Terapia 3C (concentrare, coordonare şi conştientizare), destinată recuperării copiilor cu tulburări din spectrul autist, funcţionează cu succes şi în Focşani. În această perioadă se formează noi grupe, iar înscrierile se fac fie la telefon 0744.954.453, fie prin mesaj pe pagina de Facebook Terapia 3C Focsani, fie prin email: terapia3cfocsani@yahoo.com. Şedinţele se desfăşoară în sala de sport a Şcolii Gimnaziale nr. 7 Focşani, sub coordonarea kinetoterapeutului drd. Bogdan Breană, terapeut 3C format de iniţiatorul acestei terapii inovative, Paul Constantin Cojocaru. Programul a început, în Focşani, în septembrie 2018, iar rezultatele n-au întârziat să apară, primii copii finalizând cu succes programul. Dacă, până acum, au existat părinţi cu copii din Vrancea, care făceau naveta la Bucureşti sau în alte oraşe, ba chiar s-au mutat acolo pentru ca cei mici să beneficieze de această Terapie inovativă, acum acest lucru nu mai este necesar. Citiţi, în continuare, despre ce înseamnă Terapia 3C şi despre rezultatele acesteia, într-un interviu realizat cu terapeutul 3C Bogdan Breană.
Reporter:Ce înseamnă Terapia 3C? În ce constă aceasta?
Bogdan Breană: Terapia 3C este un program practic ce se realizează prin exerciţii fizice specifice, iar aspectul esenţial este că aceasta funcţionează, iar rezultatele nu întârzie să apară. Programul de optimizare neuro-psihomotorie 3C pleacă de la ideea că în fiecare copil autist există, în stare latentă, potenţialul unui copil normal. T3C urmăreşte să aducă copilul în punctul în care adoptă un comportament motor funcţional/adaptativ şi să devină conştient de sine, de potenţialul său psihomotor şi de mediul în care acesta se află la un moment dat. Este un program 100% românesc conceput şi dezvoltat de antrenorul de arte marţiale Paul Constantin Cojocaru. Terapia 3C este o terapie de grup, care necesită obligatoriu participarea şi implicarea directă a părinţilor sau însoţitorilor la şedinţele de recuperare a persoanelor aflate în terapie. Cei 3C reprezintă obiectivele acestei terapii, şi anume: Conştientizare – conştientizarea propriei scheme corporale şi a mediului în care se află la un moment dat subiectul; Coordonare – optimizarea capacităţilor coordonative generale; Concentrare – captarea şi menţinerea atenţiei.
Rep.: Cui se adresează Terapia 3C?
B.B.: Terapia 3C se adresează persoanelor cu tulburări din spectrul autist (TSA) dar şi cu sindroame genetice sau deficienţe psihomotorii. Este destinată atât copiilor cât şi adolescenţilor şi tinerilor. Prin Terapia 3C se realizează recuperarea psihomotrică a acestor persoane, cu ajutorul exerciţiilor fizice adaptate. Este vorba despre un complex de exerciţii fizice menite să aducă persoana cu TSA în punctul în care apare dorinţa şi capacitatea de a iniţia acţiuni şi activităţi motrice independente.Aceste lucru este extrem de important, ţinând cont că deficitul psihomotor, în autism, poate fi definit ca fiind incapacitatea unei persoane de a dispune în mod conştient şi voluntar de propriul corp şi de potenţialul psiho-fizic al acestuia. Particularitatea Terapiei 3C constă în faptul că aceasta a fost creată special pe nevoile persoanelor cu autism, şi că exerciţiile folosite în procesul terapeutic au un „cod” cu ajutorul căruia se construieşte gândirea motrică şi cea raţională a peroanelor cu autism.
Rep.: Cum se desfăşoară, practic, şedinţele de Terapie 3C?
B.B.: Terapia 3C funcţionează în Focşani din septembrie 2018, în sala de sport a Şcolii Gimnaziale nr. 7. Şedinţele durează 50 de minute şi se desfăşoară în grupe de câte 8 copii, două zile consecutive pe săptămână. Toţi copiii trebuie să fie însoţiţi de un părinte/aparţinător legal sau o persoană apropiată, care îi va ajuta să treacă peste toate dificultăţile întâmpinate. Începem şedinţele cu alergare, apoi încălzire, urmând ca mai apoi să lucrăm exerciţiile specifice T3C, împărţind timpul în jumătate, pe trenul superior şi pe cel inferior. Încheiem cu strângerea materialelor şi cu respiraţie.
Rep.: Ce învaţă, concret, copiii cu tulburări din spectrul autist, prin T3C?
B.B.: Concret, prin Terapia 3C, copilul va învăţa să meargă corect, să alerge, să manipuleze obiecte, să meargă în echilibru pe o bârnă, să schimbe voluntar direcţia mersului. În timp, acesta va conştientiza utilitatea mişcărilor învăţate şi valoarea lor practică, pentru a identifica contextul în care se află, şi prezenţa celor din jur. Va obţine un minim de abilităţi de comunicare şi lingvistice, prin învăţarea sensului unor comenzi elementare. Va câştiga curaj, încredere în sine, dorinţa de a experimenta lucruri noi. Va descoperi satisfacţia reuşitei şi dorinţa de a repeta acest lucru. Şi, ceea ce este extrem de important, va putea utiliza abilităţile dobândite în viaţa de zi cu zi.Cu alte cuvinte, va deveni psihomotric independent, transformându-se dintr-un copil asistat permanent, într-unul parţial asistat sau neasistat.
Rep.:Unde se situează Terapia 3C în raport cu celelalte terapii?
B.B.: Terapia 3C nu se află în contradicţie cu niciuna din terapiile utilizate în prezent, în tratarea autismului. Un alt aspect important este că Terapia 3C nu substituie logopedia sau terapia comportamentală care vizează deprinderea de abilităţi practice specifice, ci le vine în ajutor. Abordarea unui proces global de recuperare care include Terapia 3C, optimizează rezultatele celorlalte terapii abordate de persoanele cu autism, scurtând perioada de recuperare şi crescând şansele ca persoana cu autism să devină productivă pentru ea şi pentru societate.
Rep.:În cât timp se văd rezultatele Terapiei 3C?
B.B.: Din septembrie şi până în prezent, doi fraţi gemeni în vârstă de nouă ani au finalizat cu succes programul, iar alţi copii îi vor urma în curând. Pasul următor pentru aceşti copii este integrarea cu succes într-un sport individual. Timpul în care rezultatele încep să apară diferă de la copil la copil, dar în general, după minim 3 luni, iar cele mai bune rezultate încep să se vadă după şase luni de 3C.