Ediția: Joi 9 Mai 2024. Nr. 6619
Ediția: Joi 9 Mai 2024. Nr. 6619

Află ce trebuie să faci ca să primești indemnizație de șomaj!


Din totalul de 7.993 de șomeri care sunt înregistrați în acest moment în baza de date a Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Vrancea, 6.730 nu beneficiază de indemnizație de șomaj. Potrivit celor spuse de Daniela Brihoianu, purtătorul de cuvânt al instituției, alți 932 de șomeri primesc indemnizație în cuantum de 75% iar 331 beneficiază de 50% din indemnizație. „Din totalul șomerilor care nu beneficiază de drepturi bănești, 2.772 sunt femei. În ceea ce privește studiile celor neindemnizați, din totalul de 6.730 de șomeri, 5.683 au absolvit învățământul primar, gimnazial sau profesional, 958 au terminat liceul sau școli postliceale, iar 89 au absolvit o formă de învățământ universitar”, a declarat Daniela Brihoianu.
    Au dreptul la indemnizație de șomaj, potrivit legislației în vigoare, persoanele aflate într-una din următoarele situații: le-au încetat raporturile de muncă/ de serviciu din motive neimputabile lor; le-a încetat mandatul pentru care au fost numiți sau aleși, dacă anterior nu au fost încadrați în muncă sau dacă reluarea activității nu mai este posibilă din cauza încetării definitive a activității angajatorului; a expirat durata pentru care militarii au fost angajați pe bază de contract sau li s-a desfăcut contractul din motive neimputabile lor; le-a încetat raportul de muncă în calitate de membru cooperator, din motive neimputabile lor; au încheiat contract de asigurare pentru șomaj și nu realizează venituri sau realizează, din activități autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referință (500 lei); au încetat activitatea ca urmare a pensionării pentru invaliditate și care, ulterior, au redobândit capacitatea de muncă și nu au reușit să se încadreze; le-au încetat raporturile de muncă din motive neimputabile lor, în perioada de suspendare a acestora; reintegrarea în muncă, dispusă prin hotărâre judecătorească definitivă, nu mai este posibilă la unitățile la care au fost încadrate în muncă anterior, din cauza încetării definitive a activității, sau la unitățile care au preluat patrimoniul acestora; le-a încetat activitatea desfășurată exclusiv pe baza convenției civile; sunt absolvenți ai instituțiilor de învățământ, în vârstă de minim 16 ani, care într-o perioadă de 60 de zile de la absolvire nu au reușit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale; sunt absolvenți ai școlilor speciale pentru persoane cu handicap în vârstă de minim 16 ani, care nu au reușit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale.
    Potrivit legislației în vigoare, pentru a beneficia de indemnizație de șomaj, solicitantul trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiții: să aibă un stagiu de cotizare de minim 12 luni în ultimele 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii; să nu realizeze venituri sau să realizeze, din activități autorizate, venituri mai mici de 500 lei (1 ISR); să nu îndeplinească condițiile de pensionare; să fie înregistrat la AJOFM-ul în a cărei raza teritorială își are domiciliul, dacă a avut ultimul loc de muncă ori a realizat venituri în acea localitate.

