Înainte de a apela la serviciile unei societăți comerciale ce are ca activitate principală „selecția și plasarea forței de muncă”, solicitanții locurilor de muncă din străinătate trebuie să se adreseze inspectoratului teritorial de muncă în raza căruia societatea își are sediul, atenționează, printr-un comunicat-avertisment dat publicității, Inspecția Muncii. Doar aici, solicitanții pot afla informații reale referitoare la înregistrarea firmei la inspectoratul teritorial de muncă și sancțiunile aplicate, dacă a fost cazul. De asemenea, persoana trebuie să verifice dacă la semnarea unui contract individual de muncă în străinătate acesta cuprinde cel puțin următoarele elemente: țara de reședință, denumirea angajatorului cu toate datele de identificare: adresă, număr de telefon/fax, descrierea muncii și a condițiilor de muncă, durata timpului de muncă și de repaus, durata contractului individual de muncă, condițiile de salarizare, condițiile de transport, de locuit, condițiile de protecție socială. „De asemenea, avertizăm asupra faptului că persoanele fizice nu au dreptul să exercite activități de mediere a angajării cetățenilor români în străinătate. Inspecția Muncii, în conformitate cu atribuțiile stabilite prin legea de înființare și organizare, verifică și respectarea prevederilor legale referitoare la protecția cetățenilor români care lucrează în străinătate. Legea 156/2000 – reglementează condițiile în care aceste societăți comerciale pot desfășura activitatea de selecție și plasare a forței de muncă în străinătate”, se arată în comunicat.
Conform legii, agentul de ocupare a forței de muncă trebuie să fie o societate românească ce are ca activitate principală selecția și plasarea forței de muncă în străinătate, să dispună de spațiul și de dotările necesare pentru buna desfășurare a activității, să aibă încadrat în muncă personal cu experiență în domeniul forței de muncă, să organizeze o bancă de date care să cuprindă ofertele și solicitările de
locuri de muncă în străinătate, informații referitoare la condițiile de ocupare a acestora și la calificările și aptitudinile solicitanților aflați în evidența lor, să încheie cu persoane juridice, persoane fizice și organizații patronale din străinătate, după caz, contracte care conțin oferte ferme de locuri de muncă și să fie înregistrat la inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază își are sediul. „Agenții de ocupare a forței de muncă au obligația de a încheia cu cetățenii români contracte de mediere. Aceste contracte trebuie să conțină, printre altele, elementele principale privind tariful de mediere, durata contractului și modul de soluționare a eventualelor litigii. De asemenea, agenții au obligația de a asigura încheierea contractelor de muncă dintre cetățenii români și angajatorii străini și în limba română”, se mai arată în comunicatul Inspecției Muncii.