Ediția: Marți 6 mai 2025 Nr. 6871

Comisia Europeană a amendat Apple și Meta pentru încălcarea Actului legislativ privind piețele digitale

            Comisia Europeană (CE) a anunțat miercuri că a amendat Apple și Meta cu 500 de milioane de euro și, respectiv, 200 de milioane de euro, după ce a constatat că Apple și-a încălcat obligația antidirecție în temeiul Actului legislativ privind piețele digitale (DMA) și că Meta a încălcat obligația DMA de a oferi consumatorilor posibilitatea de a alege un serviciu care utilizează mai puține date cu caracter personal, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar. Cele două decizii vin în urma unui dialog amplu cu companiile în cauză, care le permite să își prezinte în detaliu punctele de vedere și argumentele. ‘În temeiul Regulamentului privind piețele digitale, dezvoltatorii de aplicații care își distribuie aplicațiile prin intermediul App Store de la Apple ar trebui să fie în măsură să informeze clienții, în mod gratuit, cu privire la ofertele alternative din afara App Store, să îi orienteze către aceste oferte și să le permită să facă achiziții’, a precizat Executivul comunitar.

            Comisia a constatat că Apple nu respectă această obligație. Din cauza unei serii de restricții impuse de Apple, dezvoltatorii de aplicații nu pot beneficia pe deplin de avantajele canalelor alternative de distribuție în afara App Store. În mod similar, consumatorii nu pot beneficia pe deplin de oferte alternative și mai ieftine, deoarece Apple împiedică dezvoltatorii de aplicații să informeze direct consumatorii cu privire la astfel de oferte. Societatea nu a reușit să demonstreze că aceste restricții sunt necesare în mod obiectiv și proporționale. Ca parte a deciziei de miercuri, Comisia a ordonat Apple să elimine restricțiile tehnice și comerciale privind conducerea și să se abțină de la perpetuarea comportamentului neconform în viitor. De asemenea, CE a închis ancheta privind obligațiile Apple în materie de alegere a utilizatorilor, datorită implicării timpurii și proactive a Apple cu privire la o soluție de conformitate.

            În temeiul Regulamentului privind piețele digitale, gatekeeperii trebuie să solicite consimțământul utilizatorilor pentru combinarea datelor lor cu caracter personal între servicii. Utilizatorii care nu își dau consimțământul trebuie să aibă acces la o alternativă mai puțin personalizată, dar echivalentă. Comunicatul mai semnalează că, în noiembrie 2023, Meta a introdus un model binar de publicitate ‘Consimțământ sau plată’. În cadrul acestui model, utilizatorii de Facebook și Instagram din UE au avut posibilitatea de a alege între a-și da consimțământul pentru combinarea datelor cu caracter personal pentru publicitatea personalizată sau a plăti un abonament lunar pentru un serviciu fără anunțuri publicitare.

            Comisia a constatat că acest model nu este conform cu Regulamentul privind piețele digitale, deoarece nu le-a oferit utilizatorilor opțiunea specifică necesară de a opta pentru un serviciu care utilizează mai puține date cu caracter personal, dar care este echivalent în alt mod cu serviciul ‘anunțuri personalizate’. De asemenea, modelul Meta nu a permis utilizatorilor să își exercite dreptul de a consimți în mod liber la combinarea datelor lor cu caracter personal, susține Executivul comunitar.

            În noiembrie 2024, după numeroase schimburi cu CE, Meta a introdus o altă versiune a modelului de anunțuri personalizate gratuite, oferind o nouă opțiune care se presupune că utilizează mai puține date cu caracter personal pentru a afișa anunțuri publicitare. În prezent, Comisia evaluează această nouă opțiune și își continuă dialogul cu Meta, solicitând societății să furnizeze dovezi ale impactului pe care acest nou model de anunțuri îl are în practică.

            Fără a aduce atingere acestei evaluări în curs, decizia de miercuri de constatare a neconformității se referă la perioada de timp în care utilizatorilor finali din UE li s-a oferit opțiunea binară ‘Consimțământ sau plată’ numai între martie 2024, când obligațiile prevăzute de Actul legislativ privind piețele digitale au devenit obligatorii din punct de vedere juridic, și noiembrie 2024, când a fost introdus noul model de anunțuri al Meta. Amenda aplicată Meta ia în considerare, de asemenea, gravitatea și durata neconformității, remarcând în același timp că deciziile de miercuri luate împotriva Apple și Meta sunt primele decizii de neconformitate adoptate în temeiul Regulamentului privind piețele digitale.

            Comisia a constatat, de asemenea, că serviciul de intermediere online Facebook Marketplace al Meta nu ar mai trebui desemnat în temeiul Regulamentului privind piețele digitale. Decizia survine în urma unei cereri depuse de Meta la 5 martie 2024 de reexaminare a desemnării Marketplace. În urma unei evaluări atente a argumentelor Meta și ca urmare a măsurilor suplimentare ale Meta de asigurare a respectării legislației și de monitorizare continuă pentru a contracara utilizarea Marketplace de către întreprinderi către consumatori, Comisia a constatat că Marketplace avea mai puțin de 10.000 de utilizatori comerciali în 2024. Prin urmare, Meta nu mai îndeplinește pragul relevant care dă naștere unei prezumții potrivit căreia Marketplace este un punct de acces important prin care utilizatorii comerciali ajung la utilizatorii finali.

            Apple și Meta trebuie să se conformeze deciziilor Comisiei în termen de 60 de zile, în caz contrar riscând penalități cu titlu cominatoriu. Comisia își continuă colaborarea cu Apple și Meta pentru a asigura conformitatea cu deciziile Comisiei și cu Regulamentul privind piețele digitale în general, a precizat Executivul comunitar.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?