Acte necesare pentru obținerea indemnizației de șomaj

    Pentru a putea beneficia de indemnizație de șomaj, persoanele care îndeplinesc condițiile amintite mai sus trebuie să depună la AJOFM Vrancea o cerere, însoțită de următoarele documente: actul de identitate, în original; actele de studii și de calificare, în original și copie; adeverință medicală din care să rezulte că persoana este clinic sănătoasă sau aptă de muncă ori că are eventuale restricții medicale; acte eliberate de organele financiare teritoriale, din care să rezulte că persoana nu
realizează venituri sau că realizează, din activități autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referință în vigoare, adică mai mici de 500 lei.
    În afara documentelor menționate mai sus, care urmează să fie prezentate de toate categoriile de solicitanți de indemnizație de șomaj, cererea pentru acordarea indemnizației de șomaj va fi însoțită, după caz, și de următoarele documente:
    În cazul persoanelor provenite din muncă: carnetul de muncă, în original și în copie, și/ sau adeverința prevăzută la art. 18 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, precum și alte acte care atestă existența unor raporturi de muncă sau de serviciu până la data de 31 decembrie 2010 și, după caz, vechimea în muncă realizată anterior datei de 1 martie 2002; copie de pe hotărârea judecătorească definitivă prin care instanța a dispus reintegrarea în muncă, atunci când reintegrarea nu mai este posibilă la unitatea la care persoana a fost încadrată în muncă anterior, din cauza încetării definitive a activității, sau la unitatea care a preluat patrimoniul acesteia; adeverință de la unitatea care a preluat patrimoniul unității în care persoana a fost încadrată anterior, din care să rezulte că reîncadrarea în muncă nu mai este posibilă din cauza desființării postului.
    În cazul pensionarilor de invaliditate care își redobândesc capacitatea de muncă: carnetul de muncă, în original și în copie, și/ sau adeverință, precum și alte acte care, potrivit legii, atestă existența unor raporturi de muncă sau de serviciu până la data de 31 decembrie 2010 și, după caz, vechimea în muncă realizată anterior datei de 1 martie 2002; decizia de revizuire medicală, în original și în copie, emisă de medicul expert al asigurărilor sociale, din care să rezulte redobândirea capacității de muncă; adeverință de la ultima unitate sau unitatea care a preluat patrimoniul acesteia, după caz, din care să rezulte că reîncadrarea în muncă nu mai este posibilă din lipsa unui post vacant de natura celui ocupat anterior.
    În cazul persoanelor ale căror raporturi de muncă sau de serviciu au încetat în perioada de suspendare a acestora: carnetul de muncă, în original și în copie, și/ sau adeverință, precum și alte acte care atestă existența unor raporturi de muncă sau de serviciu până la data de 31 decembrie 2010 și, după caz, vechimea în muncă realizată anterior datei de 1 martie 2002; act din care să rezulte data încetării motivului pentru care au fost suspendate raporturile de muncă sau de serviciu.
    În cazul absolvenților instituțiilor de învățământ, în vârstă de minim 16 ani, care într-o perioadă de 60 de zile de la absolvire nu au reușit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale: actul de absolvire a formei respective de învățământ, în original și în copie; adeverință eliberată de furnizorul de servicii specializate pentru stimularea ocupării forței de muncă, prin care se certifică data înregistrării persoanei în evidențele proprii, în cazul în care persoana s-a înregistrat în vederea medierii pentru încadrare în muncă la un furnizor de servicii specializate pentru stimularea ocupării forței de muncă, acreditat sau notificat conform legii.
    În cazul absolvenților școlilor speciale pentru persoane cu handicap, în vârstă de minimum 16 ani, care nu au reușit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale, este necesar actul de absolvire a școlii speciale pentru persoane cu handicap, în original și în copie.

Care este cuantumul indemnizației de șomaj și cât timp se acordă

    Cuantumul indemnizației de șomaj se acordă în funcție de stagiul de cotizare, astfel: 75% din valoarea indicatorului social de referință în vigoare la data stabilirii acestuia, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puțin un an; suma amintită anterior la care se adaugă o sumă calculată prin aplicarea asupra mediei salariului de bază lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, a unei cote procentuale diferențiate în funcție de stagiul de cotizare.
    Cotele procentuale diferențiate în funcție de stagiul de cotizare, menționate mai sus, sunt: 3% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puțin 3 ani; 5% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puțin 5 ani; 7% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puțin 10 ani; 10% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puțin 20 de ani.
    Pentru persoanele care au fost asigurate în baza unui contract de asigurare pentru șomaj, la determinarea sumei calculate prin aplicarea unei cote procentuale diferențiate în funcție de stagiul de cotizare, se va avea în vedere venitul lunar declarat în contractul de asigurare pentru șomaj.
    Indemnizația de șomaj se acordă șomerilor, pe perioade stabilite diferențiat, în funcție de stagiul de cotizare, după cum urmează: 6 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puțin un an; 9 luni, celor cu un stagiu de cotizare de cel puțin 5 ani; 12 luni, celor care au cotizat mai mult de 10 ani.

Obligațiile șomerilor beneficiari de indemnizație de șomaj

    Persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj au următoarele obligații: să se prezinte lunar, pe baza programării sau ori de câte ori sunt solicitate, la AJOFM;
să comunice în termen de 3 zile agenției AJOFM-ului orice modificare a condițiilor care au condus la acordarea drepturilor; să participe la serviciile pentru stimularea ocupării și de formare profesională oferite de AJOFM (această obligație nu se aplică în situația în care persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj participă la programe de formare profesională a căror finanțare este asigurată din asistența financiară nerambursabilă primită de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, prin intermediul Fondului european de dezvoltare regională, Fondului social european și Fondului de coeziune. 
Obligația nu se aplică pe perioada în care persoanele participă la aceste programe de formare profesională, în condițiile în care, anterior includerii în cadrul acestor programe, nu au fost cuprinse în serviciile pentru stimularea ocupării forței de muncă și de formare profesională oferite de AJOFM și se află în perioada de acordare a acestor servicii); să caute activ un loc de muncă; să înștiințeze în scris AJOFM cu privire la apariția stării de incapacitate temporară de muncă și datele de identificare, respectiv numele medicului prescriptor și unitatea în care funcționează acesta, în termen de 24 de ore de la data acordării concediului medical.
În situația în care apariția stării de incapacitate temporară de muncă a intervenit în zile declarate nelucrătoare sau împlinirea termenului de 24 de ore se realizează în zile declarate nelucrătoare, persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj au obligația de a înștiința AJOFM în prima zi lucrătoare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?