Ediția: Marți 7 Mai 2024. Nr. 6617
Ediția: Marți 7 Mai 2024. Nr. 6617

Marian Oprişan va candida pentru un nou mandat la şefia Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România


Președintele Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan, va candida pentru un nou mandat la șefia Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România (UNCJR), în cadrul Adunării Generale a Uniunii care va avea loc, astăzi, la Palatul Parlamentului. Adunarea Generală a UNCJR va avea loc la Salonul Alb din Senatul României. Adunarea Generală este convocată de președintele UNCJR, Marian Oprișan, iar printre subiectele discutate pe ordinea de zi se află: Alegerea președintelui UNCJR;  Alegerea membrilor Consiliului Director al UNCJR; Înlocuirea membrilor/supleanților ce au schimbat mandatul electoral în urma alegerilor parlamentare din 2016 în cadrul delegației române la Comitetul Regiunilor; Aprobarea execuției bugetare și a bilanțului contabil pe anul 2016; Prezentarea Raportului cenzorului; Aprobarea bugetului UNCJR pe 2017; Aprobarea programului de activități pe anul 2017; Diverse – Prezentarea Raportului de activitate al președintelui UNCJR. La ședința de astăzi au fost invitați să participe prim ministrul Sorin Grindeanu, președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu și președintele Camerei Deputaților, Liviu Dragnea.
    Marian Oprișan a fost ales președinte al Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România în luna martie 2013. Oprișan a fost votat atunci de 35 din cei 37 de președinți de consilii județene prezenți la Palatul Parlamentului. Marian Oprișan a fost reales președinte al UNCJR la începutul lunii iulie 2015, mandat care se va încheia în urma alegerilor de astăzi. Marian Oprișan va candida pentru un nou mandat în fruntea UNCJR.

UNCJR a participat anul trecut la 801 consultări legislative

    În acești ani, președintele UNCJR, Marian Oprișan, și echipa sa au continuat strategia de promovare a intereselor Uniunii, de reprezentare a consiliilor județene în special în domeniul reformelor privind modernizarea sistemului administrației publice locale. A fost monitorizată atent activitatea Guvernului României cu privire la politicile publice care au vizat zonele de interes ale unităților administrației publice.
Astfel, numai pe parcursul anului trecut, UNCJR a fost parte a unui număr record de consultări legislative – 801 și a formulat 217 puncte de vedere sau observații. 19 puncte de vedere se regăsesc în actele normative adoptate deja. „Această activitate laborioasă a fost posibilă că urmare a profesionalismului echipei de experți de la nivelul UNCJR dar, în special, ca urmare a implicării aparatelor de specialitate din cadrul consiliilor județene”, se arată în raportul de activitate al președintelui UNCJR.

Descentralizarea, prioritară pentru președintele UNCJR

    Descentralizarea și regionalizarea au fost, de asemenea, deziderate aduse în discuție de către UNCJR. Din păcate, lipsa unei coeziuni a stopat proiectul de descentralizare, această lipsă de reglementare privind folosirea resurselor proprii ducând la grave impedimente în organizarea administrației publice locale care este din ce în ce mai îngrădită prin diverse prevederi legale. „Prin modul de repartizare a resurselor, sistemul legislativ actual reprezintă, în fapt, o administrație ultracentralizată, care generează efecte negative majore, printre acestea cel mai important fiind cel legat de capacitatea redusă a unităților administrativ-teritoriale în atragerea fondurilor europene că modalitate de dezvoltare a comunităților locale”, se arată în același raport.
    O altă disfuncționalitate, pe care UNCJR a semnalat-o, a fost cea legată de salarizarea bugetarilor. Proiectul legislativ legat de salarizarea unitară, asupra căruia membrii UNCJR și-au exprimat punctul de vedere în anul 2015, nu s-a mai concretizat, deși au fost aduse în atenția Guvernului României inconsecvența legislativă cât și sincopele și disfuncționalitățile determinate de deprofesionalizarea funcționarilor publici. „Am atras atenția că nu pot fi impuse standarde de conduită și eficiență ridicate în condițiile în care responsbilizarea funcționarului public nu se face prin corelarea cu remunerarea lui. UNCJR susține dreptul la resurse proprii, suficiente, astfel încât autoritățile publice locale să poată dispune în mod liber în exercitarea atribuțiilor lor pentru a asigura o politică de personal echilibrată și pe criterii juste de retribuire. Atât în cadrul întâlnirilor UNCJR, cât și pe parcursul discuțiilor avute cu ministerele de resort am arătat nemulțumirile existente la nivelul administrației publice locale datorită inerției de la nivel legislativ referitoare la modificarea Legii nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice. Modificările legislative în domeniul incompatibilităților rămân în continuare mai mult decât necesare. În același sens am făcut demersuri pentru reglementarea activității de lobby în acord cu politicile și bunele practici europene pentru a aduce o clarificare a anumitor aspecte în mod eronat asimilate unor fapte de natură penală și a împiedică gravele confuzii care în prezent se creează în mod mai mult sau mai puțin tendențios”, se arată în raportul de activitate al președintelui UNCJR.
    Activitatea UNCJR privind îmbunătățirea cadrului legislativ a fost una extrem de laborioasă pe parcursul anului 2016, iar acest lucru a dus la legitimarea UNCJR ca principal colaborator al Parlamentului României în ceea ce privește consultarea pe proiecte de lege.

„Vom milita pentru diminuarea centralismului”

    Președintele Marian Oprișan a declarat că activitatea UNCJR în 2016 a fost axată, în special, pe îmbunătățirea procesului legislativ care să genereze o eficiență sporită în activitatea administrației publice, în relație directă cu nevoile cetățenilor. Acesta a arătat că s-a pus accent pe realizarea unei autonomii publice locale de facto dar și pe o descentralizare reală care să ofere comunităților locale și administrației publice locale pârghiile și resursele necesare pentru a fi cu adevărat un partener al comunităților locale. „Din păcate, aceste reforme esențiale pentru reformarea administrativă a statului stagnează, la fel cum trenează și o decizie absolut necesară în ceea ce privește salarizarea unitară a personalului bugetar.
În acest context, prioritățile UNCJR în anul 2017 sunt legate de aceste modificări structurale pe care administrația de nivel local și intermediar le dorește. Prin urmare vom milita pentru diminuarea centralismului și pentru delegarea de responsabilități dar și de resurse finaciare către autoritățile locale, singurele în măsură să gestioneze problemele comunităților locale”
, a afirmat președintele UNCJR, Marian Oprișan.

4 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?