Ediția: Joi 9 Mai 2024. Nr. 6619
Ediția: Joi 9 Mai 2024. Nr. 6619

UNCJR solicită premierului Orban măsuri de deblocare a transportului județean de persoane prin curse regulate

Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România (UNCJR) solicită prim-ministrului Ludovic Orban o serie de măsuri menite a debloca situația transportului județean de persoane prin curse regulate, ca urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 34/2020. Astfel, într-un memoriu transmis Guvernului României, UNCJR a solicitat completarea Ordinului nr. 131/2019, astfel încât să se aibă în vedere și situația în care entitățile contractante iau decizia să nu acorde compensații de serviciu public.

,,În decursul anului 2019 au fost adoptate o serie de acte normative care au schimbat modul de efectuare a transportului județean de persoane prin servicii regulate, atât prin prelungirea perioadei de valabilitate a programelor județene de transport, cât și prin trecerea acestei activități din sfera serviciilor de utilitate publică în cea comercială. Prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 51/2019, transportul județean de persoane a fost eliminat din sfera de reglementare a Legii nr. 92/2007 și inclus în cea a Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere. Altfel spus, transportul județean de persoane prin curse regulate a fost eliminat din categoria serviciilor de utilitate publică și introdus în cea comercială. Mai mult, conform art. X alin. (1) din același act normativ, valabilitatea programelor de transport județean și, pe cale de consecință, a licențelor de traseu a fost prelungită până la data de 30 iunie 2023. De asemenea, tot în anul 2019 a fost emis și Ordinul nr. 1158/2019, care reglementa modalitatea de atribuire a traseelor județene. La nivelul acestui act normativ nu a mai fost inclusă și obligativitatea publicării unui anunț de intenție în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cu cel puțin 1 an înainte de data stabilită pentru derularea procedurilor. Mai mult, prin Ordinul nr. 1158/2019 nu se mai impunea nici respectarea prevederilor legale din domeniul achizițiilor publice, fiind stabilită o procedură de atribuire mult simplificată, ce permitea finalizarea sa într-un termen de 60 de zile. Ținând cont de aspectele menționate mai sus (respectiv prelungirea programelor de transport județene până la 30 iunie 2023, precum și stabilirea unei proceduri de atribuire mult simplificată), consiliile județene nu au inițiat până la momentul de față demersurile pentru aprobarea noilor programe de transport și pentru atribuirea traseelor cuprinse la nivelul acestora.

Doar că, în momentul publicării Legii nr. 34/2020 în Monitorul Oficial al României nr. 271/01.04.2020 și intrarea sa în vigoare, și-a încetat aplicabilitatea Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 51/2019 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul transportului de persoane. Prin urmare, au fost abrogate și prevederile art. X, alin. (1) din acest act normativ referitoare la prelungirea valabilității programelor de transport județean și a licențelor de traseu până la data de 30 iunie 2023. De asemenea, deși la nivelul Legii nr. 34/2020 nu se face referire și la Ordinul nr. 1158/2019, în cazul acestuia a intervenit abrogarea tacită, deoarece prevederile sale sunt incompatibile cu cele ale Legii nr. 92/2007 care reglementează transportul județean de persoane la momentul actual. De altfel, conform dispozițiilor art. 1 din Anexa la Ordinul nr. 1158/2019, acest act normativ a fost adoptat pentru a reglementa cadrul de aplicare a dispozițiilor art. V din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 51/2019.

Din cele menționate mai sus, rezultă că la momentul de față, în domeniul transportului județean de persoane prin curse regulate, sunt aplicabile, în principal, următoarele acte normative:

Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 și nr. 1107/70 ale Consiliului;

Legea nr. 92/2007 privind serviciile publice de transport persoane în unitățile administrativ – teritoriale, în forma rezultată după intrarea în vigoare a Legii nr. 34/2020 (altfel spus, fără modificările introduse de prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 51/2019);

Ordinul nr. 131/2019 privind documentele standard și contractul-cadru care vor fi utilizate în cadrul procedurilor de delegare a gestiunii serviciului public de transport de persoane în unitățile administrativ-teritoriale, realizat cu autobuze, troleibuze și/sau tramvaie, precum și celelalte acte normative care reglementează atribuirea contractelor de achiziție publică/sectorială.

Așa cum am precizat și anterior, prin Legea nr. 34/2020 a fost abrogată, în totalitate, Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 51/2019 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul transportului de persoane. Această modificare legislativă a generat următoarele consecințe:

și-au încetat aplicabilitatea prevederile referitoare la prelungirea programelor județene de transport până la data de 30 iunie 2023. Altfel spus, la data intrării în vigoare a Legii nr. 34/2020 a expirat și perioada de valabilitate a programelor județene de transport;

atribuirea traseelor județene nu se va mai realiza prin utilizarea procedurii simplificată stabilită la nivelul Ordinului nr. 1158/2019, ci în conformitate cu prevederile legale din domeniul achizițiilor publice/sectoriale, care au un grad sporit de complexitate, presupunând totodată termene mai numeroase și îndelungate;

autoritățile sau, după caz, entitățile contractate vor trebui să publice, în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1370/2007, un anunț de intenție în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cu cel puțin un an înainte de lansarea invitațiilor de participare la procedurile competitive organizate pentru atribuirea traseelor județene.

