duce pe copii la școala de centru. „Va fi dificil pentru mine, pentru că nu am lucrat până acum în regim de simultan și este o activitate nouă să lucrez cu elevi de vârstă mică, practic de grădiniță. Copilul se va acomoda după cum mă voi acomoda eu. Greutatea va fi în spatele meu, nu a copilului. Eu nu cred că este benefică această clasă pregătitoare. Trebuia să rămână la grădiniță, era pe mâini de om specializat, de cele mai multe ori cu experiență, pregătit ani îndelungați și teoretic și practic. Eu trebuie să o iau de la zero. Eu voi avea 7 copii la pregătitoare și 13 la clasa a II-a, nu știu cum va fi. La clasa a II-a va trebui să consolidez, să fac lecție și la pregătitoare va trebui să îl las să se bucure de libertate. Îmi este teamă. Plus că părinții sunt speriați de simultan, până acum nu am avut așa ceva în localitate”, a spus Antonia Lechea, profesor pentru învățământ primar la Åžcoala din Negrilești.
Datorită acestor lipsuri, cadrele didactice au avut o anumită reticență inițial, apoi și-au dat seama că nu este chiar foarte greu. Åži-au făcut lecțiile, iar la toamnă sunt optimiști că se vor descurca atât cu elevii cât și cu noile cerințe. „La început am avut o reticență, era ca un fior rece pe spate, dar acum mi-am schimbat părerea. De când am început cursurile îmi place, este frumos și am avut noroc de un formator extraordinar. Ne explică și vine cu exemple, nici pauze nu mai vreau. Cred că se vor descurca copiii la această clasă pregătitoare, pentru că se va pune accent pe acti-vitățile integrate. Sunt și părinți care nu văd cu ochi buni această clasă pregătitoare, dar este mare diferență să ții copilul la grupă pregătitoare față de clasă pregătitoare”, a spus Ionica Åžerban, cadru didactic la Grădinița nr.4 din Focșani.
Ora de 35 de minute și cursuri integrate
Pe copiii care de la toamnă vor învăța în clasele pregătitoare îi așteaptă un program lejer și materii care le vor face mai ușoară trecerea în clasa I. O oră va avea doar 35 de minute, iar ca discipline, vor învăța Limba română, Matematică și Explorarea mediului, dar și Dezvoltare personală, Educație pentru societate, Arte vizuale și Lucru manual.
De asemenea, vor mai fi făcute cu cei mici ore de muzică și mișcare, dar se vor mai studia și o limbă străină, Religie, unele materii fiind opționale. „Vor fi 4 ore pe zi pentru elevi. Părinții vor alege opționalele între informatică și limbă străină, dar nu se vor plăti, ele sunt pentru a-și completa norma profesorul de specialitate, dar le poate face și învățătorul”, a adăugat Lina Vlăsceanu.
Inițial s-a sperat ca la aceste clase să predea cadre didactice titulare și cu experiență, însă alta a fost dorința cadrelor didactice. Mișcarea personalului didactic a dat peste cap oarecum planurile șefilor din învățământul vrâncean, astfel că la toamnă se așteaptă ca la unele clase să predea profesori începători, fără prea multă experiență la catedră. „S-a pus accent pe cadrele didactice care sunt din școală, titulare. Dar mișcarea personalului didactic nu ne permite să ne ținem chiar de lege. Nu se poate în totalitate. Pe 16, când au fost ocupate posturile, unele din ele au fost luate de debutanți. Sigur că acel cadru didactic va lua clasa pregătitoare, dacă nu are altcineva cine să o ia. Dar venind la cursuri acum, eu spun că se vor descurca foarte bine”, este de părere inspectorul.
Câștig pentru educație
Chiar dacă această clasă pregătitoare a iscat multe controverse, reprezentanții învățământului vrâncean spun că, în timp, se vor vedea și efectele pozitive.
Practic, copiii vor fi ajutați să socializeze, să se integreze în mijlocul altor copii, iar în final vor putea să se acomodeze mai ușor în clasa I, unde procesul educațional este total diferit de cel cu care s-au obișnuit la grădiniță. „Această clasă pregătitoare o văd ca pe un câștig spre învățământul occidental, pentru că învățăm copiii să comunice și să facă lucruri practice. Åži mie mi se pare un lucru extraordinar că se va merge pe practică și asta trebuie să înțeleagă părinții. Noi îi pregătim pentru viață, nu numai pentru stat la birou. Copilul trebuie să știe mai târziu să lucreze și într-un atelier, să știe să facă și o prelegere. Activitățile acestea practice la noi au cam dispărut. Vedem școlile profesionale, elevii nu mai vor să lucreze la strung. La început am privit și eu sceptic această clasă pregătitoare, dar acum văd beneficiile”, susține Lina Vlăsceanu.