Agenţia Naţională Împotriva Traficului de Persoane (ANITP) implementează campania naţională de prevenire a traficului de persoane în scopul exploatării prin muncă, „Cunoaşte-ţi drepturile! Respectă-ţi obligaţiile!”, ce presupune difuzarea de spoturi video şi a unui film documentar, mese rotunde, întrevederi, potrivit unui comunicat al ANITP.
Obiectivele urmărite de campanie sunt: creşterea gradului de conştientizare în rândul persoanelor vulnerabile cu privire la traficul de fiinţe umane; informarea şi sensibilizarea populaţiei privind implicaţiile traficului de persoane, în vederea reducerii cererii din perspectiva exploatării prin muncă; creşterea gradului de implicare a misiunilor diplomatice ale României în informarea cetăţenilor români cu privire la riscurile asociate traficului de persoane; informarea instituţiilor şi organizaţiilor implicate în prevenirea şi combaterea traficului de persoane privind dimensiunea şi formele de manifestare ale acestui fenomen; creşterea implicării în activităţile de prevenire a multiplicatorilor de opinie, în vederea reducerii numărului de informaţii inexacte şi ambigue referitoare la unele aspecte ale traficului de persoane transmise publicului, relevă sursa citată.
Conform ANITP, grupul ţintă al campaniei este format din tineri cu vârste până în 18 ani, persoane adulte aflate în căutarea unui loc de muncă în ţară sau în străinătate, precum şi persoane fizice şi juridice susceptibile să utilizeze serviciile unei victime a traficului de persoane exploatate prin muncă (angajatori, agenţii de recrutare a forţei de muncă etc.). Activităţile campaniei presupun întâlniri directe cu reprezentanţii grupului ţintă, organizarea unor mese rotunde, la care vor participa instituţii guvernamentale, ONG-uri, autorităţi locale şi presă, precum şi diseminarea materialelor de campanie în cadrul activităţilor de prevenire desfăşurate de specialiştii Centrelor Regionale ale ANITP (afiş, pliant, broşură), se arată în comunicat.
„În vederea creşterii gradului de informare a publicului larg cu privire la riscurile asociate traficului, se preconizează difuzarea spoturilor (audio şi video de 30 de secunde) şi filmului documentar (de 15 minute) ale campaniei, atât prin intermediul multiplicatorilor de opinie, reţelelor de social-media, cât şi în cadrul întâlnirilor directe cu reprezentanţii grupului ţintă”, informează ANITP.
Conform sursei citate, campania e implementată în perioada aprilie – decembrie de ANITP şi partenerii săi – Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, Asociaţia Ecumenică a Bisericilor din România – AIDRom, Asociaţia eLiberare, Fundaţia World Vision România. Mesajul campaniei e „Din muncă trebuie să câştige atât angajatorul, cât şi angajatul. Folosirea serviciilor unei victime a traficului de persoane este pedepsită de lege”.
Campania se derulează în cadrul proiectului „Reducerea amplitudinii traficului de persoane printr-o mai bună informare a cetăţenilor”, ce se implementează la nivel naţional pe o perioadă de 36 de luni. Conform sursei citate, proiectul îşi propune dezvoltarea de campanii de informare în scopul reducerii cererii şi ofertei asociate tuturor tipurilor de exploatare, combaterea stereotipurilor şi prejudecăţilor care vizează victimele traficului de persoane şi creşterea implicării în activităţile de prevenire a multiplicatorilor de opinie.
Proiectul este finanţat prin Fondul pentru Securitate Internă, componenta Cooperare Poliţienească, având ca obiectiv general creşterea gradului de informare şi conştientizare a populaţiei în ansamblu şi a grupurilor de risc privind implicaţiile traficului de persoane, se mai arată în comunicat.