În vederea atribuirii contractelor de delegare a gestiunii, conform dispozițiilor legale aplicabile în urma intrării în vigoare a Legii nr. 34/2020, unitățile administrativ teritoriale trebuie să parcurgă următoarele etape:

întocmirea studiilor de specialitate pentru determinarea necesarului de mobilitate al locuitorilor din fiecare județ;

întocmirea și aprobarea de către autoritățile deliberative a programelor de transport privind serviciile publice de transport de persoane prin curse regulate;

întocmirea și aprobarea de către autoritățile deliberative a documentațiilor de atribuire și modelelor de contracte pentru delegarea gestiunii;

publicarea anunțurilor de intenție în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cu respectarea termenelor prevăzute la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1370/2007;

derularea și finalizarea procedurilor de atribuire.

Întrucât la nivelul Legii nr. 34/2020 nu au fost incluse și clauze tranzitorii referitoare la prorogarea intrării sale în vigoare, conform prevederilor art. 12 alin. (1) din Legea nr. 24/2000, aceasta a început să producă efecte la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. Or, este evident faptul că unitățile administrativ teritoriale care trebuiau să parcurgă etapele menționate, nu aveau cum să respecte termenul de 3 zile precizat mai sus.

În absența unor măsuri de remediere, această situație este de natură să ducă la blocarea transportului județean de persoane prin curse regulate între data intrării în vigoare a Legii nr. 34/2020 și cea la care autoritățile administrației publice locale vor reuși să aprobe noile programe județene de transport și să atribuie contractele de delegare a gestiunii aferente traseelor cuprinse la nivelul acestora.

În aceste condiţii, pentru eliminarea blocajelor apărute ca urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 34/2020 şi pentru o reglementare unitară a modului de efectuare a transportului public județean de persoane prin curse regulate, este necesară emiterea unei Ordonanțe de Urgență a Guvernului, în condițiile art. 115 din Constituție, prin care să se reglementeze, ca măsuri tranzitorii, cel puțin următoarele aspecte:

dreptul autorităților administrației publice locale de a adopta noi programe județene de transport public de persoane prin curse regulate, până la finalizarea unor proceduri de atribuire competitive dar nu mai mult de 2 ani, fără efectuarea unor studii de mobilitate (de exemplu, prin utilizarea datelor referitoare la trasee, număr de curse, capacități de transport etc. cuprinse în programele județene, a căror valabilitate a expirat odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 34/2020);

dreptul de a încheia direct contracte de delegare a gestiunii cu agenții economici care operează deja pe traseele respective, până la finalizarea unor proceduri de atribuire competitive, dar nu mai mult de 2 ani;

menținerea valabilității licențelor de traseu pentru operatorii de transport care au încheiat contracte de delegare a gestiunii în condițiile menționate mai sus.

De asemenea, se impune completarea Ordinului nr. 131/2019 prin care sunt aprobate documentele standard și modelul de contract ce urmează a fi utilizate în cadrul procedurilor de delegare a gestiunii serviciului public de transport de persoane în unitățile administrativ-teritoriale, realizat cu autobuze, troleibuze și/sau tramvaie.

Conform prevederilor art. 3 alin. (2), entitățile contractante trebuie să utilizeze contractul-cadru de delegare a gestiunii, prevăzut în anexa nr. 2 din actul normativ anterior menționat. La întocmirea acestuia, legiuitorul a luat în calcul doar situația în care autoritățile administrației publice locale acordă compensații pentru obligațiile de serviciu public stabilite în sarcina operatorilor de transport.

Or, conform prevederilor art. 1 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 și nr. 1107/70 ale Consiliului, autoritățile competente atunci când impun sau contactează obligații de serviciu public, compensează operatorii de servicii publice pentru costurile suportate/ şi/sau acordă drepturi exclusive în schimbul îndeplinirii obligaţiilor de serviciu public. Prin urmare, din acest act normativ rezultă faptul că, entitățile contractante nu au obligația de a acorda compensaţii operatorilor, fiind suficientă acordarea de exclusivitate pe traseele atribuite.

Având în vedere aspectele menționate mai sus, se impune completarea Ordinului nr. 131/2019, astfel încât să se aibă în vedere și situația în care entitățile contractante iau decizia să nu acorde compensații de serviciu public (de exemplu, trebuie corelate secțiunile din contract referitoare la diferențele de tarife, la compensații etc).

De asemenea, contractul este întocmit plecându-se de la premisa că entitățile contractante vor pune la dispoziția operatorilor selectați autobuzele și celelalte mijloace tehnice necesare prestării serviciului de transport public județean de persoane prin curse regulate. Or, în majoritatea cazurilor, unitățile administrativ teritoriale nu dețin astfel de bunuri și nu le pot achiziționa până la aprobarea noilor programe de transport și finalizarea procedurilor organizate pentru atribuirea traseelor cuprinse la nivelul acestora.

Prin urmare, Ordinul nr. 131/2019 trebuie completat astfel încât să se țină cont de aspectele menționate mai sus (de exemplu, trebuie corelate secțiunile din contract referitoare la bunurile de retur, la programele de investiții și/sau de întreținere, la redevențe, etc)”, se arată într-un comunicat de presă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?